Poreikis apie tai kalbėti ir rašyti atsirado, kai Seimo konservatorius Mindaugas Skritulskas su grupe bendraminčių užregistravo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriose siūlo nustatyti, kad kelio ruožas, kuriame įrengti vidutinio greičio matuokliai, negali būti ilgesnis nei 10 kilometrų. Taip pat būtų apribotas maksimalus greičio matuoklių skaičius viename kelyje: greičio matavimo ruožų negalėtų būti daugiau kaip trys, bendras matavimo vietų skaičius – ne didesnis kaip penkios.
Nežinau, kokį bolidą vairuoja pats M. Skritulskas ir kelinta bauda už leistino greičio viršijimą privertė jį imtis tokios iniciatyvos. Įtarčiau, kad ir jūs, jei tik nesate Palangos meras Šarūnas Vaitkus, šio Seimo nario pavardę dabar perskaitėte pirmą kartą. O gal jau spėjote ją pagūglinti ir žinote, kad konservatorius buvo išrinktas vienmandatėje Mėguvos apygardoje, kuriai priklauso Palangos kurortas ir gretimos gyvenvietės. M. Skritulsko partiečiai užsimena, kad kurorto mero patarėju anksčiau dirbęs politikas vienmandatę apygardą gavo buvusio savo darbdavio valia ir iki šiol klusniai tą valią vykdo.
Palangos šeimininko troškimas, kad vilniečiai ir kauniečiai pasiektų pajūrį ne per 4 valandas, o beveik šviesos greičiu, net ir man yra visiškai suprantamas. Dar akivaizdesnis yra kurorto verslininkų interesas, kad jų svečiai kuo mažiau pinigų išleistų baudoms už viršytą leistiną greitį mokėti ir jų dar liktų cepelinams Basanavičiaus gatvėje. O jei kas išvis nepasieks kelionės tikslo gyvi ir sveiki, tai jau ne palangiškių problema.
Toks siauras savo apygardos verslo interesų protegavimas turėtų būti prisimintas diskutuojant visai ne apie eismo saugumą, o kita tema – apie būtinybę keisti Seimo rinkimų sistemą. Panaikinus vienmandates apygardas ir visus Seimo narius renkant vien pagal partijų sąrašus, jie bent jau būtų išlaisvinti nuo regionų savivaldybių patvaldžių valios vykdymo. O gal ir sugebėtų pamatyti, kad viešasis interesas ne visada sutampa su vieno miestelio verslo elito valia.
„Per pastaruosius metus viršytas ar nepasirinktas saugus važiavimo greitis yra viena dažniausių skaudžiausiai pasibaigusių avarijų, kai žūsta arba sužeidžiami žmonės, priežasčių“, – teigia Lietuvos kelių policija. O su policija aš niekada nesiginčiju, todėl per visą gyvenimą nė karto nesu baustas už teisėtų pareigūnų reikalavimų nevykdymą.
Vargu ar kas norėtų ginčyti ir fizikos dėsnius – kuo greičiau juda automobilis, tuo baisesnės bus jo susidūrimo su kita transporto priemone ar kliūtimi pasekmės. Bet visiškai išvengtumėm nelaimių kelyje tik sumažinę maksimalų leistiną greitį iki nulio. Tačiau tuomet niekada nepasiektumėm kelionės tikslo. Kiekvienas greičio ribojimas – tik kompromisas tarp siekio išsaugoti gyvybes ir mūsų poreikio judėti.
Labiau riboti transporto srautų greitį pastaruoju metu skatina ir žmonijos siekiai stabdyti klimato kaitą. Nes greičiau važiuojantis automobilis suvartoja daugiau kuro ir išskiria daugiau klimatą keičiančio anglies dvideginio.
Nepaisant pavienių politikų pasipriešinimo ir greito važiavimo mėgėjų bambėjimo, panašūs pokyčiai vyksta visame pasaulyje – net vokiečiai svarsto galimybę atsisakyti neriboto greičio atkarpų savo autobanuose. O Lietuvoje mes neturime tokių atstumų tarp miestų, kad būtų prasminga lakstyti tarp jų reaktyvinio lėktuvo greičiu. Gyvybės ir klimatas svarbiau už jūsų troškimą penkiomis minutėmis anksčiau penktadienio vakarą pamerkti kojas į Baltijos jūrą.
Politikai prieš rinkimus vargu ar drįs erzinti tą savo rinkėjų dalį, kuri per 2022 metus sugebėjo užsidirbti 576 tūkst. 857 administracinių nusižengimų protokolų už greičio viršijimo pažeidimus. Nes SEL koncerto dalyviai su BMW vardiniais numeriais irgi turi balsavimo teisę, nors dažniausiai ja nepasinaudoja.
O kai rinkimų aistros nurims, naujos kadencijos Seimui verta pagalvoti apie eismo saugumą ne kosmetiškai didinančių priemonių kompleksą. Pradėti būtų galima nuo greitkelių panaikinimo. 110 ar 130 kilometrų per valandą nėra nei saugus, nei taupus greitis. Užteks 90 su ribojimais iki 70 ties viadukais ir gyvenvietėmis. Tuo pat metu būtina įpareigoti Automobilių kelių direkciją per protingą laiką visą kelią Vilnius-Kaunas-Klaipėda padengti vidutinio greičio matuoklių tinklu, kad neliktų nė mažiausios atkarpėlės nekontroliuojamai lėkti. O tolimesnėje ateityje vidutinio greičio matavimo sektoriai turėtų plėstis visoje šalyje, kol padengs visus valstybinės reikšmės kelius.
Vertėtų analizuoti technines galimybes visuose Lietuvoje įregistruojamuose naujuose automobiliuose iš karto, o senuose – per protingą 5 ar 10 metų laiką – sumontuoti greičio ribotuvus. Nėra ribotuvo – nepraeisi techninės apžiūros, išmontavai po jos – gauni baudą, bent porą kartų viršijančią automobilio vertę. Tai nėra labai brangus įrenginys, jeigu tokie ribotuvai būna net pigiuose kiniškuose motoroleriuose. Nelikus kelių su 110 ir 130 km per val. leistinu greičiu bus paprasčiau – jūsų automobilis tiesiog negalės įsibėgėti daugiau negu iki 90 ir tokio ribojimo pakaks. Net tada, kai jau visai netveriate siaurame užmiesčio kelyje pralenkti lėčiau važiuojantį sunkvežimį, žinojimas, kad trumpam viršyti leistino greičio nepavyks, iškart atvėsins norą blaškytis.
Tik tokios radikalios priemonės galėtų perlaužti nemažos dalies sunkai auklėjamų agresyvių vairuotojų galvose tūnančias pražūtingos pasaulėžiūros struktūras.
Tų, kuriems kelias yra vienintelė vieta, kur jie gali pasijusti svarbūs ir galingi, įrodinėti savo pranašumą prieš kitus eismo dalyvius. Neliks jokios prasmės pirkti taršų griozdą su šešių ar aštuonių cilindrų varikliu, kai jo galia atsirems į ribotuvą vos pasiekus tą greitį, kuriuo juda agresyvaus vairuotojo niekinami „pensininkai“ ir „bobos“.
O man su savo tricilindre „Opel Corsa“ bus dar smagiau atsidarius langus grožėtis Lietuva riedant dar lėčiau ir nežiūrint į veidrodėlį, kiek pikčiurnų, važiuodami iš paskos, keikiasi, kad negali pralenkti.
Saugiu ir vienodu greičiu judantys keliais elektrinių ir netaršių mažalitražių benzininių automobilių srautai nėra kažkokia mokslinės fantastikos filmo tolimos atities vizija – pasiekti ją galime per artimiausią dešimtmetį, jeigu tik pokyčius ta linkme pradėsime jau dabar.
Nuomonė
Šioje publikacijoje skelbiama asmeninė autoriaus nuomonė. Portalo Delfi redakcijos pozicija negali būti tapatinama su autoriaus nuomone.