Verslui vystantis jo dvasią išlaikyti sunku. Įmonės steigėjai ir darbuotojai dažnai supainioja šią dvasią su įmonės kultūra ir nerūpestingu gyvenimu dirbant naktimis, nemokamai geriant limonadą ir jaučiantis tarsi naujoje šeimoje. Darbuotojai įmonės dvasią pajunta ir ima jos ilgėtis tik tada, kai jos nebelieka.
Investuotojai dažnai visiškai nepaiso įmonės širdies, tad verčia darbuotojus „tapti profesionalesniais“ ir galvoti tik apie rinkos poreikius. O „verslumo mąstyseną“ bandančios atgauti organizacijos imasi paviršutiniškų priemonių ir keičia tik elgesio normas, bet neatkreipia dėmesio į tai, kas iš tiesų svarbu.
Norėdamas geriau suprasti šią problemą ir rasti būdų jai įveikti, ištyriau keliolika greitai besiplečiančių įmonių. Pastebėjau, kad vienos įmonės savo esybę praranda, o kitos gana veiksmingai ją išsaugo ir išlaiko stiprų ryšį su suinteresuotomis šalimis bei užtikrina, kad jų įmonės ir toliau augs.
Verslininkai, konsultantai ir akademikai dažnai pabrėžia būtinybę verslui augant sukurti gerą įmonės struktūrą ir veikimo sistemą, tačiau pamiršta, kaip svarbu išsaugoti jos dvasią. Tačiau mes galime ir turime skirti dėmesio abiem šiems aspektams.
ĮMONĖS DVASIOS BEIEŠKANT
Vykdydamas tyrimą išsiaiškinau, kad dauguma įmonių įkūrėjų mano, jog startuoliams reikia šio to daugiau, negu įmonės misija, verslo modelis ir talentingi darbuotojai, nors negalėjo tiksliai suformuluoti, koks tas trūkstamas elementas. Pavyzdžiui, knygoje „Onward“ Howard Schultz savo įmonės „Starbucks“ dvasią apibūdino šitaip: „Mūsų kavinės ir partneriai (darbuotojai) geriausių rezultatų pasiekia tada, kai bendradarbiaujama norint sukurti poilsio oazę, suteikti džiuginančio patogumo ir užmegzti emocinio ryšį bei rodyti gilią pagarbą kavai bei bendruomenėms, kurias aptarnaujame.“
Dvasinės tradicijos žmogaus sielą dažnai vadina „tikrąja savastimi“. Nors krikščionių teologai ir Vakarų filosofai ilgai ginčijosi dėl sielos egzistavimo, daugelis tiki tiek siela, tiek ir tuo, kad laikui bėgant ji nekinta. Mano apklausti startuolių įkūrėjai ir darbuotojai taip pat tikėjo, kad jų organizacija turi „tikrąją“ savastį, kuri svarbi visoms suinteresuotosioms šalims.
SIELOS ELEMENTAI
Kokias startuolio savybes verslui plečiantis vadovams reikėtų išsaugoti?
Iš mano tyrimo galima daryti išvadą, kad norint sukurti nepakartojamą ir įkvepiančią darbo aplinką svarbūs trys elementai – verslo tikslas, ryšis su klientais ir darbuotojų patirtis. Tai – daugiau negu elgesį reguliuoti skirtos įmonės kultūros normos. Kartu šie elementai padeda giliau įsipareigoti ir visai kitaip dirbti. Jie padeda su įmone užmegzti emocinius ryšius.
— VERSLO TIKSLAS. Visos mano tirtos įmonės turėjo gyvybės joms įkvepiantį tikslą. Paprastai šį „verslo tikslą“ pirmas suformuluoja įkūrėjas, o tada paaiškina jį darbuotojams, kad įtikintų juos iškeisti stabilius darbus į veiklą, kur darbo valandos ilgos, o užmokestis mažas. Nors mano kalbintus žmones prisijungti prie įmonės skatino daug veiksnių, visi taip pat troško tapti svarbių įvykių dalimi. Jie norėjo kurti verslus, kurie pagerina žmonių gyvenimus keisdami būdus, kaip paslaugos ar gaminiai kuriami, platinami arba vartojami.
— RYŠYS SU KLIENTAIS: Mano tirtose sėkmingai dirbančiose įmonėse labai svarbus buvo artimas ryšys su klientais. Įmonės įkūrėjai ir darbuotojai puikiai suprato žmonių, kuriems skirtas jų gaminys ar paslaugos, požiūrį ir poreikius, be to, jautėsi asmeniškai su jais susiję, o tai suteikė energijos ir išlaisvino kūrybingumą. Pavyzdžiui, pirmaisiais „Nike“ gyvavimo metais įmonė siuntė savo atstovus į keliones po visas Jungtines Valstijas ne tik tam, kad reklamuotų savo gaminius, bet ir tam, kad gautų atsiliepimų iš pirkėjų.
— DARBUOTOJŲ PATIRTIS. Sėkmingai dirbančios įmonės išsiskyrė ne „smagia“ ar „patrakusia“ darbo kultūra (kaip dažniausiai manoma), bet darbuotojams suteikiamomis neįprastai geromis sąlygomis dirbti nepriklausomai ir būti kūrybingiems, padedančiomis jiems labiau įsitraukti ir pasiekti geresnių rezultatų. Vadovai leido darbuotojams aiškiai nubrėžtose ribose dirbti laisvai bei suteikė galimybę daryti įtaką svarbiems sprendimams, pavyzdžiui, kokius gaminius vystyti toliau. Turėdami tiek balsą, tiek galią rinktis, darbuotojai labiau vertino savo darbą ir mezgė tvirtesnius ryšius su bendradarbiais ir pačia įmone.
KAIP MIRŠTA ĮMONĖS SIELA
Kai kuriose mano tirtose įmonėse siekiant plėstis startuolių dvasia laikui bėgant išblėso dėl investuotojų kišimosi, pačių vadovų veiksmų arba abiejų šių veiksnių.
Kartais jaunos įmonės ima plėstis beatodairiškai. Vadovai laikosi gudrių taktikų ir daug kartų greitai keičia vystymosi kryptį – žinoma, tai nieko blogo, jei tikrasis verslo tikslas nepasikeičia, o darbuotojai tai supranta. Tačiau jei verslo tikslas dingsta, o vadovai dėmesį skiria vis kitoms sritims, gali kilti problemų. Kartais vadovai įsimyli savo gaminius ir paslaugas ir ima galvoti tik apie tai, kaip užsidirbti pinigų, todėl nustoja klausytis ir bendradarbiauti su klientais bei darbuotojais.
KAIP ĮMONĖS SIELĄ IŠSAUGOTI
Visada galima rasti kompromisą, kad greitai auganti įmonė susikurtų gerą struktūrą ir būtų drausminga, tačiau neprarastų trijų svarbiausių prasmės suteikiančių elementų.
Tačiau jai pavyko iš dalies todėl, kad tokie pokyčiai neprieštaravo jos tikslui tapti geriausia pasaulio pramoginių laidų platintoja ir padėti viso pasaulio turinio kūrėjams rasti savo publiką. Be to, ji nepamiršo savo pažado klientams teikti tik geriausias paslaugas, tiekėjams būti vertinga partnere, investuotojams parodyti tvarų ir pelningą augimą, o darbuotojams suteikti galimybę įmonei daryti didelę įtaką.
Augdama „Netflix“ buvo tiek užsispyrusi, tiek lanksti. Ji nedarė kompromisų verslo tikslo, ryšių su klientais ir darbuotojų patirties srityse, o bėgant metams šias sritis stiprino ir saugojo. Ji stengėsi iš anksto apsaugoti savo sielą.
+++
Trumpai apie idėją
PROBLEMA
Įmonėms augat suvaldyti besiplečiantį verslą reikalingos naujos sistemos ir struktūros. Tačiau plečiantis dažnai pamirštama įmonės dvasia ir esybė, kuri įmonei susikūrus traukė žmones ir teikė entuziazmo visoms suinteresuotoms grupėms.
TYRIMAS
Interviu su daugiau kaip 200 įmonių įkūrėjų ir vadovų iš keliolikos naujų įmonių atskleidė ne tik tai, kad „startuolių siela“ egzistuoja, bet ir tai, kad galima išskirti tris jos elementus: verslo tikslą (kodėl įkurta įmonė), ryšį su klientais (stiprų susitelkimą į aptarnaujamus žmones ir jų norus), bei darbuotojų patirtį (darbuotojams teikiamą galimybę turėti balsą įmonės sprendimuose ir dirbti nepriklausomai).
SPRENDIMAS
Jei įmonė seks „Warby Parker“, „Netflix“ ir „BlackRock“ pavyzdžiu ir sąmoningai apgalvos, kaip kuriant strategijas ir vykdant kasdienę veiklą minėtiems trims elementams suteikti svarbų vaidmenį, ji išsaugos savo sielą – arba ją atgaivins.