(Į amžinąjį klausimą „O kam jiems tas matomumas?! O ko jie taip demonstruojasi, užuot tyliai-ramiai?“ – amžinasis atsakymas: „Tam, kam ir heteroseksualiai daugumai, kurios viešumoje visur pilna, kurios heteroseksualumas anaiptol nėra tylus-ramus ir nematomas. Tam, kad išsisklaidytų pagaliau naivi opinija, kad visi žmonės – pagal nutylėjimą heteroseksualūs, o homoseksualumas – kažkokia neminėtina keistenybė“). Todėl LGBT aktyvistai vienas per kitą skatina tokias išpažintis ir jomis džiaugiasi.

Kartais tai būna visai ne išpažintys, o tiesiog neslėpimas, neneigimas gandų, neapsimetinėjimas, „leidimas suprasti“ ar į atvirą pasidomėjimą – atviras trumpas „Taip, aš homoseksualus/i“. Šiuo būdu aš tą ir suprantu. Tačiau yra ir kitas būdas: niekam nežinomų privačių asmenų iššokimas į viešumą su tiesiogiai išklojama vienintele šia žinute apie save, kas stebinčiai publikai pagrįstai atrodo keistokai, nes ji „taip nedaro“ – ji savąjį heteroseksualumą komunikuoja konvenciniais ženklais ar „pasipasakojimais“ apie heteroseksualius ryšius, kai dėmesio centre įkurdinamas ne pats heteroseksualumas kaip toks (be abejo, jis niekada nesiliauja formavęs supratimo horizontą), o tų konkrečių ryšių konkretus turinys. Arba intymius interviu dalina „garsenybės“ – o nedalinančios patiria LGBT aktyvistų spaudimą („Kaip? Tu dar nepasakei?? Tai vis slepi! Bijai!“), kas virsta tokiu pat asmens prievartavimu, kaip ir reikalavimas vaidinti heteroseksualumą, prieš kurį mėginama maištauti. 

Nida Vasiliauskaitė
Kodėl homoseksualūs žmonės jaučiasi įsipareigoję palaikyti
mainstreaminę
viešo visur-esančio „kalbėjimo apie seksualumą“ kultūrą ir ją palaikyti, įnešdami homovariaciją? Užuot ją atmetę su pasibjaurėjimu?
Pavyzdinė šio dar negausaus Lietuvoje, bet visokeriopai aktyvistų skatinamo, žanro variacija būtų lesbietės Kristinos Kunsteinatės video-istorija, socialiniuose tinkluose pristatinėjama kaip „ne tik nuoširdi, įkvepianti, bet ir padrąsinanti“, kuria esą mums, LGBT bendruomenei, reikia visokeriopai džiaugtis ir didžiuotis. Ar tikrai? Cituoju Kristiną: „Leisk žmonėms patiems nuspręsti, jie supras ar nesupras. Aš negaliu už kiekvieną žmogų mano gyvenime nuspręsti vien tik dėl to, kad man baisu, ką jie pasakys apie mane...“. Atidžiai skaitome nerišlią citatą dar kartą: „[...] aš negaliu [...] nuspręsti [...] man baisu, ką jie pasakys apie mane“ – kitaip tariant, atiduodu savo vargšę drebančią sielą į jūsų rankas, jūs – mano teisėjai, darykite su manimi ką norite, tik maldauju, neskaudžiai... Dignitas? Ar tokio įvaizdžio, tokio „padrąsinimo“ mums reikia? Privatus asmuo, be abejo, gali kokius tik sugalvoja kelti vaizdo įrašus apie save į youtube, tačiau platinti tai kaip „poveikio priemonę“ ir skatinti, net spausti kitus? Ačiū, ne. 

Bet dar keisčiau štai kas: Coming Out imperatyvas numato būklę, iš kurios išeinama – „priešingą“ būklę, apibrėžiamą ne „nežinojimo“, ne informacinio vakuumo, o viešo heteroseksualumo. Kaip minėjau, „pagal nutylėjimą“ paprastai išties visiems preziumuojamas heteroseksualumas, BET: būtent taip mąsto ne tik mainstreamas, bet ir tie comingout‘intojai, kurie atkakliai tvirtina, kad be minėtos Kristinos ir Neringos Daugvydės daugiau atvirų lesbiečių Lietuvoje... nėra ir visus/as, nepaėmusius/as mikrofono tam, kad pasakytų scenoje pažodžiui „I'm gay“, laiko „slepiančiais“, „neprisipažįstančiais“, turinčiais „išžengti iš viešo heteroseksualumo“, nors šie/šios niekada ir neapsimetinėjo heteroseksualiais/iom ir niekur „nelindėjo“ – akivaizdi valia „nematyti“ lygiai taip pat, kaip „nemato“ plačioji visuomenį. Tai kieno galvoje „spinta“?

Nida Vasiliauskaitė
Manding,
Gaze
, kuris reikalauja iš mūsų tokių išpažinčių ir už jas ploja, yra sadistinis ir hipsteriškas: „Dabar tu toks menkas, nuogas, pažeidžiamas, išstatytas publikos malonei, ietims ar pasigailėjimui, kad mes tavimi didžiuojamės! TOKS tu mums labai patinki“. Panašiai girtame vakarėlyje, vienam išsirengus, pamažu sukyla noras išsirengti ir kitiems. Bet tai nieko bendro neturi nei su laisve, nei su drąsa, nei su apsisprendimu.
Kai kurie čia argumentuotų: kol tiesiai neįvardinta, tol publika nepatikės, todėl tai svarbu. Nieko panašaus: publika netikės bet kuriuo atveju, jei tik norės netikėti. Net tiesiausią „išpažinimą“ visada galima aiškinti „noru atkreipti dėmesį“, strateginiu melu siekiant kokių nors kitų tikslų ar pan. Visada bus jo nemačiusių, negirdėjusių, pamiršusių ar abejojančių. Ir išties: jei visas gyvenimo būdas ir laikysena – „ne argumentas“ arba „galbūt netiesa“, tai kodėl Galutine Tikrove turėtų būti vienas ar keli sakiniai medijose?

Tačiau: o kodėl, tiesą sakant, homoseksualūs žmonės jaučiasi įsipareigoję palaikyti mainstreaminę viešo visur-esančio „kalbėjimo apie seksualumą“ kultūrą ir ją palaikyti, įnešdami homovariaciją? Užuot ją atmetę su pasibjaurėjimu? Kodėl šitas besiveržiantis į Tiesą „plepus seksualumas“ lapoja sau toliau, tarsi Michelio Foucault kritikos, parodymo, ką tai reiškia (modernią sociopolitinę kūno ir psichikos disciplinavimo priemonę, subordinaciją ir kontrolę) ir iš kur tai kyla, nei būti nebūtų buvę? Manding, Gaze, kuris reikalauja iš mūsų tokių išpažinčių ir už jas ploja, yra sadistinis ir hipsteriškas: „Dabar tu toks menkas, nuogas, pažeidžiamas, išstatytas publikos malonei, ietims ar pasigailėjimui, kad mes tavimi didžiuojamės! TOKS tu mums labai patinki“. Panašiai girtame vakarėlyje, vienam išsirengus, pamažu sukyla noras išsirengti ir kitiems. Bet tai nieko bendro neturi nei su laisve, nei su drąsa, nei su apsisprendimu. O turi su empatija: įvyksta grandininė reakcija. „Nebeslėpti“ tiems, kurie tikrai slepia (taip, tokių labai daug), gali norėtis tada, kai mato šaunius laisvus žmones, kvėpuojančius tuo oru be niekieno leidimo, o ne „išpažįstančius“ Teisėjui, ne virpančias „imkit mane ir skaitykit“ kristinas.

Dar vienas niuansas: šie outintojai ne šiaip nori, kad kokia nors adelė išsirengtų – ne, jie nori ir net reikalauja, kad visi ar bent kuo daugiau mūsų taip darytų – antraip šantažuoja: „Tai vis slepi? Koks tu bailys! [Išdrįsk viešai būti silpnas, menkas, pažeidžiamas - juk taip cool!]“? Gerai, o kodėl dar „neišdrįsus“ pasirodyti kaip sakinio nesurezgantis išsigandęs kvailys? Ne informacijos „apie faktą“ ši išpažinčių spaudimo platforma nori – šaltai ir sausai konstatuoti nepakaktų, būtų nieko verta – reikia emocinio šou, atiduoti savo „sielą“ jos teismui, stovėti nuogam, drebėti ir ašaroti. Kam? Nagi kad Dauguma nors kartą pasijustų pranašesnė, „valdanti padėtį“. Kad mes visi būtume kristinos ir adelės, bet ne savimi-disponuojantys asmenys. Bent ne mūsų rankomis tegul.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (596)