Tikėtina, kad priėmus tokį NT mokestį daugeliui nekilnojamojo turto savininkų tektų susimokėti nuo kelių iki kelių šimtų eurų. Mokestį mokėtų ne tik prabangų būstą turintys, tačiau ir tie, kurie gyvena mažesnių miestelių centruose, daugelis Vilniaus miegamųjų rajonų gyventojų, jaunos šeimos ir net socialiai pažeidžiami asmenys, kuriems šiandien ir taip sunku sudurti galą su galu.
Vilniuje nekilnojamojo turto mokestį, kad ir mažiausiu 0,05 procento tarifu, turėtų susimokėti visi, kurių būsto kaina viršija 90 tūkstančių eurų. Realybė tokia: pagal šį projektą, nekilnojamojo turto mokestį turėtų mokėti didžioji dauguma senuose Vilniaus daugiabučiuose gyvenančių žmonių. Jei pasiseks ir nekilnojamojo turto mokestį savivaldybė taikys 0,05 procento tarifu, už tokį butą reikės susimokėti 5 eurus. Vis dėlto, jei būtų taikomas maksimalus numatomas 4 procentų tarifas, už seną butą Vilniuje reikėtų mokėti net 400 eurų.
Pagal galiojančius šalies teisės aktus, jaunos šeimos gali prašyti valstybės paramos pirmajam būstui įsigyti. Nemaža tokių šeimų dalis, jei sugeba gauti šiandien ir taip ne visiems prieinamą paskatą pirmam būstui įsigyti, ima paskolas namų statybai. Nepriklausomai kuriame šalies regione bus statomas namas, nežymiai skirsis tik jo sklypo kaina, tačiau namo statybos kaina visur bus vienoda. Taigi, naujai pastatytas namas iškart bus apmokestintas naujuoju NT mokesčiu, kuris pagal būsto vertę tikrai sieks ne vieną dešimtį eurų. Valstybė viena ranka skatina jaunas šeimas įsigyti pirmąjį būstą, kita ranka savo duotą paramą planuoja atsiimti?
Panevėžio rajono NT verčių mediana yra 6750 eurų, 1,5 medianos – 10 125 eurai. Už pirmą būstą, pavyzdžiui, savarankiškai statomą 150 tūkstančių eurų vertės namą (su beveik viso gyvenimo paskoliniu įsipareigojimu bankui), pagal mažiausią numatomą 0,05 procento tarifą, jaunai šeimai reikėtų susimokėti 70 eurų. Jei jaunos šeimos namas būtų apmokestinamas maksimaliu 4 procentų tarifu, jauna šeima greičiau pasirinktų emigraciją nei 5600 eurų metinį mokestį savivaldybei.
Didžioji dauguma jaunų šeimų gyvena būstuose, nupirktuose iš bankinių paskolų. Jeigu kas nors valdžioje to nemato ir nesupranta, tai daugelis žmonių šiuo metu dėl Europos Centrinio Banko keliamų bazinių palūkanų normų moka gerokai padidėjusias būsto paskolų palūkanas. Kai kurioms šeimoms palūkanos pakilo tiek, kad tenka papildomai bankui mokėti net po 200, 300 eurų. Ne per metus, o kas mėnesį.
Dar sunkesnė situacija yra su socialiai pažeidžiamais asmenimis. Nors numatoma, jog socialiai pažeidžiami asmenys, pensininkai galės atidėti mokėjimą iki turto perleidimo, tokia išlyga greičiau yra pasityčiojimas nei reali pagalba žmonėms. Įsivaizduokite: žmogus visą gyvenimą dirbo, kad įsigytų būstą, o sulaukęs pensijos rašo prašymą, kad po mirties jo būstą artimieji galėtų paveldėti su visu susikaupusiu NT mokesčiu.
Lietuvos socialdemokratų partija sureagavo į šį buldozeriu stumiamą NT mokestį ir jo nepalaikys. Socialdemokratai mano, kad toks, socialiai neteisingas NT mokestis labiausiai paveiktų mažas bei vidutines pajamas gaunančius žmones, o mokestinė našta dar labiau smogtų pažeidžiamiems visuomenės nariams. Siūlomo NT mokesčio nepalaiko ir LR Prezidentas, kuris išreiškė viešą poziciją ir skelbia, jog vetuotų tokį įstatymą, jei jį priimtų Seimo valdančioji dauguma.
Siūlomo nekilnojamojo turto mokesčio nepalaikau ir aš. Socialinė nelygybė, neaiški ekonominė situacija, milžinišku greičių augančios būsto palūkanos ir dar daug kitų argumentų, kuriuos išsakiau, šiandien neleidžia net pagalvoti apie tai, kad tokios kreivos architektūros mokestis būtų priimtas. Jei valdantieji turi realizuoti įsipareigojimus Europos Komisijai, tai turime kalbėti ne apie vargstančiųjų ar vidurinės klasės butų ir namų, o apie papildomą prabangaus būsto apmokestinimą.