Nors dažnai valstybės tarnautojai visuomenės vertinami neigiamai, tačiau būtina suprasti, jog be tvirtų ir gerai dirbančių tarnautojų valstybės aparatas suksis strigdamas. Be didesnės kompetencijos valstybės tarnyboje Lietuvai sunku tikėtis greito proveržio ir aukščiausios kokybės paslaugų šalies gyventojams. Privalome suvokti, kad valstybės tarnybos aparatas yra šalies stuburas, o jei stuburas bus persikreipęs, visas kūnas bus paliegęs.
Teikdami valstybės tarnybos pertvarką, iš esmės norime pakeisti kokybės standartą ir supratimą. Tai nebus lengva. Sunkiausia pakeisti įsitikinimus. Tai galime padaryti tik visi kartu.
Ką mes siūlome ir kam jau pritarė Vyriausybė?
Siūlome iš pažiūros labai paprastą dalyką – geresnes paslaugas gyventojams ir geresnes sąlygas valstybės tarnautojams. Tai vienos rankos pirštai – jei sugebėsime motyvuoti tarnautojus, netrukus jų darbo vaisius pajus gyventojai.
Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacija, kurios nare Lietuva siekia tapti, savo rekomendacijose visoms šalims pateikia analogišką siūlymą – stiprinti valstybės tarnautojų korpusą, aiškiai juos atskiriant. EBPO siūlo brėžti riebią liniją tarp valstybės tarnautojų ir suteikti jiems daugiau pasitikėjimo rengiant ir siūlant teisės aktus.
Gaila, jog iki šiol Lietuvos visuomenė yra supainiota ir suklaidinta bei visus biudžetinėse įstaigose dirbančius piliečius laiko valstybės tarnautojais. O juo didesnis tarnautojų skaičius, tuo didesnė tikimybė, kad nuo to kenčia tikrųjų valstybės tarnautojų įvaizdis. Spalvingiausių atvejų galime aptikti valstybės aparate – tiek itin gabių ir perspektyvių specialistų, tiek ir daug metų tarnaujančių profesionalų. Yra ir labai neigiamų pavyzdžių, būtent todėl ir reikia pokyčių.
Teisės akte, kurį svarstys ir, tikiuosi, priims parlamentarai, daug korekcijų, kurios nesugriaus esamos valstybės tarnybos. Sudaromos visos prielaidos objektyviai atskirti vertus likti valstybės tarnautojais, juos labiau motyvuoti ir skatinti.
Reikšmingų pakeitimų tikrai daug – atsisakoma visų priemokų ir priedų, paliekant tik priemoką už pavadavimą ir už tarnybos Lietuvos valstybei stažą. Keičiasi ir atostogų skaičiavimo tvarka. Fiksuotos algos nustatymas leis išvengti subjektyvumo ir neskaidrumo sumokant šiems valstybės tarnautojams už darbą, taip pat nepageidaujamos neigiamos įtakos jų atliekamoms funkcijoms.
Be to, valstybės tarnautojų atrankai bus taikomi naujausi ir moderniausi žmogiškųjų išteklių valdymo modeliai. Todėl siūloma įtvirtinti centralizuotą asmenų atranką į valstybės tarnybą. Didinant valstybės tarnybos patrauklumą, nustatoma nuotolinio darbo galimybė ir įvedamas mentorystės institutas. Siekiant optimalios darbuotojų kaitos, naikinamas pareigų siūlymas buvusiems valstybės tarnautojams. Taip pat norima į valstybės tarnybą pritraukti naujus specialistus, talentus.
Su didesne motyvacija valstybės tarnautojams teks ir daugiau atsakomybės. Įstatymu įtvirtinome, jog valstybės tarnautojas privalo atlyginti žalą, jeigu ją padarė atlikdamas viešojo administravimo veiklą. Išieškotinos žalos dydis nėra ribojamas tais atvejais, kai žala padaryta tyčia. Projekte siūloma aiškiai reglamentuoti žalos išieškojimą ne teismine tvarka.
Svarbių ir reikšmingų pakeitimų apstu. Tačiau valstybės tarnybos pertvarkos pagrindinis tikslas – gerinti Lietuvos gyventojams teikiamų paslaugų kokybę, kurią užtikrinti gali kompetentingi valstybės tarnautojai.
Pertvarkai neprašome papildomo finansavimo. Didėjant tarnautojų motyvacijai, įstaigos turės pačios ieškoti resursų ir darbo našumo didinimo galimybių. Tikiuosi, kad taip pavyks pasiekti esminį proveržį viešajame valdyme. Vyriausybė yra įpareigojusi ministerijas ir įstaigas prie ministerijų, tariantis su VRM, peržiūrėti teikiamas paslaugas. Jų daug, daug nebereikalingų ir besidubliuojančių, daug ką jau dabar galima perkelti į elektroninę valdžią.
Parodėme pavyzdį – VRM ir įstaigų teikiamų 88 paslaugų teikimo terminai sutrumpinti, kai kurios atpigintos, kitos netrukus bus perkeltos į e-valdžios vartus.
Metas darbais įrodyti, kad kalbėta ne tuščiai.