FOTO: DELFI / Karolina Pansevič
Pirmon kelionėn į Lietuvą susiruošiau vėlai, keturiasdešimt šeštaisiais savo gyvenimo metais. Drauge su manim važiavo O., rusakalbė ukrainietė iš Charkivo. „Tiek ilgai gyvenau netoli nuo Rusijos, kad Ukraina ėmė atrodyti maža“, – juokavo ji. Apsilankymas Vilniuje buvo išskirtinė patirtis, nes kas gi Europoje žiūri į kitas šalis iš imperijos perspektyvos? Išskyrus rusus ir tuos, kurie brendo Sovietų Sąjungoje, nebent tik anglai, tikrai ne vokiečiai, nors jų žemėlapis, skirtas Afrikai, pasak Bismarcko, rodė Vokietiją, plytinčią nuo Prancūzijos iki Rusijos. Apsilankymas Vilniuje su stačiatike O. darė ypatingą įspūdį, net ir Tiutčevo žodžiai apie „senovinį rusišką Vilnių“ nežeidė taip, kaip žeisdavo anksčiau. Petras Didysis vienos Vilniaus cerkvės paveiksle pavaizduotas kaip stačiatikių tikėjimo gynėjas. „Cerkvė naktimis tyli visiškai kitaip negu katedra“, – rašė Adamas Zagajewskis eilėraštyje, kuriame Lvivo atmintis reiškia ne vien tolimos praeities ilgesį.