Bet apie viską iš pradžių.
Dar praėjusių metų lapkričio mėnesį inicijavau parlamentinę kontrolę dėl galimai neteisėtai elektros tiekėjų taikomų pakeitimo mokesčių namų ūkių vartotojams ir mažoms įmonėms. Tąkart VERT, matyt, pamiršusi, kad įstatymais būtent jiems yra priskirta vartotojų teisų apsauga Energetikos srityje, uoliai laikėsi energetikos tiekėjams palankios pozicijos.
Esą, kad sutarties sąlygos yra „tokios kokios jos yra“ ir sprendimai dėl jų yra teismo kompetencijos klausimas. Posėdžio metu apeliuota, kad ES direktyva numato išimtį, leidžiančią netaikyti nuostatos, kad mokesčiai, keičiant elektros energijos tiekėją, yra draudžiami. Bandyta geriau už pačius Seimo narius žinoti, ką jie turėjo omenyje keisdami Elektros energetikos įstatymą ir interpretuota, kad nuo 2021 m. liepos įsigaliojusioje įstatymo redakcijoje parlamentarai dar norėjo palikti išimčių, bet vat jau nuo 2023 m. birželio nutarė iš tikrųjų uždrausti visas galimybes apmokestinti sutarčių keitimą. VERT atstovai netgi drįso teigti, kad nutraukimo atveju, turėtų būti padengiami visi ekonomiškai pagrįsti kaštai, kad tarifas būtų fiksuojamas konkrečiam laikotarpiui.
Tačiau dėl bendros Seimo ekonomikos komiteto narių pozicijos, tiek VERT, tiek Energetikos ministerijai teko apsisukti ant kulniuko ir imtis veiksmų paraidžiui įgyvendinti Seimo narių įstatymais įtvirtintą valią, kad elektros sutarčių keitimas NEGALI BŪTI APMOKESTINAMAS.
Energetikos ministerija visų pirma pasiprašė Europos Komisijos konsultacijų, kaip teisingai perskaityti tai, kas direktyvoje parašyta juodu ant balto. Ir pasirodo – niekaip kitaip, negu paraidžiui: „mokesčiai, [namų ūkiui ir mažai įmonei] keičiant elektros energijos tiekėją yra draudžiami“. Taškas.
Ministerija dar griebėsi šiaudo ir klausė, o kaip dėl išimties? Ir iš tiesų, išimtis direktyvoje numatyta, bet ji nėra perkelta į nacionalinę teisę ir negali būti taikoma. Todėl direktyvos nuostata, numatanti namų ūkių vartotojų ir mažųjų įmonių teisę nemokėti jokių tiekėjo pakeitimo mokesčių turėtų būti taikoma visa apimtimi.
Taigi, praėjus 3 mėnesiams, sulaukus teisės aktų skaitymo pamokų iš Europos Komisijos ir sulaukus Ekonomikos komiteto iškvietimo atsiskaityti, kaip įgyvendinama įstatymų leidėjų valia, ištiko praregėjimas. Energetikos ministras suskubo keisti savo įsakymus, o VERT iš esmės pakeitė savo poziciją per naktį.
Savaitės pradžioje gautame rašte VERT, prieštaraudama savo pačios lapkričio mėnesį dėstytiems argumentams, nedviprasmiškai konstatavo, kad nuo 2021 metų galiojusi Elektros energetikos įstatymo nuostata buitiniams vartotojams, labai mažoms įmonėms ir mažoms įmonėms suteikė „teisę be jokių piniginių apribojimų (mokesčių, netesybų ar kt.) nutraukti elektros energijos pirkimo-pardavimo sutartį arba elektros energijos pirkimo-pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su nepriklausomu tiekėju ir turi teisę neatlygintinai pakeisti nepriklausomą tiekėją“.
Taigi, klaida padaryta ir pripažinta. Akivaizdu, kad tūkstančiai vartotojų buvo suklaidinti! Dalis jų susimokėjo neteisėtai reikalautas baudas, dalis jų šiuo metu patiria kasdienį spaudimą jas susimokėti, o kiti – gina savo teises teismuose.
Kas toliau?
Šią savaitę Seimo ekonomikos komitete tęsėme šio klausimo parlamentinę kontrolę, tačiau, deja, karštos kėdės Seimo Ekonomikos komiteto posėdyje Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (VERT) atstovų neprivertė imtis atsakomybės. Ir, deja, net pripažinus sako klaidą, įstūmusią tūkstančius elektros vartotojų į elektros tiekėjų pinkles, kuriomis iš gyventojų ir mažų įmonių buvo neteisėtai reikalaujama sumokėti baudas už elektros sutarčių nutraukimą, vartotojų teises turinti ginti institucija nesutiko ieškoti būdų, kaip kompensuoti patirtus nuostolius gyventojams.
Šiandieninė, ciniška VERT pozicija, kad kiekvienas vartotojas dėl savo teisių gynimo teisybės turi ieškoti teismuose, verčia sudėlioti aiškų, neatidėliotinų veiksmų planą.
Visų pirma, VERT privalo informuoti visus tiekėjus, jog mokesčiai keičiant elektros energijos tiekėją yra draudžiami ir pareikalauti sustabdyti baudų taikymą. Antra, teismuose VERT turi imtis aktyvios rolės apsaugant vartotoją ir atitinkamai aiškinti galiojantį reguliavimą. Trečia, nedelsiant turi būtų parengtas kompensacinis mechanizmas vartotojams, kurie susimokėjo ar iš jų buvo išieškota bauda.
Visa tai padarius, lieka atsakomybės klausimas. Ir čia klausimas jau nebe VERT, o asmeniškai energetikos ministrui ir ministerijai. Juk VERT aiškiai deklaravo, kad savo ankstesnę poziciją grindė būtent Energetikos ministerijos 2021 m. spalio mėnesio raštu, kuriame nurodyta, kad „Elektros energetikos įstatymo ir Taisyklių nuostatos savaime nedraudžia nepriklausomų elektros tiekėjų su vartotojais sudaromose terminuotose sutartyse už tokių sutarčių nutraukimą prieš terminą vartotojo iniciatyva numatyti vartotojo civilinę atsakomybę – netesybas.“
Ministre Kreivy, ar prisiimate atsakomybę už tūkstančius vartotojų, kuriems jūsų leidimu elektros tiekėjai išrašė neteisėtas baudas?