Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projekto rengimą paskatino vis didėjantis elektrinių paspirtukų paplitimas ir su jais susijusių eismo įvykių, traumų ir sužalojimų skaičiaus augimas. Lietuvos Kelių policijos tarnybos duomenimis, 2019 m. Lietuvoje buvo užregistruoti 64 eismo įvykiai, kurių metu nukentėjo 67 žmonės, 2020 m. – 99 eismo įvykiai (nukentėjo 101 žmogus), 2021 m. – 202 įvykiai (nukentėjo net 209 žmonės). Akivaizdu, kad kiekvienais metais skaičiai tik auga. Jie ir toliau augs, jei žmonės, nuomojantys paspirtukus ar įsigiję nuosavus elgsis neatsakingai. Skaudžių atvejų priežastys – staigiai išlekiantis paspirtukas į perėją, besitrenkiantis paspirtuko vairuotojas į pėstįjį, važiavimas dviese, naudojantis ar kalbant telefonu, o kartais kitoje rankoje laikant ir kavos ar arbatos puodelį. Kiekvienas atvejis unikalus, tačiau išvengti dar didesnių nelaimių galima jau dabar. Nekalbant jau apie atvejus, kai sužalojami vaikai ar šunys.
Su kolegomis siūlome elektriniais paspirtukais važiuojantiems asmenims (iki 16 m.) dėvėti šalmą, tamsiu paros metu – liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, uždrausti važiuoti šaligatviais ir pėsčiųjų takais, apriboti galią ir greitį. Šios pataisos – neišvengiamai būtinos, siekiant apsaugoti mūsų piliečius nuo dar didesnių nelaimių. Elektriniu paspirtuku galėtų būti laikoma dviratė transporto priemonė, varoma elektra, kurios galia neviršija 500 vatų, o greitis – 20 km/h. Važiuojančiųjų amžiaus ribojimas taip pat būtinas – elektriniais paspirtukais būtų leidžiama važiuoti ne jaunesniems nei 16 metų asmenims, o kai yra išklausomas specialusis kursas – 14 metų. Labai svarbu neleisti vienu paspirtuku važiuoti keliems asmenims, todėl siūlome leisti važiuoti tik vienam asmeniui. Ne kartą stebėjau, kai žmonės ignoruoja automobilio stabdymo taisyklę arba jos net nežino, tokiu būdu sukurdami avaringas situacijas. Mano nuomone, kartu turėtų būti draudžiama el. paspirtukais kirsti perėjas – važiuoji, sustoji, persivedi, važiuoji toliau.
Dabar įstatymo pateikimas, bet kartu ir diskusijoms su visuomene tinkamas laikas. Tikiu, kad visi rasime optimaliausius sprendimus. Atėjus šiltajam metų sezonui daugelis neišvengiamai naudosis šia inovatyvia paslauga, todėl reikia nusistatyti aiškias atsakomybės ribas ir pagalvoti apie einančius šalia, tačiau neturinčius pranašumo prieš paspirtukus.