Tačiau daugelis įmonių savo tikslo nesugeba net aprašyti – o ką jau bekalbėti apie jo įgyvendinimą. Perskaitę įprastą įmonės misijos aprašymą rasite apibendrintų tikslų, pavyzdžiui, „būti pirmuoju klientų pasirinkimu“ ir „sukurti didžiausią vertę akcininkams“. Tokios frazės neatskleidžia, kuo įmonė užsiima ir kas jos klientai. Jomis neatsakoma į pagrindinius klausimus: kodėl ši įmonė egzistuoja? Kokią vertę kuriate savo klientams? Kodėl ją suteikti galite tik jūs?

Geras įmonės misijos aprašymas pasiekia du tikslus: aiškiai suformuluoja strateginius tikslus ir motyvuoja darbuotojus. Šie tikslai svarbūs tiek po vieną, tiek kartu. Jei darbuotojai supranta ir vertina jūsų organizacijos tikslą, jie jaučia motyvaciją ne tik gerai dirbti, bet ir siekti jį įgyvendinti.
O jei neaišku, ko jūsų įmonė siekia ir kaip tam tikrai darbuotojai prie to tikslo prisideda, sunku įsivaizduoti, kaip jie turėtų dirbti. Neseniai įmonės PwC atliktame tyrime paaiškėjo, kad tik 28 proc. apklaustų darbuotojų supranta įmonės tikslus ir juos palaiko. Daugiau kaip pusė teigė darbe nejaučiantys net „šiek tiek“ motyvacijos, atsidavimo ir džiaugsmo.

Visa tai atskleidžia, kad įmones ištiko tikslo krizė – darbuotojai jaučiasi paklydę. Po kiek laiko tikslo nebuvimas atima motyvaciją, tad žmonės ima vengti įmonės išsikeltiems tikslams pasiekti būtinų iššūkių.

Tikslas
Tačiau yra ir gerų žinių – tikslas gali labai įkvėpti. Minėtame tyrime apklausti darbuotojai tikslą vidutiniškai laikė net dvigubai svarbesniu už kitas tradicines motyvacijos priemones, pavyzdžiui, atlyginimą ir galimybę kopti karjeros laiptais. Kad užtikrintumėte, jog jūsų įmonės tikslas gali padėti kurti aiškią strategiją ir motyvuoti darbuotojus, turite užduoti sau vieną svarbų klausimą: ar tikslas atskleidžia, kodėl jūsų įmonė išskirtinė ir vertinga? Jei taip, reikės užtikrinti, kad įmonės struktūra, sistemos ir išteklių paskirstymas padeda jūsų darbuotojams jį įgyvendinti.

Toliau aptarsime, kokie elementai sudaro gerai suformuluotą įmonės tikslą ir kokių veiksmų reikia imtis norint jį pasiekti.

JŪSŲ TIKSLAS – TAI JŪSŲ PAŽADAS KLIENTAMS

Tobulame pasaulyje kiekviena organizacija sukurtų, išreikštų ir įgyvendintų tikslą, kuris paremtas nauda jos klientams. Įmonės atsiranda ir išgyvena pradinį etapą dėl to, kad tam tikrus klientų poreikius patenkina tik jos. Jei tikslas išlieka svarbus, o įmonei pavyksta susieti jį su darbuotojų veikla, įmonės dirba sėkmingai ir plečiasi.

Jei norite patikrinti, ar jūsų įmonė veiksmingai suformulavo savo egzistavimo tikslą, pabandykite atsakyti į šiuos klausimus:

— Ar tikslas, kurį suformulavote, aktualus klientams ar vartotojams, galintiems pirkti jūsų gaminius ar paslaugas? Ar aišku, kieno gyvenimus ar verslus pagerinsite?

— Ar jūsų tikslas unikalus? Ar rinkai ko nors trūktų, jei jūsų įmonės neliktų?

— Ar šis tikslas teisėtai priklauso jums? Ar turite (arba galite išvystyti) gebėjimų šioje srityje tapti geriausiais? Ar savo pažadus galite išpildyti veiksmingiau ir našiau, negu varžovai?

Pažvelkime, kaip į šiuos klausimus savo misijos aprašyme atsako „IKEA“.

„IKEA“ žada „sukurti geresnę kasdienybę daugumai“ ir ketina tai padaryti „siūlydama didelį pasirinkimą gerai apgalvoto dizaino ir funkcionalių namų prekių ir baldų, parduodamų žemomis kainomis, kad jas galėtų įpirkti kaip įmanoma daugiau žmonių“. Šį pažadą įmonė įgyvendina ieškodama gerų įžvalgų, kaip klientai gyvena, ir paversdama tas įžvalgas gaminiais – kurdama plokščiose dėžėse transportuojamus ir parduodamus patrauklius baldus bei vystydama lengvai plečiamą gamybos ir tiekimo grandinę.

„IKEA“ tikslas jau ilgai buvo savaime aiškus – jos įkūrėjas Ingvaras Kampradas į baldų verslą įsitraukė būtent dėl to, kad norėjo padėti neturtingiems žmonėms. Jis šiam tikslui išliko ištikimas net tada, kai žemomis „IKEA“ kainomis nepatenkinti varžovai suorganizavo tiekėjų boikotą. Užuot ėmęs kelti kainas klientams, I. Kampradas kitais būdais pasirūpino, kad įmonė galėtų vykdyti savo veiklą – pradėjo naudoti pačioje įmonėje kurtą dizainą ir ieškoti naujų gamybos partnerių.

KAIP SUKURTI ĮMONĘ, GALINČIĄ ĮGYVENDINTI JŪSŲ TIKSLĄ

Žinoma, aiškiai įvardyti savo tikslą – tik pradžia. Geras misijos aprašymas ne itin naudingas, jei jūsų įmonė negali jo įgyvendinti.

Kad užtikrintumėte, jog savo tikslą įgyvendinsite, turite:

— PRITRAUKTI REIKIAMO TALENTO. Kad pasiektumėte įmonės tikslus ir išsiskirtumėte iš varžovų, jums reikia tinkamų žmonių, atliekančių tinkamus vaidmenis. Dabartiniai talentų vystymo modeliai siekia kiekvienoje srityje pasiekti tobulybę. Tačiau, atvirai pasakius, toks požiūris neatitinka tikrovės. Kovodamos dėl talento įmonės turi priimti gerus sprendimus. Nė viena įmonė negali pasamdyti pačių geriausių profesionalų visoms sritims.

Kokiose srityse jūsų organizacija turėtų sužibėti, kad pasiektų savo tikslą? Reikėtų sutelkti dėmesį į konkrečius įgūdžius ir atsižvelgti į juos priimant sprendimą, kuriems postams reikėtų didžiausio talento. Neapsigaukite ir nesitikėkite, kad bendro pobūdžio darbuotojai galės atlikti ekspertų vaidmenį jūsų tikslui įgyvendinti būtinose srityse.

— KURKITE PRASMINGUS RYŠIUS NEPAISYDAMI SKYRIŲ RIBŲ. Radus tinkamų gebėjimų turinčius žmones, reikėtų taip pertvarkyti įmonę, kad jie galėtų pasiekti viską, ko reikia, kad galėtumėte įgyvendinti savo tikslą. Norint vykdyti kiekvieną svarbią iniciatyvą pradedant nuo pajamų didinimo ir baigiant gaminių inovacijų kūrimu, reikia, kad geromis įžvalgomis dalinamasi ir kryptingai dirbama būtų visoje organizacijoje. Todėl reikia nugriauti sienas tarp skirtingų skyrių – tiek funkcinių, tiek geografinių ar paremtų klientų poreikiais.

Tikslas
Populiariausias „žmogiškosios technologijos“ metodas norint išgauti geriausias įmonės idėjas ir ekspertizę sudėtingam klausimui išspręsti – tai skirtingas funkcijas atliekančių specialistų komanda. Tačiau tokios komandos neretai turi per mažai laiko, jų nariai nepakankamai įsitraukę į šį darbą, be to, kad pasiektų geriausių rezultatų, joms neskiriama reikalingų išteklių ir dėmesio.

Kad to išvengtumėte, galite eiti dviem keliais. Pirma, galite pagerinti įmonės mechanizmus, kad įvairių sričių specialistų komandoms būtų lengviau dirbti veiksmingai. Komandos nariams reikėtų skirti mažiau užduočių jų „namų“ skyriuje, o už komandos rezultatus atsakingu paskirti vieną iš vyriausiųjų vadovų, kurio veiklos rezultatai vertinami taip, kad pavyktų užtikrinti komandos sėkmę. Taip pat galite keisti ir visos įmonės struktūrą ir suburti skirtingų funkcinių gebėjimų turinčius žmones į nuolatinius skyrius. Pavyzdžiui, už inovacijas atsakingose komandose paprastai būna specialistų iš mokslinių tyrimų, inžinerijos, rinkodaros ir finansų skyriaus.

— INVESTUOKITE Į SAVO TIKSLĄ. Labiausiai darbuotojų motyvaciją atima darbas srityje, kurią įmonė įvardijo kaip itin svarbią, tačiau neskyrė jai laiko, dėmesio ar lėšų. Jūsų tikslui svarbiausiose srityse reikėtų ne siekti, kad funkcijos būtų atliekamos puikiai, o investuoti daugiau negu varžovai, kad galėtumėte suteikti klientams pažadėtą vertę.

— ĮSITIKINKITE, KAD LYDERIAI RODO PAVYZDĮ, KAIP SIEKTI ĮMONĖS TIKSLO. Stiprūs lyderiai kasdien savo veiksmais ir žodžiais įkūnija įmonės tikslą – nuo to, kaip pristato darbuotojams įmonės prioritetus, iki to, kad juos dažnai galima pamatyti leidžiant laiką su darbuotojais ir klientais.
Tikslas be galo svarbus norint palaikyti motyvaciją – o kad pasiektumėte įmonės tikslą, būtini motyvuoti darbuotojai. Jei palaikysite šiuos abipusius santykius, jūsų organizacija klestės.

+++

Trumpai apie idėją

PROBLEMA

Daugelis darbuotojų mažai ką žino apie įmonės tikslą. Neseniai atliktoje apklausoje tik 39 proc. apklaustųjų teigė, kad puikiai supranta, kokią vertę kuria jų darbas. O daugiau negu pusė teigė darbe nejaučiantys net „šiek tiek“ motyvacijos, atsidavimo ir džiaugsmo.

SPRENDIMAS

Įmonėms reikalingas aiškiai suformuluotas misijos aprašymas, kuriame atsakoma į šiuos klausimus: kodėl jūsų įmonė egzistuoja? Kokią vertę kuriate savo klientams? Kodėl ją suteikti gali tik jūsų įmonė?

KAIP JĮ ĮGYVENDINTI

Įmonės turi pritraukti tinkamus žmones tinkamiems vaidmenims, griauti sienas ir užtikrinti, kad skirtingi įmonės skyriai bendradarbiauja, investuoti į įmonės tikslą ir įsitikinti, kad lyderiai jį palaiko savo darbais ir žodžiais.

+++

Debatai apie įmonės misijos aprašymą

Įmonėse kartais nesutariama, koks skirtumas tarp įmonės tikslo, misijos, vizijos ar kitokių aprašymų. Jei pasidairysite po įmonių tinklalapius, pastebėsite, kad nėra bendro sutarimo, kurį terminą naudoti ir kaip jį naudoti. Tokia formuluočių įvairovė tik apsunkina užduotį įvardyti įmonės tikslą. Esame girdėję daug diskusijų apie tikslus, kurie pasibaigė semantiniais ginčais arba paskatino sukurti daug visiškai skirtingų teiginių apie įmonės misiją. Užuot be galo ginčijęsi, kokią etiketę užlipinti ir ar reikia rašyti skirtingus aprašymus, darbuotojams, klientams ir investuotojams turėtumėte aiškiai atsakyti į tris klausimus:

1. KODĖL JŪSŲ ĮMONĖ EGZISTUOJA?

Pradėti reikėtų nuo šio paprasto klausimo, kurį galima apibendrinti taip: kieno poreikius norite patenkinti ir kodėl tai galite padaryti tik jūs? Įprastinėms įmonėms reikia paklausti: „Kokią vertę kuriame klientams, kad jie būtų motyvuoti mums mokėti?“ Pelno nesiekiančioms įmonėms reiktų užduoti klausimą: „Kokią socialinę vertę kuriame, kad užsitarnautume teisę gauti aukas, dalį mokesčių arba abu šiuos dalykus?“

2. KAIP DIRBA JŪSŲ ORGANIZACIJA IR KOKIAIS PRINCIPAIS REMIANTIS PRIIMAMI SPRENDIMAI?

Svarbu atsižvelgti į visas suinteresuotąsias šalis, nesvarbu, ar jos minimos jūsų misijos aprašyme, ar ne. Pavyzdžiui, jos gali būti vietos bendruomenė, valstybės reguliuojančiosios institucijos bei tiekėjai. Atsižvelgiant į suinteresuotąsias šalis, kokiomis vertybėmis turėtų vadovautis jūsų darbuotojai? Kokią darbo aplinką, klientų patirtį ir kitus santykius norite kurti kiekvieną dieną ir kaip padedate darbuotojams suprasti, kaip šie dalykai susiję su įmonės tikslu ir kodėl padeda jo siekti?

3. KO JŪSŲ ORGANIZACIJA NORI PASIEKTI PO X METŲ?

Ką sunkiai dirbdami šiandien norite pasiekti po daugelio metų? Kad organizacijos plėstųsi ir taptų įtakingesnės, stiprūs lyderiai turi padėti įvardyti aukštesnį tikslą ir jo siekti. Iš savo patirties žinome, kad geriausios įmonės turi labai konkrečius ateities tikslus, žino, per kiek laiko nori juos įgyvendinti ir nustato jų vertinimo kriterijus.