„Uber“ galimybę vairuotojams savo automobiliuose įtaisyti prietaisų skydelio kameras pradėjo teikti vasarą, o kitą mėnesį Brazilijoje ir Meksikoje pradės bandomąją programą, leidžiančią keleiviams ir vairuotojams automobilyje įrašinėti ir garsą. Tai – pirmieji etapai eksperimentų, „Uber“ įvestų norint saugoti vairuotojus bei keleivius po pasirodžiusių pranešimų apie seksualinę prievartą, fizinį smurtą ir apiplėšimus.
„Uber“ eksperimentai sutapo su padažnėjusiu JAV ir Kanados reguliavimo institucijų ir teisėsaugos pareigūnų reikalavimu, kad įmonės atskleistų klientų informaciją. Pasak trečiadienį paskelbtos „Uber“ skaidrumo ataskaitos, 2018 m. JAV valstijų ir federalinės teisėsaugos institucijos pateikė 3 825 tokius prašymus – 30 proc. daugiau, negu prieš metus.
„Nebus paprasta ir lengva, tačiau ir toliau investuosime, atliksime bandymus ir mokysimės tam, kad užtikrintume kelionių saugumą nepažeisdami keleivių privatumo“, – ketvirtadienį žiniasklaidai paskelbus apie plečiamą vaizdo įrašų programą socialiniame tinkle „Twitter“ rašė „Uber“ generalinis direktorius Dara Khosrowshahi. Apie įrašus jau anksčiau rašyta „New York Times“ ir „Reuters“.
Pasak „Uber“ atstovo spaudai, nuo tada, kai liepą pradėti bandymai su kameras ir vairuotojų elgesio analizę teikiančia įmone „Nauto Inc.“, įmonė programos smarkiai nebeplėtė. „Nauto“ tinklalapyje nurodoma, kad bendradarbiaudama su „Uber“ įmonė vaizdo įrašus atlieka septyniuose miestuose: Dalase ir Hjustone Teksaso valstijoje, Memfyje ir Našvilyje Tenesio valstijoje bei Fort Majerse, Neiplse ir Tampoje Floridos valstijoje. Atstovas spaudai taip pat teigė, kad programoje dalyvaujančių vairuotojų yra ir San Antonijuje, Majamyje, Orlande, Austine ir Džeksonvilyje.
Šiuose miestuose pamatyti, kurie vairuotojai turi kameras, galima užsisakant kelionę programėle bei tada, kai vairuotojas privažiuoja, nes ant automobilio klijuojamas lipdukas, nurodantis, kad viduje vykdomas įrašas.
Kameras teikiančios įmonės „Nauto“ tinklalapyje teigiama, kad vaizdo ir garso įrašai reguliariai ištrinami. Tiek vairuotojai, tiek keleiviai gali paprašyti pamatyti vaizdo įrašą (kuriame žmonių veidai dengiami, o garsas nutildytas), tačiau jis jiems nepriklauso. „Uber“ įrašus peržiūri tik vairuotojui arba keleiviui paprašius. Tokiais atvejais „Uber“ gali pamatyti vaizdo įrašą neuždengtais veidais ir girdėti garso įrašą.
„Uber“ atstovas spaudai teigė, kad tiek vaizdo, tiek garso įrašų programos eksperimentinės ir kad prieš nusprendžiant, ar plėsti programą kitose rinkose, įmonė nori sulaukti grįžtamojo ryšio.
Meksikoje ir Brazilijoje, kur planuojama pradėti garso įrašų bandomąją programą, keleiviai turės galimybę važiuodami garsą įrašinėti savo telefonu. Tuomet garso įrašas bus saugomas keleivio telefone, tačiau jis bus užkoduotas ir neprieinamas. Jei keleivis norės, kad „Uber“ įrašą peržiūrėtų, turės nusiųsti jį įmonei, kuri galės naudodamasi šifru įrašo išklausyti. Šio mėnesio pradžioje įmonė paskelbė pradėsianti programą San Paule.
Nors „Uber“ neturės visiškos prieigos prie įrašų, kai kurie už teises į privatumą kovojantys aktyvistai bei „Uber“ klientai nerimauja, kad jais bus naudojamasi neteisėtai. Įmonės „Shift Technologies Inc.“ įkūrėjas George Arison teigė, kad nerimauja, nes „Uber“ gali surinkti „gąsdinantį“ kiekį duomenų. „Ypač jaudinuosi dėl to, kad važiuodamas „Uber“ dažnai darbo reikalais kalbu telefonu“, – žinutėje teigė jis, tačiau pridūrė, kad įmonės paslaugas vis tiek vertina, o dėl to, kad eksperimentas nedidelio masto, jos paslaugomis naudotis greičiausiai nenustos.
Tuo tarpu „Uber“ pripažįsta, kad rinkdama klientų duomenis daug galios įgauna net ir nedarant garso ir vaizdo įrašų. Naujausioje skaidrumo ataskaitoje įmonės atstovai teigė nerimaujantys, kad jei būtų atskleista apie keliones, kelionių užsakymus, keleivių paėmimo ir paleidimo vietas, kainas, transporto priemones bei vairuotojus sukaupta informacija, būtų pažeidžiama keleivių teisė į privatumą.
„Kyla rizika, kad naudodamiesi tokia informacija kaip keleivio paėmimo ir paleidimo vieta bei viešai prieinama informacija vyriausybės agentūrų darbuotojai (arba kiti šią informaciją gavę asmenys) galės atpažinti konkrečius asmenis“, – rašoma ataskaitoje.
G. Arison teigė, kad baiminasi dėl įrašų galinčių kilti problemų. „Atrodo keista teikti dar daugiau galimybių pažeisti žmonių privatumą“, – teigė jis.