Vadovaudamasis įstatymais ir nutarimais, peržiūrėjęs detales analizes, atlikęs išsamius vertinimus, konsultuodamasis su patyrusiais, dantis kovoje su korupcija pravalgiusiais vilkais, ministerijos (savivaldos) prievaizdas nustato įmonės veiklos sritis, kurioje aiškiai turi vešėti korupcija. Prievaizdo viršininkas (ministras, meras, komisijos pirmininkas) suraito parašą ant prievaizdo parengto įsako įmonei nedelsiant kovoti su korupcijos apraiškomis, atliekant analizes ir vertinimus, nustatant grėsmes ir rizikas, pritaikant priemones, numatant priemonių taikymo rezultatus ir laukiamą efektą, aprašant sėkmingos kovos su korupcija rezultatus ateityje ir likutines rizikas bei joms papildomai galimas taikyti priemones.
Prievaizdų kalboje dažnai galima sutikti korupciją iš pašaknų kertančių gramatinių konstruktų, kurie išsyk parodo prievaizdo profesionalumą, pvz. po tokių sakinių kaip „faktiškai pasireiškę korupcinės grėsmės faktai“, „korupcijos pasireiškimo tikimybės mažinimo proceso žmogiškosios įtakos eliminavimo veiksnio įgyvendinimo žingsniai“ korupcija gulasi ant žemės ir be kovos pasiduoda. Įmonės paskirtieji kariai su korupcija, gavę tokį parėdymą kelis mėnesius raito kovos su korupcija planą, kuriame suguldo visa tai, ką jau išvardinau, papildomai nurodydami, kur ir kaip jų įmonėje pasireiškia „faktinė korupcinės grėsmės rizika“. Paprasčiau sakant, įmonės atstovai nurodo, kas, kur, ką, kaip ir kada jų įmonėje vagia (iš valstybės).
Šis sudėtingas procesas gyvenime atrodo kiek paprasčiau. Kovos su korupcija prievaizdas kaip taisyklė yra žmogus iš kadrų skyriaus, geriausiu atveju – personalo. Pats kadrų skyrius „ant popieriaus“ gal jau vadinasi žmogiškųjų išteklių departamentu, o kadravykė/personalistas – žmogiškųjų išteklių partneriu, bet jame – vien kadrai ir visi geri. Kai kuriais atvejais prievaizdo funkcija priskiriama teisininkei(-ui) kaip dvidešimt pirmas prioritetas atskirame papildomų užduočių sąraše. Tiek kadravykas, tiek teisininkė jau šešiolika metų dirba „su popieriais“, nors, be jokios abejonės, yra orientuoti į žmones.
Nereikia ir sakyt, kad su realiu korupcijos prevencijos darbu šie prievaizdai išsamiai yra susipažinę žiūrėdami serialą „Menty“. Dar jie dažnai turi ne vieną tokį stebuklingą sertifikatą – „Antikorupcinės aplinkos kūrimas“ (kasmet vis naują, kur pakeičiamas tik metų skaičiukas). Anas iš esmės patvirtina, kad jie yra susipažinę su įvairiais įstatymais ir nutarimais, turinčiais nedaug bendro su gyvenimu, skant, žemėje ir purve.
Tikroji ir vienintelė korupcijos prevencijos priemonė jiems yra eilutė: <...> įsakymas <...> data <...> tvarkos aprašas. Jeigu įsakymas-data-tvarkos aprašas yra, reiškia, kova vyksta. Nėra – nevyksta. Tuo tarpu įmonėje paskirtasis kovai su korupcija karžygis pats yra žemesnio rango kadravykas, kartais – kraštinis, kuriam nepasisekė ir buvo užkrauta kovos su korupcija funkcija, ar, retais atvejais, buvęs tarnybų pareigūnas. Pastarasis dar gali metus ar du pasilaužyti kovodamas su kovos su korupcija biurokratija, bet jei jis kiek žvitresnis, tai, žiūrėk, tuoj sumoja ir išsyk priima žaidimo taisykles. Įsakymas-data-aprašas, stebuklingi gramatiniai konstruktai ir štai jums prašom prievaizdui kaip medumi patepta. Medumi patepta, nekompetencija pabarstyta, tiesiu keliu į bedugnį STT stalčių.
Visi patenkinti. Ministrai ir pirmininkai, merai ir kadravykai, skaičiai ataskaitose. Korupcijos hidra ir Ačas.
Tik va, žmonės kalba, kad pati STT ilgą laiką jau dėl to kažkaip nerami. Regisi, tvarka gali keistis. Jei tik ačai ir prievaizdai nesutrukdys.