Tai ištrauka iš straipsnio, kurį parašiau 2011 m. balandį. Reakcija į naujausius siūlymus įvesti progresinius mokesčius rodo, kad niekas nepakito.
Tradiciškai progresinių mokesčių demonologijoje vyrauja tie patys teiginiai apie jų įvedimo pasekmes. Esą žmones mažiau dirbs, tad ūkis nukentės. Geriau uždirbantys nuslėps mokesčius, jų nemokės arba iškeliaus gyventi į šalis, kur mokesčių sistema jiems patrauklesnė. Lietuva nebepritrauks užsienio investicijų, tad bus mažiau darbo vietų. Taip pat minima, kad progresiniai mokesčiai neturės didesnio poveikio biudžetui, ir nepagerins mažiau uždirbančiųjų padėties.
Ūkiškai pažangiausios ir konkurencingiausios šalys su mažomis išimtimis turi ryškiai progresinius mokesčius. Ekonomistas Thomas Piketty pažymi, kad laukinio kapitalizmo tėvynėje JAV nuo 1932 iki 1980 m. aukčiausias mokesčių tarifas vidutiniškai buvo 80,2 proc., kartais siekė net 91 proc. Kaip tik per šį laikotarpį JAV ūkis nukariavo pasaulį. JAV ūkio klestėjimo negalime tiesiogiai sieti su progresiniais mokesčiais, bet JAV ir Vakarų Europos šalių patirtis rodo, kad progresiniai mokesčiai neužkerta kelio į ūkio klestėjimą.
Nėra pagrindo manyti, kad progresiniai mokesčiai atbaidys užsienio investicijas. Neginčytina, kad mokesčiai rūpi investuotojams, kai jie didina darbo jėgos kainą. Bet užsienio bendrovėms mokesčių progresyvumas yra smulkmena. Milžiniški SODROS mokesčiai, kurie taikomi kiekvienam darbuotojui nuo generalino direktoriaus iki šlavėjos, labiau atbaido investuotojus negu progresiniai pajamų mokesčiai, kuriuos moka patys darbuotojai, ne bendrovė. Paprastai bendrovės siunčia tik mažą specialistų skaičių vadovauti bendrovės darbui kitoje šalyje. Jei jos padidina jų atlyginimus, siekdamos kompensuoti aukštesnius pajamų mokesčius, išlaidos vis tiek yra minimalios.
Abejotina, kad žmonės paliks Lietuvą ir gyvens kitur. Atvirai tariant, dauguma šalių, kurios, kaip Lietuva, turi proporcinius mokesčius yra lūzeriai. Jei kas nors norės gyventi Bulgarijoje, Albanijoje, Ukrainoje ar Kigizijoje, tai tegul ten gyvena. Labiau patrauklios šalys turi ne vien progresinius mokesčius, bet dar nekilnomojo turto ir paveldo mokesčius. Jaukios, dinamiškos aplinkos nesukursi be lėšų, ir jų neišspausi iš minimalų atlyginimą uždirbančiųjų.
Aiškinima, kad progresniai mokesčiai neišspręs nei biudžeto problemų, nei užtikrins socialinio teisingumo. Nurodoma, kad apie 87 proc. dirbančiųjų pajamos neviršija 14 tūkst. eurų per metus, tad, įvedus Syso mokesčius, tik maža gyventojų dalis mokėtų daugiau mokesčių, tad nebūtų didesnių įplaukų į biudžetą. Dar argumentuojama, kad siūlomi mokečiai nepadės vargingai gyvenantiems žmonėms, nes jie ir toliau mokės tą patį 15 procentų pajamų mokesčio tarifą. Susirūpinimas vargingaisiais pagirtinas, bet abejoju, ar jis nuoširdus.
Progresiniai mokesčiai tiesiogiai nepadės vargingesniems gyventojams, bet tai nėra jų tikslas. Tam yra kitos priemonės, pvz., neapmokestinamųjų pajamų didinimas.
Apskritai progresiniai mokesčiai nėra vien priemonė socialiniam teisingumui užtikrinti. Ir jie nėra vienintelė priemonė. Vien progresiniais mokesčiais nebus sukuriamas socialinis teisingumas, bet be tokių mokesčių negali būti socialino teisingumo. Reikia juos įvesti, bet negalima vien jais pasikliauti, būtinos kitos papildomos priemonės.
Progresinius mokesčius grindžia nuostata, kad piliečiai gali ir privalo prisidėti prie valstybės išlaikymo pagal savo išgales. Labiau pasiturintieji turi proporcingai daugiau mokėti, nes jie turi iš ko mokėti.
Algirdas Sysas ne be pagrindo kaltinamas oportunizmu, pradėjęs piršti progresinius mokesčius, artėjant Seimo rinkimams. Jis dar energingiau ragino juos įvesti, kai buvo opozicijoje. Bet pasiūlymo vertė nepriklauso nuo siūlytojų motyvacijos ar siekių. Dar priekaištaujama, kad pasiūlymas yra populistinis. Ne visi „populistiniai“ siūlymai atmestini. Reikia prisiminti, kiek buvo piktinamasi, kai praeityje buvo siūloma suteikti neturtingiesiems teisę balsuoti rinkimuose. Be populizmo nebūtų ir demokratijos.