Karantinas pristabdė automobilių rinką
„Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis tikina, kad karantinas pakoregavo Lietuvos automobilių rinką ir pristabdė ją. Jo teigimu, dabar matomi pirmieji atsigavimo ženklai. Specialistas teigia, kad stebint sandorių skaičius, galima pamatyti kaip stipriai karantinas paveikė automobilių rinką.
„Stebėjome, kad kovo mėnesį naudotų įvežtų automobilių rinka susitraukė 57 procentais, o tai yra reikšminga dalis. Balandžio mėnesį įvežtų automobilių rinka sumenko net 55 procentais. Jeigu žiūrėsime į naudotus, Lietuvoje jau įregistruotus automobilius, tai kovo mėnesį tokių sandorių skaičius krito 38 procentais, o balandį 51 procentu. Naujų automobilių skaičius balandžio mėnesį keitėsi 67 procentais. Iš tiesų, tokio stipraus sumažėjimo po 2008 metų ekonominės krizės mes nematėme“, – duomenis vardija jis.
Pastebimas pirkėjų aktyvumas
Pasak M. Buzelio, kitimai buvo žymūs ir dideli, bet jau dabar stebima, kad judesys po truputį atsigauna. Anot jo, pastebimas pirkėjų aktyvumas, matuojama, kaip žmonės domisi automobiliais, skambina pardavėjams.
„Matome, kad šiomis dienomis aktyvumas yra sugrįžęs į metų pradžios lygį, kai nebuvo karantino ir sandoriai vyko pilnu pajėgumu. Tikėtina, kad galbūt per metus laiko, jei nebus antros bangos, automobilių rinka atsistatys galutinai. Tai būtų toks pusiau optimistinis variantas, bet jis tikrai įmanomas.
Žinoma, čia yra ir kitokių kintamųjų, kaip valstybė tvarkysis su verslais, ar nukentėję nuo pandemijos gaus kompensacijas. Taip pat nuo liepos 1 dienos atsiranda automobilio registracijos mokestis, tai, tikėtina, truputį sulėtins automobilių rinką, bet iki liepos 1 žmonės, galbūt skubėdami pakeisti automobilį, kad nereikėtų mokėti to mokesčio, pakankamai gerai ją išjudins“, – prognozuoja pašnekovas.
Svarbus institucijų įsikišimas
M. Buzelis pabrėžia, kad kovo mėnuo automobilių rinkai buvo prastas, tačiau sandorių skaičius po truputį atsistato. Pasak jo, prekyba buvo sustojusi ne tik dėl karantino, bet ir todėl, kad kai kurie žmonės buvo palikti be išeičių.
„Pardavinėjantys į Lietuvą įvežtus, bet neregistruotus automobilius, fiziškai negalėjo tokių sandorių užbaigti, kadangi „Regitroje“ nebuvo galimybės nuotoliniu būdu susitvarkyti transporto priemonės atitikties dokumentus. Tam reikalingas fizinis kontaktas, nuo karantino pradžios praėjus 8-9 dienoms „Regitra“ pasiūlė iš anksto registruotis ir atvykti. Matome, kad su kiekvienu institucijų įsikišimu ir nauju žingsniu, sandorių skaičius vis auga ir susidomėjimas didėja, tikėtina, kad ši rinka turėtų atsistatyti“, – svarsto jis.
Automobilių kainos nekrenta
Specialisto teigimu, automobilių kainos neturėtų masiškai keistis, nes automobilio kaina ir toliau nusako jo būklę. Pasak jo, atsiranda verslininkų, kurie siūlo nuolaidas, akcijas, atsirado daugiau vietos deryboms.
„Tikrai nėra taip, kad masiškai visi automobiliai pigtų. Jeigu iš Vakarų Europos autovežiai privežtų čia automobilių tiek, kad rinka stipriai persipildytų, tikėtina, kad automobiliai galėtų pigti, bet kol kas tokio masiško kainų pokyčio nefiksuojame. Šis momentas yra geras tiems, kurie yra apsisprendę pirkti automobilį, yra užsitikrinę savo finansinį užnugarį. Jiems yra idealus metas, nes dabar labai didelis pasirinkimas.
Kol kas trumpalaikėje perspektyvoje nėra jokių kainos pokyčių, o ilgesnėje truputį per anksti spėlioti, nes tiksliai nežinome, kada karantinas pasibaigs, čia yra daug nežinomųjų“, – tikina jis.
Ateina vakarietiškos tendencijos
Anot M. Buzelio, antrojo metų ketvirčio duomenų dar nėra, tačiau žiūrint į pirmąjį ketvirtį pastebima tendencija, kad buvo įvežama rekordiškai maža dyzelinių automobilių proporcija, iš visų įvežamų automobilių jie sudarė 70,6 procento.
„Nors tai išlieka didžioji dauguma, tai yra mažiausia dyzelinių automobilių rinkos dalis per paskutinius 10 metų. Vakarietiškos tendencijos po truputį ateina ir į Lietuvą. Automobilių rinka yra labai inertiška, labai staigiai pasikeisti ji negali“, – pabrėžia specialistas.
Buvo jaučiamas sąstingis
Kauno automobilių turgaus direktorius Valentinas Naujanis aiškina, kad sąstingis turguje buvo jaučiamas, o nuostoliai išryškės, kai automobiliai bus parduoti. Pasak jo, prekyba turguje priklauso ir nuo užsienio pirkėjų, tad užsidarius sienoms, automobilių pardavimas komplikavosi.
„Jeigu dabar ir vienas automobilis yra parduodamas, tai didelis pakilimas. Atsigavimas prasidėjo, kai buvo pradedamos švelninti karantino sąlygos, tada lietuviai pirko vieną kitą automobilį. Kai atsidarė siena su latviais ir estais, jie pradėjo važiuoti ir apsipirkti. Dabar pradėjo judėti ir ukrainiečiai, mašinas krauna su autovežiu, kas anksčiau jiems buvo nebūdinga“, – pasakoja vadovas.
Laukia, kol prasidės judėjimas tarp valstybių
Anot V. Naujanio, automobilių rinka po truputį atsigauna, pirkimas yra ir perspektyva nebloga. Pasak jo, žmonių padaugėjo ir tikimasi, kad visiškai panaikinus karantino apribojimus, automobilių turgus pradės klestėti.
„Labai sudėtinga nuspėti, kada grįšime į buvusias vėžes, nes kol kas esame uždaryti. Turguje didelė dalis automobilių yra įvežtiniai iš Vakarų Vokietijos, kol kas ten veiksmo nėra, jeigu išvažiuosi, reikės karantinuotis. Nėra judesio į kitą pusę, kad tuos automobilius išvežtume. Turbūt viskas prasidės tada, kai judėjimas taps laisvas, labai daug priklauso nuo sienų atsidarymo į abi puses“, – mano jis.
Automobilių kainos kinta individualiai
Pašnekovo teigimu, kainų pardavėjai labai nemažino, nes nebuvo dėl ko. Anot jo, turguje visada vyksta derybos ir parašyta kaina nėra galutinė. V. Naujanis teigia, kad kaina yra individualus dalykas ir priklauso nuo pardavėjo, kiek jis nori tą mašiną parduoti, kiek ji laiko stovėjo.
„Senų mašinų, kurios per karantiną išbuvo turguje neparduotos, kaina turėtų pasikoreguoti, kai iš Vakarų pradės grįžti nauji automobiliai. Žinoma, kainos nebus mažesnės perpus, tai yra atitinkama vertė. Viskas priklauso nuo automobilių paklausos Vakaruose. Mes čia esame maža dalelė, mus labai veikia „Rytų ir Vakarų vėjai“ kainų ir modelių klausimu.
Žmonės automobilius renkasi labai įvairiai. Kiti žmonės pyksta, kad neranda naujų ir brangesnių automobilių, bet rinka pasisukusi į tokius, kuriuos lengviausia parduoti. Sunku įžiūrėti tendencijas, tačiau žmonių turguje jau tikrai yra“, – pastebi V. Naujanis.
Pastebi simbolinį pardavimų kilimą
„Mototoja Toyota“ pardavimų vadovas Gediminas Jekenta aiškina, kad karantino metu nebuvo daug žmonių, kurie norėjo atšaukti užsakymus, o norintiems buvo siūloma palaukti, kol karantinas pasibaigs. Specialistas tikina, kad karantino pradžioje nebuvo padaryta daug naujų kontraktų, tačiau srautas buvo toks pats arba padidėjęs, žmonės domėjosi automobilių įsigijimu.
„Kai praėjo pora baisesnių savaičių, pradėjome žmonėms siųsti žinutes, pasiūlymus, tai išlaikė tokį susidomėjimą. Sąstingis buvo, labiausiai jis pasijuto, nes nuomos kompanijos, su kuriomis bendradarbiaujame ir kurios aptarnauja oro uostą, sustabdė savo veiklą.
Vos tik leidus grįžti į salonus, visi „Toyota” pardavėjai nuo pirmos dienos buvo pilnai užimti. Praėjus savaitei, padarėme įdirbį ir kontraktai pasipylė. Šį mėnesį grįžome į normalų pardavimo lygį, tik mūsų projektai su nuomos kompanijomis ir kai kuriomis įmonėmis nukentėjo. Kritimas buvo 20-30 procentų, bet įprastinių vartotojų skaičiaus kritimo nebuvo, toje vietoje buvo net simbolinis kilimas“, – pabrėžia pašnekovas.
Tikina, kad automobilių kainos nukrito
G. Jekenta teigia, kad automobilių kainos tikrai nukrito, automobiliams, kurie laikomi vietoje arba šalia esančiuose sandėliuose, buvo ir yra padaryti specialūs pasiūlymai, akcijos, kad žmonės truputį drąsiau ir greičiau priimtų sprendimus. Pasak jo, nuolaidos tikrai išliks, kol bus išparduoti visi automobiliai sandėliuose.
„Apie tolimesnę perspektyvą sunku prognozuoti, kadangi nuo kitų metų automobiliai turėtų brangi. Besikeičiant Europos Sąjungos ekologinėms normoms visi gamintojai investuoja į ekologiškus variklius, ieško sprendimų, kaip padaryti naujus automobilius, draugiškesnius aplinkai, tai atsilieps kainai.
Jeigu automobilių poreikis sumažės ar nesikeis, tai gamyklos negamins daug automobilių arba negamins tol, kol neišsiparduos sandėlių. Tai irgi turės įtakos kainai, nes kai negali daug gaminti, negali daryti ir didelių nuolaidų. Šis dalykas pasirodys rudenį“, – svarsto jis.
Keičiasi pirkėjų įpročiai
Pasak pašnekovo, „Toyota“ atveju matoma, kad porai mėnesių į priekį bus darbo tiek su atidavimais, tiek su naujų automobilių užsakymais, nes žmonės planuoja keliauti ir kelionėms rinksis automobilius. G. Jekenta teigia, kad privačių klientų srautas per paskutinį mėnesį yra paaugęs, tad jis tikisi, kad ši vasara prekybai bus gera.
„Išliko susidomėjimas vidutiniškai įperkamais automobiliais, kurių kaina siekia apie 25 tūkstančius eurų. Labai padidėjo sumos, kurias klientai gali skirti iš savęs. Padaugėjo žmonių, kurie perka automobilius be banko, tiesiogiai arba perka su banku, tačiau pradiniai įnašai yra padidėję 15-20 procentų.
Pirkėjų kategorijoje truputėlį apmažėjo jaunų žmonių, kuriems yra iki 30 metų, o labai išaugo brandaus amžiaus žmonių srautas, kuriems apie 50-60 metų“, – dabartines tendencijas aiškina specialistas.