Tiesa, panašu, kad šis mokestis palies tikrai ne visus galingų automobilių savininkus. Palies tik tuos, kurie neįstengs nusipirkti naujo ir rinksis keliolikos metų senumo automobilį. Kaip ir dera dešiniųjų Vyriausybei, planuojamas taršių automobilių mokestis palies mažiausiai uždirbančius žmones, kurie neturi galimybių įsigyti naujesnių ir ekonomiškesnių automobilių.
Gamtos pergalė bus simbolinė. Tikrieji gamtos teršėjai, vairuojantys naujus galingus automobilius, ir toliau galės sėkmingai nuodyti Lietuvos orą. Politikai nekalba net apie simbolinį galingų naujų automobilių mokestį. Kodėl? Ne tik dėl to, jog yra dešinieji. Greičiausiai dar ir dėl to, kad jų vedlys važinėja bene taršiausiu automobiliu. Taršiausiu tarp visų šalies politikų.
Kad Lietuvoje jau seniai laikas įvesti automobilių mokestį, tikėtina, žino kiekvienas Seimo narys, apie tai nuolatos primena ir Europos Komisija (EK). „Lietuva yra likusi viena iš nedaugelio Europos šalių, kuriose nėra jokio pavidalo automobilių apmokestinimo ar kelių mokesčio už asmeninius lengvuosius automobilius“, – teigiama EK ataskaitoje apie Lietuvą.
Anksčiau esu siūlęs: Lietuvoje galėtų atsirasti prabangių automobilių mokestis. Juolab, pasaulyje jau egzistuoja panaši praktika, kai apmokestinami prabangūs automobiliai. Prabangos mokestis kai kuriose šalyse mokamas, jei automobilio kaina viršija 50 tūkst. eurų.
Jei Lietuvoje būtų įvestas mokestis naujai registruojamiems prabangiems automobiliams, kurių rinkos kaina viršija, tarkim, 60 000 eurų ribą, mokesčio neišvengtų tokių naujų automobilių kaip Audi A8, BMW 7 serijos, kai kurių Land Rover, Jaguar, Mercedes, Porsche, Lexus, Maserati, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Ferrari ir kitų panašių luxury klasės automobilių savininkai.
Beje, prabangaus automobilio mokesčio neišvengtų ir kai kurie Lietuvos politikai.
Tokį mokestį tektų sumokėti ir Ramūnui Karbauskiui, kurio Cadillac Escalade D3 kaina JAV prasideda nuo 69 tūkst. eurų. Pats Seimo narys deklaracijoje nurodė už automobilį mokėjęs per 105 tūkst. eurų.
Jei Lietuvoje būtų įvestas ir automobilio taršos mokestis, R. Karbauskis už savo prabangų pirkinį turėtų pridėti dar papildomą pinigų sumą. Nes, kad ir kaip būtų keista, Lietuvos valstiečių ir ŽALIŲJŲ partijos lyderio automobilis yra bene taršiausias iš visų politikų eksploatuojamų automobilių. 6,2 litro tūrio variklis šimtui kilometrų sudegina nuo 11 iki 16 litrų degalų. Įspūdinga, bet nelabai žalia ir visai neekologiška.
Konservatorių lyderio Gabrieliaus Landsbergio vairuojamas Volvo XC90 – ekologiškesnis už R. Karbauskio „tanką“, tačiau daugumos modifikacijų XC90 kainuoja daugiau nei 60 tūkst. eurų. Mažų mažiausiai du šalies politikai papildytų Lietuvos biudžetą. Vidutinė naujo Lietuvoje nuperkamo automobilio kaina sukasi apie 20 tūkst. eurų. Taigi dauguma naujų automobilių tikrai nėra prabangūs.
Pritarčiau, kad toks mokestis būtų neatsiejamas ir nuo automobilio galios bei taršos rodiklių. Kitokiu atveju – formuojama nauja privilegija turtingiems žmonėms, kurie galės mėgautis ne tik automobilio galia, bet ir faktu, jog už aplinkosaugą susimoka neturtingi.
Ši Vyriausybė pasižymi savo charakterių įvairove ir, panašu, kad ir šiuo klausimu „valstiečių“ partija sutarimo neras. Mat S. Skvernelio siūlymams prieštarauja aplinkos ministras Kęstutis Navickas, kuriam Seimo nariai reiškia nepasitikėjimą – antradienį bus svarstoma interpeliacija. Kitą savaitę gali baigtis ne itin sėkminga šio „profesionalo“ politinė karjera. Viliuosi, automobilių apmokestinimo klausimus ateity spręs išmintingesnis ministras.