Dvidešimčiai metų numatyta atleisti nuo pelno mokesčio, jeigu investuoja bent 30 mln., įdarbina bent penkeriems metams bent 200 žmonių ministerijos parinktuose ūkio sektoriuose. Keista iniciatyva net keliais požiūriais.
Kuo vienos įmonės 30 mln. investicijos šaliai geriau nei dviejų įmonių po 25 mln.? Pirmoji 20 metų mokesčio nemokės, antrosios – mokės.
Kuo įdarbinimas apdirbamojoje pramonėje šaliai naudingesnis nei kituose versluose? Kodėl neprivilegijuotų šakų verslininkai privalės apmokėti Ūkio ministerijai nežinia kuo įsiteikusio verslininko lengvatą? Juk krašto apsauga, teismų sistema ir kita infrastruktūra visi naudojasi lygiomis teisėmis. Tik visą tą gėrį mokesčiais apmokės raupsuotieji pagal Ūkio ministerijos diagnozę – samdomi darbuotojai, kurių mokesčiais ministerija ir bando įrodyti savo pasiūlymo naudą.
Ko gero, manoma, kad argumentas „darbo vietų kūrimas“ toks šventas, kad niekas nė nesigilins. Ūkio ministerija galėtų pagraibyti savo prikurtų popierių krūvose – kiek juose prirašyta, kad Lietuvoje stinga darbo jėgos, o ne darbo vietų. Kai pataikauja vieniems verslininkams, įrodinėja, kad reikia daugiau imigrantų, nes, neva, nėra kuo užpildyti laisvų darbo vietų. Ir štai, iš kito pusrutulio ištraukia priešingą mintį – Lietuvoje nėra darbo vietų ir pelno mokesčio privilegija tam, kas jų sukurs bent du šimtus. Tai ko gi Lietuvoje ar galvose per daug ir ko per mažai?
Tas nuvalkiotas burtažodis – darbo vietų kūrimas. Ekonomika pagal Ūkio ministerijos užmirštą A. Smithą veikia kitaip. Verslininko misija ne darbo vietos, bet pelnas. Ir jeigu rinkos nejaukiamos biurokratų bei politikų parduodamomis privilegijomis, sąžiningi verslininkai siekdami pelno samdo darbuotojus (gali tai vadinti darbo vietų kūrimu jei norit „mandriau“), nes kito kelio gauti pelną nėra.
Lietuva iš pelno mokesčio surenka tik 1,5 proc. BVP – beveik du kart mažiau nei vidutiniškai ES. Valstybė su tuo neišsivers. Todėl įdomu, kuo Ūkio ministerija nutildė finansų ministrą. Milijardas pajamų mokesčio milijonui dalinama, dalins dar ir taip menkas pelno mokesčio pajamas? Pelno mokesčio surenkama beveik du kart mažesnė BVP dalis nei prieš krizę, kurią visais kitais požiūriais baigiam užmiršti. Ar atrodo per daug? Juk perskirstymo didinimas tiek Seimą valdančiųjų, tiek Prezidento programoj.
O vadinamieji išlaidų ministrai – socialinės apsaugos, sveikatos, kultūros, švietimo? Vyriausybės posėdyje vieningai balsuojate už pelno mokesčio lengvatas? Ir nuolat skundžiatės, kad jūsų geriems norams chroniškai trūksta lėšų? Kone kiekvienas pasiteisinimas dėl akivaizdžiai nesprendžiamos socialinės problemos visada baigiasi „darom, kiek leidžia valstybės finansinės galimybės“. Tos galimybės leis dar mažiau. Ir nieko? Keliate rankas už „gyvulių ūkio“ plėtros projektą?
Prezidentas turi progą skiriamam ministrui iškelti sąlygą sutramdyti Ūkio ministerijos privilegijų dalijimo iniciatyvas, kad nereikėtų jų vetuoti, jei įstatymas praeitų ir pro gerokai pakrikusį Seimą.