O kadangi tokiai nuostatai interiorizuoti reikalingas tam tikras išsilavinimas (taip pat dėl twisted istorinių konotacijų, kurias tuoj išskleisiu), atsiranda lūkestis, jog mokslai-ir-menai turėtų mus padaryti štai tokiais humanistais – išmokyti empatizuotis („persileiti“).

Terminijos dievai čia ironiškai šypsosi: „humanizmas“ Renesanse (ten atsirado ši sąvoka) buvo studia humanitatis, o „humanistas“ – persona, išlavinta artes liberales (septynių laisvųjų menų) dvasia, mokanti klasikines (graikų, lotynų, hebrajų, pageidautina arabų) kalbas, laisvai nardanti antikinės kultūros pavelde, disponuojanti muzikiniais, poetiniais, literatūriniais ar kitokias meniniais talentais, kritiškai ar net pašaipiai žvelgianti į krikščionybę, užsiimanti neoplatonizmu, hermetizmu, alchemija, kabala ir pastarųjų pagalba kuriamais naujaisiais mokslais. O greta viso to disponuojanti Virtù, makiavelišku narsumu, numatančiu visą pluoštą savybių, būtinų tam, kuris nori valdyti valstybę ir (kaip tuomet sakyta) „daryti didžius dalykus“.

Nida Vasiliauskaitė
Machiavelli laikysena – klasikinis
Virtù
, grįstas drąsos, valios, blaivaus šalto
ratio
, autodisciplinos, atsakomybės už savo sprendimus, nuoseklumo ir intelektinio sąžiningumo kokybėmis (tikslų jis, beje, nediktuoja, jis sako: JEI turi tikslą x, TAI, kad jį realizuotum, turi daryti y ir z, nes antraip nieko tau neišeis; bet gali tokio tikslo x ir neturėti – yra ir kitų gražių tikslų – gali keliaut į vienuolyną, pvz.). Klasikine prasme, labai pavyzdingai etiška pozicija. Aristokratiška.
Populiarioje vaizdinijoje Niccolò Machiavelli – simbolis „jokių principų neturinčio“ niekšo-manipuliatoriaus, kraštutinio imoralisto, kuris dėl valdžios padarys bet ką. Bet toks jo perskaitymas – naivumo ir drungno lipšnaus baikštaus „širdingumo“, kuriuo išmokta bemaž didžiuotis, signalas ir produktas. Arba tiesiog ne(per)skaitymas. Machiavelli laikysena – klasikinis Virtù, grįstas drąsos, valios, blaivaus šalto ratio, autodisciplinos, atsakomybės už savo sprendimus, nuoseklumo ir intelektinio sąžiningumo kokybėmis (tikslų jis, beje, nediktuoja, jis sako: JEI turi tikslą x, TAI, kad jį realizuotum, turi daryti y ir z, nes antraip nieko tau neišeis; bet gali tokio tikslo x ir neturėti – yra ir kitų gražių tikslų – gali keliaut į vienuolyną, pvz.). Klasikine prasme, labai pavyzdingai etiška pozicija. Aristokratiška.

Įvairios ezoterinės Renesanso tradicijos mėgino maksimizuoti žmogaus gebėjimus, paversti juos įrankiais vidinei kokybinei transformacijai pasiekti. Daugelis jų – pvz., ars memoria, atminties technikos, įgalinusios mintinai mokėti nors ir visą Talmudą – buvo tiesiog mentalinė kalistenika, pastanga išplėsti ir panaudoti snaudžiančias psichikos galias, priešingai vėlesnei prostetinei modernybės kultūrai, valią iš psichikos vidaus perkėlusiai išoriniam empiriniam pasauliui, „sąlygoms“, kurių produktu tapo pati individo agency.

Taip modernybės ir politinės Kairės užuomazgos ilgainiui virto savo antiteze – negalės įgalinimu, kova nebe prieš neteisingą hegemoniją, o prieš hegemoniją kaip tokią. O humanistas – labai išsilavinusi (klasikine prasme), talentinga, išdidi, arogantiška, šalta, žingeidi, racionali, intelektualiai laisva, nepriklausoma, valdinga, karinga (prireikus – žiauri) POLITINĖ būtybė su špaga prie šono, kurią puikiai valdo ir bet kada, prireikus, panaudos pagal paskirtį netrikdoma jokios empatijos (ką?!) menkystei ir niekingumui, turinti viziją apie naują galimą pasaulį tiems, kurie pajėgūs laisvei, orumui, išdidumui, pasaulį, vertą didžių idėjų, ir idėjas, dėl kurių verta gyventi ir verta mirti – tapo net ir sartriškojo humanisto karikatūra: tuo, kuris sakosi tikįs visų žmonių „prigimtine“ ekvivalencija, empatiniu psichiniu vienodumu-persiliejimu, „subjekto“ neegzistavimu ir, to pagrindu, tapatinasi su „visais“.

Kai poststruktūralistai analizavo „tylinčias mažumas“ (silenced minorities) ir dominuojančių diskursų galią brėžti girdumumo, tų, kieno balsas bus išgirstas, ribas, kai postkoloniazmo teoretikai kalbėjo apie subalterno įgalinimą, o Judith Butler analizavo Rugsėjo 11 gedulo isteriją JAV medijose (kieno mirtis matoma kaip mirtis, kieno gyvenimas vertas gedulo etc.), jie sakė kai ką tikro ir svarbaus. Tačiau sekėjų ir uolių vykdytojų rankose jų [suprimityvintos] įžvalgos apvirsto ir nutiko kaip „Occupy“ judėjime: pirmi tegul lipa tribūnon beraščiai lūšnynų getų gyventojai, žmonės iš atokios provincijos ir pan. – tai balsą svarbiausia išgirsti (rezultatas – įgalintas, lozungų pavidalu gatves užtvindęs antisemitizmas); tylos, kai kalba neišsilavinęs kvailokas asmuo, sunkiai artikuliuojantis mintį – jis juk underprivileged, reikia jį įgalinti, todėl išsilavinę, protingesni, gabesni – užsičiaupkite, laukite savo eilės po jo!

Gabumai, talentas, įgūdžiai, prieiga prie informacijos ir žinių ar tiesiog tai, kad tau „gyvenimo loterijoje“ nepasisekė, tampa naikintina privilegija, dėl kurios siūloma jausti kaltę, suspenduoti save, trauktis ir gėdytis. Įgalinkime neįgaliuosius, nukirsdami kiekvieną aukščiau kyšančią galvą – kad jos šešėlyje mažiukai nebesijaustų tokiais mažais. Taip Kairė wannabe trečiaeilių lyderių rankomis – „liaudies“ vardu – pati naikina savo geriausius, kurių pranašumas suvokiamas kaip despotų hegemonija. Kairė? Ne, čia (netyčiomis) suparodijuota, suprimityvinta krikščionybė: „Taip paskutinieji bus pirmi, o pirmieji – paskutiniai“ (Mt 20,16). Ir netgi dar blogiau: pats tikriausias nyčiškas resentimentas.

Nida Vasiliauskaitė
Kairiųjų „įgalinimo“ projektų pradinė idėja buvo fiksuoti, kad išorinis galios sociume pasiskirstymas neteisingas DĖL TO, kad neatitinka, kuo žmonės yra/gali būti, o ne kad „kiekvienas vertas kiekvieno“ ir turi būti atitinkamai traktuojamas (jei taip, tai kaip tik kuo blogas
status quo
?). Panaikinti
neteisingos
(neatitinkančios „prigimties“, t.y. vidinio potencialo) socializacijos sukurtus barjerus ir privilegijas, įgalinti
galinčius
, nugalinti
negalinčius
, įvesti naują – kitokią – hierarchiją, o ne įsteigti pilką homogeniškos žmonijos masę, pasaulį, kuriame galios struktūros kyla iš masės arba jų iš viso nėra.
Kairiųjų „įgalinimo“ projektų pradinė idėja buvo fiksuoti, kad išorinis galios sociume pasiskirstymas neteisingas DĖL TO, kad neatitinka, kuo žmonės yra/gali būti, o ne kad „kiekvienas vertas kiekvieno“ ir turi būti atitinkamai traktuojamas (jei taip, tai kaip tik kuo blogas status quo?). Panaikinti neteisingos (neatitinkančios „prigimties“, t.y. vidinio potencialo) socializacijos sukurtus barjerus ir privilegijas, įgalinti galinčius, nugalinti negalinčius, įvesti naują – kitokią – hierarchiją, o ne įsteigti pilką homogeniškos žmonijos masę, pasaulį, kuriame galios struktūros kyla iš masės arba jų iš viso nėra. Štai tokio humanizmo pirmine prasme, tokios Kairės kokia ji kadaise nonkomformistų sapnuota, manding, reikėtų. Kairės, kokia ji vis (nesėkmingai) bandė būti, bet tapdavo kažkuo kitu: politinės vizijos apie pasaulį, koks galbūt galėtų prasidėti – gal netgi čia, Lietuvoje, Europoje. Ir liautis importuoti „gėlių vaikų“ laikų senienas, liautis kartoti kitų seniai padarytas klaidas.

Pvz., o jeigu vietoje „tautos“ ir „tautinės tapatybės“, į kurias kabinamasi trokštant savo bespalviams gyvenimams suteikti nors kokią apibrėžtį, privatybę peržengiantį dignitas, nors kokį „didingumo“, „svarbos“, „prasmės“, „misijos“, „vietos pasaulyje“, parametrą (kad ir kokiu nykuliu tai dvelktų, kabinamasi dėl to, kad daugiau nesurandama į ką), publikai būtų pasiūlyta turininga politinė vizija: „mes“ – ne kraujas, genai, Kudirka ir klumpakojis [„mūsų kalba seniausia, pievos vešliausios, dangus mėlyniausias, vytautai narsiausi“ etc.], o „mes“ – rytų europiečiai, dalis buvusios LDK, čia ir dabar, be kvailų „pasididžiavimų savimi“, norų „stebinti“ ir melų-kurias-patys-netikim, bet ir be „o ten, Vakaruose... [kada mes pagaliau priaugsime iki jų?]“ servilizmo, „mes“, norintys teisingesnės, geresnės, tokios ir tokios šalies, politinio projekto x, alternatyvos neoliberaliai „natūraliam“status quo, alternatyvos Landsbergio-Svarinsko-Uspaskicho-LLRI Lietuvai-kokia-ji-yra, o kartu – alternatyvos bepolitinei ES kasdienybei (kai vietoje politinių debatų lieka tik administravimo problemos, nes dėl politikos kažkas už mus jau tarsi visiems laikams sutarė), projekto, kokio gal niekur nebuvo, bet apie kurį daug kas svajojo nepasisekusiose utopijose? Tikros politikos pagaliau?

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (430)