Tie, kuriems jis yra tapęs kone kasdienybe, greitai gali sulaukti gerų žinių: Seime artimiausiu metu bus pristatyti įstatymo pakeitimai, leisiantys neeksploatuojamus automobilius greičiau ir efektyviau patraukti iš bendrojo naudojimo teritorijų – kelių, kiemų, aikštelių kuriuose jie užima parkavimui skirtas automobilių stovėjimo vietas.
Vien praėjusiais metais Vilniaus ir Kauno miesto savivaldybės gavo apie 2500 skundų, susijusių su neeksploatuojamų automobilių užimamomis parkavimo vietomis daugiabučių namų kiemuose ir kitose vietose. Taigi akivaizdu, jog dabar galiojantis šios problemos sprendimo reglamentavimas nėra iki galo tinkamas ir jos efektyviai nesprendžia. Landšafto dalimi jau tapę, į asfaltą įaugę samanoti automobiliai vis dar yra kai kurių daugiabučių kiemų eksponatai, tad net ir akivaizdaus neeksploatavimo atveju, jų šalinimas yra sudėtingas.
Tačiau problema yra ir kitur: iš pažiūros techniškai tvarkingi, važiuoti galintys automobiliai, kiemuose vienoje vietoje prastovintys po pusmetį ar ilgiau. Viešosios tvarkos pareigūnai teigia, kad tokių nenaudojamų transporto priemonių kiemuose kartais būna net iki 20 proc.. Tam gali būti įvairių priežasčių: galbūt savininkas yra išvykęs dirbti į užsienį ar ten gyvena, o automobilį naudoja tik pagal poreikį, sugrįžęs į Lietuvą. Kiti vairuotojai savo automobilį naudoja sezoniškai, drausdami jį tik atitinkamiems mėnesiams, kartais ilgesniam laikui palikdami jį ir be galiojančio civilinės atsakomybės draudimo, ir be techninės apžiūros.
Tai gal kiek ir pateisina tokius „žiemos miegui“ paliktus automobilius, tačiau pirmenybė vis dėlto turėtų būti teikiama tiems vairuotojams, kuriems automobilis iš tiesų yra kasdienė transporto priemonė, o vietos jam pastatyti prie namų ieškojimas – nuolatinis galvos skausmas. Surasti tokią ilgalaikio parkavimo vietą, kuri pusmečiui ar net ilgesniam laikui neužimtų ir taip itin perkrautų daugiabučių namų kiemų, yra jų savininkų atsakomybė.
Siekiant spręsti šią problemą, siūlomi keli įstatymų pakeitimai. Pirma, Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme būtų tiksliai apibrėžta, kokia transporto priemonė yra laikoma neeksploatuojama ar negalima eksploatuoti: visiškai ar iš dalies sudegusi, išardyta ar turinti kitų akivaizdžių defektų, rodančių, jog jos dalyvavimas eisme yra neįmanomas, neregistruota ar techninės apžiūros neturinti transporto priemonė.
Taip pat, vietoje dabar galiojančios tvarkos, kuomet už neeksploatuojamą automobilį yra skiriamas nelabai kuo įpareigojantis rašytinis perspėjimas, būtų skiriama konkrečiai apibrėžta administracinė, metus galiojanti nuobauda – įspėjimas. Už pakartotinį pažeidimą, kaip ir šiuo metu, būtų skiriama piniginė bauda, ją papildant galimybe (bet ne pareiga) konfiskuoti tas transporto priemones, kurias pagrįstai galima laikyti nejudančiu ir jau niekada savarankiškai nebejudėsiančiu laužu.
Į įspėjimus ir baudas nereaguojant ir taisykles pažeidus trečią kartą, po siūlomų įstatymų pakeitimų transporto priemonė teismo sprendimu būtų konfiskuojama privalomai, nesvarbu, ar stovėjimo vietą užima automobilis, kuriam trūksta ratų, stiklų ir variklio, ar tik techninės apžiūros.
Gal tai ir drakoniška, tačiau dėl dabartinio neapibrėžtumo ir ilgų biurokratinių procesų, dažnas pareigūnas nesiima jam patikėtų priemonių, o piktybiniai pažeidėjai tuo neabejotinai naudojasi. Siūlomi įstatymų pakeitimai įneštų daugiau aiškumo ir palengvintų visų jas administruojančių grandžių darbą, tuo pačiu padarydami patį procesą sklandesniu ir paprastesniu. Tuo pat metu asmenims, turintiems eksploatuoti negalimas transporto priemones – tokias, kurios iš pažiūros yra techniškai tvarkingos, tačiau nėra registruotos ar neturi galiojančios techninės apžiūros – būtų suteikta pakankamai galimybių ir laiko arba pašalinti automobilio trūkumus, arba jį patraukti į kitą vietą.
Esu įsitikinęs, jog dauguma vairuotojų, gavę įspėjimus, į juos atsižvelgs, ir imtis jokių griežtesnių priemonių nereikės. Vis dėlto privalome suteikti įrankius atsakingoms institucijoms iš esmės spręsti problemas, gyventojų laikomas itin aktualiomis. Savininkai, piktybiškai užimantys stovėjimo vietas laužais ar automobiliais, kuriais artimiausius metus nė neketina naudotis, turi būti paraginti atlaisvinti bendrojo naudojimo parkavimui skirtas vietas. Ir jei į raginimus atsižvelgta nebus, teks valstybei imtis veiksmų už juos.
Nuomonė
Šioje publikacijoje skelbiama asmeninė autoriaus nuomonė. Portalo Delfi redakcijos pozicija negali būti tapatinama su autoriaus nuomone.