Ir iš viso, ar pagalvojame: Kodėl taip yra? Ar mes kuriame visuomenę auginančią aplinką? Perskaitykite žiniasklaidoje pateikiamą pirmuose puslapiuose informaciją, pažiūrėkite sensacingas televizijos laidas, įrašus virtualioje aplinkoje – ir net ekspertizės nereikės. Atsakymas akivaizdus. Kalbama daug, imituojamos įvairios veiklos. O jau daugelį metų valstybėje nėra kuriama vaiko gerovės sistema, vaikai net elementarios pagalbos nesulaukia. Tik paklausk, biurokratai užvers skaičiais, ataskaitomis, o ar konkretus žmogus yra dėmesio centre? Nedrįstu teigti, kad taip. Visi dirba, rašo, kuria, dūzgia kaip bitutės, bet medaus taip ir nėra. Neturime sistemos, kuri tarnautų žmogui, tai tada atsiranda sistemos antipodas – ji pradeda tarnauti biurokratams.
Tad po šiurpios tragedijos lengviau įsteigti dar vieną instituciją. Gal net tam tikras tragiškas situacijas vieni ar kiti gali PR'ui panaudoti – ar tik nėra teisingos V. Būdienės įžvalgos? . O gal galbūt norima kurti monstrinę valstybę, o ne atsigręžti į žmogų, dirbantį su socialinės rizikos šeimomis, padėti pačioms šeimoms įsigyti socialinių įgūdžių?
Trumpai apie tuos, kurie dirba su socialinės rizikos šeimomis. Pažįstu ne vieną ir ne du. Tad, norėdama objektyviau pateikti informaciją apie jų padėtį, su jais pasikalbėjau (atlikau interviu su savo buvusiais studentais). Trumpai apie tai, ką jie akcentavo. Vienam socialiniam darbuotojui norma yra 17 socialinės rizikos šeimų, bet neretai tenka dar daugiau. Transporto jie neturi, naudojasi savu. Gerai, jei maloningai skiriama šiek tiek pinigų kurui. Tai priklauso nuo institucijos, kurioje socialinis darbuotojas dirba. Dažniausiai negauna jokių lėšų.
Bazinės mėnesinės algos dydžiais
Kvalifikacinė kategorija | įstaigų padalinių vadovai, koeficientas | socialiniai darbuotojai, koeficientas |
Socialinis darbuotojas | 12,6–15,9 | 12,46–15,25 |
Vyresnysis socialinis darbuotojas | 12,74–16,2 | 12,6–15,76 |
Socialinis darbuotojas ekspertas | 13,44–16,6 | 13,33–16,2 |
Galbūt šiltuose kabinetuose dirbantys žmonės dar nežino, kad kai kurie socialiniai darbuotojai net kompiuterio neturi. Štai kokia realybė. Apie ją daug galima rašyti. Jei Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, savivaldybės ir kitos institucijos visa tai žino ir nekeičia situacijos, tai tikrai nesuprantama. Neaišku, kodėl neatliekama situacijos analizė, identifikuojanti realybę, ir strategiškai nemodeliuojama situacijos kaita, o vis sukamasi aplink.
Trūksta kompetencijos ar tiesiog noro, motyvacijos padėti žmogui. Jei kompetencijos, tai galima ją ugdytis, kreiptis pagalbos ir į mus, mokslininkus, kartu su praktikais dirbančius. Jei tai moralinės plotmės problema, telieka priminti, kad šie metai yra Popiežiaus Pranciškaus paskelbti Gailestingumo metais. Įsiklausykite į šio žodžio prasmę ir atverkite savo protus ir širdis. Visi turime suprasti, kad sistemos turi tarnauti žmogui. Jos tam ir kuriamos. Jei jos pradeda tarnauti valdininkams, pareigūnams, politikams ar kitiems, tai kam tokia sistema ir kalbos apie teisinę, demokratinę valstybę ir humaniškumą?
Daiktus ir reiškinius reikia vadinti tikraisiais vardais ir ieškoti pozityvios kaitos galimybių. Tik kur link norime judėti? O dėl institucijos kūrimo, jos reikia – tik ne biurokatinės, o gebančios koordinuoti institucijų, atsakingų už pagalbą žmogui ir jo gerovę, veiklą ir padedančios joms susikoordinuoti savo darbą. Galų gale susikoncentruoti į pagalbą žmogui.
O gal tiesiog pirma apsispręskime: Kokią norime matyti Lietuvą: kontrolinę-komandinę ar pilietinę, sąmoningumu ir atsakomybe grįstą? Jei nesugebėsime apsispręsti, būsime tik situacijos įkaitai ir dar savo noru. Tad reikia atsimerkti, išlįsti iš kiautų ir pradėti mąstyti ir bendradarbiauti. Šiandien tik klausiu: Lietuva, kur link ar sukamės aplink?