Praėjusios savaitės pabaigoje A. Veryga informavo: yra šimtai tūkstančių Kinijoje užsakytų testų, dėl kurių jau pasirašytos sutartys, o jų atgabenimas tampa problema.
Žinau, kad tiek Vyriausybėje, tiek visuomenininkų gretose žmonės nėrėsi iš kailio, kaip juos atgabenti, kad nenutrūkstamai galėtume tikrinti žmonių sveikatą. Mes – Laisvės partija – taip pat neformaliai susisiekėme su savo draugais iš valdančiųjų partijų Nyderlanduose, Belgijoje, Suomijoje, bandydami pasitarti – galbūt galima Lietuvos krovinius prijungti prie šių šalių krovinių.
Tačiau Lietuva dar neišnaudojo labai svarbaus savo resurso. Tai bendrai su dar 11 valstybių valdomų karinių lėktuvų Boeing C-17, kurie, kaip suprantu, yra dislokuoti Vengrijoje. Juos valdome, nes esame pasirašę NATO „Strateginių oro transportavimo pajėgumų“ susitarimą.
Kartu su NATO narėmis – Bulgarija, Estija, Vengrija, Nyderlandais, Norvegija, Lenkija, Rumunija, Slovėnija, Jungtinėmis Valstijomis bei NATO partnerėmis Suomija bei Švedija susitarimą pasirašėme dar 2008-aisiais. Jis numato, kad šalys šiuos karinius orlaivius gali naudoti įvairių tipų NATO ir Europos Sąjungos vadovaujamoms tarptautinėms operacijoms – karinėms, humanitarinėms ir kitoms.
Boeing C-17 yra milžiniški galingi kariniai lėktuvai, galintys atgabenti gausius būtinus krovinius ilgus atstumus. Kiekviena sutarties valstybė turi savo kvotą gabenant krovinius. Žinau, kad dažnai šių pajėgumų mes neišnaudodavome ir perleisdavome kitoms šalims.
Gali būti, kad Lietuvos užsakytas testų ir medicinos priemonių kiekis fiziškai nėra toks didelis, kad būtų išsiųstas šis lėktuvas. Tačiau vis dėlto – tam ir yra kolektyvinis susitarimas, kuriame dalyvauja mūsų kaimynai – suomiai, estai, pagaliau norvegai – nedidelės valstybės. Galime juk krovinius gabenti bendru lėktuvu kartu. Laikas pandemijos suvaldymui yra aukso vertės.
Nesitaupykime, pakelkime tuos lėktuvus į Kiniją pargabenti mums mūsų reagentus. Ir pagaliau matysime mes šviesą tamsaus tunelio gale.