Dešimtmetį galiojantis ministro įsakymas nurodo: į kritinį sveikatai iškvietimą miesto vietovėse greitoji medicinos pagalba (GMP) turi atvykti per 15 min., kaime – per 25 min.

Deja, bet realybėje nebūtinai ir ne visur atvažiuodavo. Tik 2020 metais centralizuotai pradėta rinkti statistika, parodžiusi, kad kai kuriose savivaldybėse per nustatytą laiką GMP pagalbos sulaukta tik kiek daugiau nei pusėje iškvietimų atvejų.

Taip buvome įpratę gyventi. Tačiau šiai Vyriausybei atrodė, kad toks „įprastumas“ yra nepriimtinas.

Identifikavome esminę problemą – GMP tarnybų valdymas savivaldybių ribose Lietuvoje tiesiog neefektyvus. Teritorinis valdymas neleido permesti komandų ten, kur jų reikia konkrečiu momentu. Prie savivaldybės teritorijos ribos gyvenantis žmogus dažnai greičiau galėtų sulaukti pagalbos iš kitos savivaldybės komandos nei savo, tačiau teritorinis pasiskirstymas to neleido.

Įsitikinome, kad, jei norime modernios GMP tarnybos, kuri siekia užtikrinti vienodai aukštą kokybę visoje Lietuvoje nepriklausomai nuo kaimo ar miesto, būtina turėti tarnybą su vieninga kokybės matavimų sistema ir vienijančiu tikslu.

Keletą metų rengiantis reformai, nuo 2023-iųjų liepos Greitosios medicinos pagalbos tarnyba pradėjo veikti kaip viena organizacija visoje Lietuvoje:

  • Komandos nukreipiamos į iškvietimo vietą atsižvelgiant ne į savivaldybių ribas, o į tai, kuri komanda gali atvykti greičiau;

  • Komandų budėjimo vietos (pastotės) optimizuotos, įkurta 12 naujų pastočių, ekipažų budėjimo vietų, 6 pastotės renovuotos;

  • Jau nupirkti ir pristatyti 15 naujų GMP automobilių, o per artimiausius dvejus metus bus įgyta 200 naujų mašinų;

  • Nuo 2024 m. pradžios tarnyboje pradėta taikyta vieninga darbo užmokesčio politika, tad darbuotojų atlyginimas didėjo. Tai būtina vieningoje organizacijoje – iki tol skirtingose savivaldybėse atlygis galėjo skirtis net dvigubai.

Įgyvendinant šiuos pokyčius, nepamestas svarbiausias reformos tikslas – gerinti GMP atvykimo į kritinius iškvietimus laiką kiekvienoje savivaldybėje, visoje Lietuvoje. Laiką, nuo kurio priklauso asmens gyvybė ir sveikata.

Visi žinome, kad didelių reformų metu, kai vadovybės dėmesį užima pertvarkymai, labai padidėja rizika, kad paslaugos kokybė gali pablogėti. O to juk ypač nenorime – pertvarka neturėtų net ir laikinai pabloginti tokios kritinės gyvybei paslaugos teikimo. Ir svarbu, kad mūsų neapgautų skaičiai – juk net kai bendras Lietuvos vidurkis gerėja, konkrečios savivaldybės rodikliai gali blogėti, nepaisant gero bendro vaizdo.

Tad pakalbėkime apie tai, kas svarbiausia: kas atsitiko su GMP atvykimo į kritinius gyvybei iškvietimus [laiku – red.] kiekvienoje savivaldybėje ir visoje Lietuvoje.

Tad ką pavyko pasiekti?

Greitoji pagalba dažniau atvyksta laiku

Į gyvybei grėsmingus iškvietimus GMP atvykimas visoje Lietuvoje buvo geresnis kiekvieną ketvirtį po reformos.

Kiekvieną ketvirtį GMP išvyksta į daugiau kaip 100 tūkstančių kritinių iškvietimų, į maždaug 9 iš 10 iš jų atvyksta laiku.

Vis tik kiekvieną ketvirtį apie 10 tūkstančių iškvietimų sulaukia greitosios vėliau nei numatyta. Įvykdyta GMP reforma leido padidinti atvykimo operatyvumą. 2023 III ketvirtį reforma mums leido laiku atvykti papildomai į 1600 kritinių iškvietimų.

Daugumoje savivaldybių atvykimas į kritinius iškvietimus pagerėjo, kai kuriose – labai reikšmingai (pavyzdžiui, Trakų, Varėnos, Anykščių, Pagėgių, Vilniaus rajono savivaldybėse operatyvumas pagerėjo 10 proc.). Tik dviejose savivaldybėse pirmaisiais mėnesiais buvo stebimas minimalus operatyvumo pablogėjimas, kurį pavyko greitai stabilizuoti ir galiausiai pagerinti.

Tad tie, kas rinkimų įkarštyje šūkauja apie „chaosą GMP“, turėtų surimtėti. Be abejo, kad kai kurie savivaldybių atstovai, kai kurie darbuotojai gali būti nepatenkinti pokyčiu, nes tenka dirbti kitaip nei įprasta, nes šiandien darbo efektyvumas yra tarp prioritetų ir stebimas jis kur kas atidžiau.

Tačiau nepamirškime to, kas svarbiausia – GMP atvažiuoja į iškvietimą greičiau ir to pasiekia dažniau nei bet kada anksčiau.

Reformos pamokos

GMP reformos metu pamatėme akivaizdžius duomenimis grįsto valdymo privalumus, gludinome procesus, kuriais vadovaujamės jį vykdydami, ir mūsų tarpinstitucinę sąveiką. Duomenimis grįsto valdymo esmė – aiškūs tikslai, kokybiškai renkami duomenys ir labai greitas atgalinis ryšys. Kasmėnesiniai duomenys ir susitikimai padėjo susitelkti į tai, kas svarbiausia ir pasiekti norimus rezultatus.

Labai svarbu ne tik tai, ką darome, bet ir kaip. Ši Vyriausybė parodė, kad ji yra ĮGYVENDINIMO Vyriausybė. Kad idėjos paverčiamos rezultatu neatsitiktinai ar „dedant pastangas“ gerinti ir tobulinti, o su aiškia vadybine vizija.