Ar tie mokslininkai, mąstytojai, visuomenės veikėjai, kurie nesutinka su tuo, kad patriotizmas turi remtis tik fasadine, simboline, puse, paramstyta paminklais didvyriams – kurių istorinio vaidmens nenorima kvestionuoti, net jei tam ir būtų rimto pagrindo, kurie kelia skausmingas ir nemalonias lietuviams temas, tokias kaip žydų naikinimas, ar jie yra ne patriotai?
Ar N. Putinaitė, kuri bando analizuoti lietuvių elgseną sovietmečiu, nagrinėja, kaip mus privertė kolaboruoti, atitraukinėjo nuo religijos, yra mažesnė patriotė už tą, kuris velkasi sermegėlę ir eina kas trečiadienį su bendraminčiais dainuoti žemaitiškų dainų? Arba, apvertus klausimą kitaip: ar tie politikai, kurie, kaip jie įsivaizduoja, „ir tada dirbo Lietuvai“, o dabar brukasi į pirmas eiles mišiose Katedroje, ypač tada, kai jos transliuojamos per televiziją, dabar yra didesni Lietuvos patriotai?
Pati skandalo epicentre atsidūrusi – ir jau ne pirmą kartą, nes klibina rimtas istorines asmenybes – N. Putinaitė sako, kad „patriotizmui išties yra svarbus pasididžiavimas iškiliais didvyriais ir herojiniais įvykiais. Tačiau patriotizmas, kuris grįstas vien tautiniu pasididžiavimu, yra silpnas ir įkalintas baimėse, neduoda impulsų ir orientyrų tautos ateičiai. Greta pasididžiavimo ir išskirtinumo jausmo tautiniame patriotizme ypač svarbi tiesa, nemalonių dalykų, susijusių su kalte ir gėda, pripažinimas. Sovietmečiu patriotizmas buvo tarybiškai nususintas, apribotas gamtiniais ir kitais išskirtinumais. (…) Patriotizmas, grįstas tiesa, kai kada pavadinamas „tautos juodinimu“. Tačiau vien jis leidžia tautai stiprėti ir keistis, mums tapti geresniais, suvokti ir įvardyti klaidas, išsivaduoti iš ydų ir pasirengti ateities išbandymams. Jis kuria tautos vienybę, nes veda į aiškumą be nutylėjimą ir pasitikėjimą drąsiai žvelgiant vienas kitam į akis.“
Taip, Kremliaus žiniasklaida iš džiaugsmo net pašoko, gavę, kaip jie įsivaizduoja, tokią dovaną į rankas: tik pamanykite, lietuviai patys save vadina žydšaudžiais. Taip, troliai trina rankytėmis ir dėl to, kad riejamės dėl Justino Marcinkevičiaus – kaip nesidžiaugs, kai kvestionuojamas Sąjūdžio dainiaus autoritetas. Tik jie nenori žinoti, kad mes savo valstybės augimą ir visuomenės brandą statome ne ant manipuliacijų ir polittechnologijų, bet atvirumo, diskusijų ir traumų pergalvojimo, o ne jų marinavimo ir nuolatinio žaizdų draskymo, ant ko didele dalimi laikosi Maskvos propaganda.
Rusai, Kremliaus televizijų įtikinti, kad Rusija – galinga valstybė ir didi, YPATINGA tauta, tikrai pasiryžę už Vladimirą Putiną galvas padėti. (Ir ši žinia kalama ne tik Rusijoje, bet ir Europoje bei JAV). Prie to tikrai padirbėjo ir vis dar dirba talentinga V. Putino aplinka, tokie manipuliatoriai-profesionalai kaip Vladislavas Surkovas, už kurio pečių – ištisa žiniasklaidos imperija. Ir čia vėl iškyla klastingasis klausimas – išeina, kad rusai didesni patriotai už mus? Nes jie nesuka sau galvos, kaip nukloti padoresnį kelią savo neva didžiai valstybei ir sukurti geresnę ateitį savo vaikams, jiems nekyla abejonių savo valstybės normalumu, jų nedrasko prieštaros: milijonus žmonių išnaikinusio tirono Stalino nuotrauką jie deda greta Kristaus ikonos ir dabar jau greta V. Putino atvaizdo. Jų persekiotos ir naikintos cerkvės patriarchai dirba petys petin su mafijiniu Kremliaus režimu. Ar mes norime tokio patriotizmo Lietuvoje? Kažin.
Visos tautos turi savo didvyrių ir išdavikų. Kolaboravimo su priešišku režimu skauduliai ypač aštriai iškyla buvusio sovietinio lagerio šalyse, kurios susiduria su baisiomis dilemomis – kaip toliau vertinti savo piliečius, kurie, kaip čekų rašytojas Milanas Kundera, laikyti tautos pasididžiavimu, o į viešumą lenda duomenys apie jų kolaboravimą su komunistiniu režimu.
Mūsų diskusijos apie Just. Marcinkevičių yra niekai palyginus su pasaulinio lygio rašytojo M. Kunderos istorija ir su tuo, ką dabar patiria Lenkija, paviešinus dokumentus, neva įrodančius buvusio prezidento ir Nobelio taikos premijos laureato, išsilaisvinimo iš komunizmo „Solidarumo“ legendos Lecho Walesos bendradarbiavimą su komunistiniu saugumu. O KGB-istų, kaip neseniai priminė Kęstutis Girnius, buvo ir Sąjūdžio branduolyje.
Sąjūdis, jo šimtatūkstantiniai mitingai, jo audringos kalbos, jo dainos, Baltijos kelias, Aukščiausios tarybos saugojimas, Sausio 13-oji tai – galingi Lietuvos įvykiai, turintys tokį krūvį ir teikiantys tokį įkvėpimą, svaiginantį vienybės jausmą, kuris dar greitai neišsivadės. Pačiai, dar paauglei, teko stovėti tuose mitinguose, eilėse prie Sąjūdžio žinių, ir vėliau – kaip skautei – garbės sargyboje prie Sausio 13-osios žuvusiųjų. Turbūt todėl iki šiol sunku giedoti himną neapsiverkus.
Ir čia jau nesutinku su N. Putinaite, kuri tą vienijantį, „keliantį nuotaiką, sukuriantį specifinį bendrumo jausmą, leidžiantį užmiršti nemalonius, bjaurius dalykus“ vadina narkotizuojančiu ir tarsi supriešina jį racionaliajam, tiesoieškos patriotizmui: arba svaigulys, arba teisybė. Man atrodo, kad tai dvi to paties medžio šakos, reiškiniai, kuriuos reikia teisingai išbalansuoti. Įvardinti daiktus tikrais vardais, atstatyti tiesą – labai svarbu, tačiau tautai reikia ir pergalių šventimo, įkvepiančių didvyrių, pozityvių ir kartais paprastų dalykų – dainos, kurios žodžius visi mokame.
Kol istorikai, mokslininkai ir publicistai ginčijasi dėl svarbių asmenybių, datų ir motyvų, tauta nori švęsti ir daro tai ne ką mažiau išradingai ir nuoširdžiai nei Sąjūdžio metais. Dabar turime kitas dainas, kitas raiškos priemones: choras Vasario 16-ąją ateina padainuoti liaudies dainų prekybos centro kasininkėms, o pasaulio lietuviai, naudodamiesi programėlėmis, įvairiuose miestuose „išbėgioja“ Lietuvos žemėlapį ir išplatina tai socialiniuose tinkluose; vaikai darželiuose lipdo trispalves širdeles, kurias išdalina gatvėse, segime neužmirštuoles, dėl kurių taip pat ginčijamės, bet tai dar vienas reikalingas, vienijantis ir prigyjantis simbolis.
Vis dėlto akivaizdu, kad ir valstybinių viešųjų ryšių plotmėje kol kas stokojama nuoseklumo ir idėjų – iki šiol nesugebama sau atsakyti, kokia turėtų būti Lietuvos įvaizdžio strategija – o ji pirmiausia reikalinga patiems Lietuvos piliečiams, kokios turi būti kertinės istorinės datos, turinčios tapti mūsų pasididžiavimu ir t.t.
Ar tikrai patriotizmą žymi eklektiški ir – nebijokime to žodžio – dažniausiai prasti paminklai laisvei pažymėti ar trėmimams atminti, išbarstyti po Vilnių? Ar tikrai KGB kankinius geriausia pagerbti akmenų kalneliu Gedimino prospekto viduryje?
Mes, patriotai, tiek ignoruojame savo simbolius ir erdves, kad Lukiškių aikštė ir teberiogso su tuo raudonu lenininiu gruntu, o jos viduryje iškeltas stiebas su Vyčiu, nes pinigų nėra, o alternatyvos – radikaliai skirtingos – nuo supermodernios ir nuasmenintos aikštės iki dar vienos labai aiškios skulptūros, kurios pageidauja „Duokim garo“ gerbėjai. Ietys laužomos ir dėl paminklo patriarchui J. Basanavičiui.
Bet iečių laužymas yra normalus ir sveikintinas normalios demokratiškos Vakarietiškos valstybės procesas, kaip ir teisė abejoti istoriniais didvyriais, klausti, kiek lietuvių šaudė ar gelbėjo žydus, diskutuoti apie tai, kiek folkloro turi būti mūsų valstybiniuose renginiuose ir ar vyžos – geriausias apavas valstybės atkūrimo renginiui. Tokiems klausiantiems ir tiriantiems nereikia klijuoti „tautos juodintojų, žmonių be vertybių“ etikečių, nes tai labai jau primena keistą rytų kaimynę. Mes visi turime teisę į savo Lietuvos viziją ir rūpi ji kiekvienam savaip, o aikštes susitvarkysime.
Straipsnis parengtas vykdant Lietuvos mokslo tarybos finansuojamą projektą „Propagandinių technikų atpažinimo metodologijos sukūrimas ir taikymas“ (sutarties Nr. REP-5/2015).
Nuomonė
Šioje publikacijoje skelbiama asmeninė autoriaus nuomonė. Portalo Delfi redakcijos pozicija negali būti tapatinama su autoriaus nuomone.