Tvarka keičiasi iš esmės
Birželį Seime priimtos socialdemokrato Juliaus Sabatausko pasiūlytos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, gerokai pakoreguos techninių apžiūrų specifiką. Vienas svarbiausių pakeitimų – tai, kad galiojančio techninės apžiūros pažymėjimo neturinčios transporto priemonės nebebus galima registruoti.
Tuomet J. Sabatauskas teigė, kad galiojant dabartinei tvarkai pirmiausia automobilis registruojamas, o tik po to atliekama techninė apžiūra ir mašina apdraudžiama privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.
Be to, Seimo narys teigė, kad vienas pagrindinių pakeitimo tikslų – daugiau saugumo keliuose.
Taip pat jis aiškino, kad įsigaliojus naujai tvarkai bus draudžiama registruoti automobilį, jei gauta duomenų, jog kitoje valstybėje dėl techninės būklės jį uždrausta eksploatuoti.
Negana to, keičiasi ir automobilių vertinimas po eismų įvykių. J. Sabatausko teigimu, visa tai tam, kad nebūtų atliekami eismo dalyvių gyvybėms pavojų keliantys simboliniai remontai, realiai nepataisantys apgadintų transporto priemonių saugumo charakteristikų.
„Po autoįvykio, jeigu sugadinamas automobilis taip, kad jo saugos sistemos išvedamos iš rikiuotės, tada po sutvarkymo techninė apžiūra jam sustabdoma. Tiesa, taip buvo ir dabar. Bet realiai tai neveikė, kadangi nebuvo pareigos po sutvarkymo, kad būtų patvirtinta, kad tikrai automobilis suremontuotas tinkamai. (...) Pavyzdžiui, dabar iš Kinijos, berods, atvežami muliažai oro pagalvių. Kurios yra neva sutvarkomos, įdedamos už kelis šimtus litų, tačiau realiai jos neveikia“, - dėstė J. Sabatauskas.
Žadama išsispręsti daug problemų
DELFI pasidomėjus, kodėl iki įstatymo pataisos įsigaliojimo praeis tiek daug laiko, ją pasiūlęs Seimo narys tikino, kad ilgai užtruks institucijų pasiruošimas. Anot jo, joms reikia nemažai laiko, kad spėtų prisitaikyti prie naujos tvarkos. Kaip tik todėl įstatymo pakeitimo įsigalėjimas atidėtas iki 2014 m. liepos 1 d.
„Ne tik ši norma, bet ir visas įstatymas įsigalioja nuo 2014 m. liepos 1 d. Yra daugiau ir kitų naujovių. Tam reikia pasiruošti. Taip pat reikia priimti ir poįstatyminius teisės aktus. Realiai techniškai pasiruošti turi ir institucijos“, - aiškino parlamentaras.
Jo teigimu, be kita ko, įstatymo pataisos numato glaudesnį institucijų bendradarbiavimą. O šiems pokyčiams taip pat reikia laiko. „Numatyta, kad duomenų bazių ir registrų tvarkytojai keistųsi informacija. Šiandien „Regitroje“ nėra galimybės matyti, ar asmeniui nėra atimta teisė vairuoti, ar turima automobilio techninės apžiūros pažyma. Nuo šiol duomenų bazių tvarkytojai keisis informacija. Tam reikia pasiruošti – reikia pakeisti programinę įrangą. Tai nėra toks paprastas dalykas“, - pasakojo J. Sabatauskas.
Jo žodžiais tariant, pakeitimais užsimota prieš techniškai netvarkingų automobilių savininkus. Pašnekovas apgailestavo, kad yra registruoti keli šimtai tūkstančių automobilių, kurie neturi techninės apžiūros pažymėjimų. Politikas svarsto, kad tokie automobiliai neeksploatuojami stovi kiemuose, išriedėjo į užsienį arba tiesiog dalyvauja eisme.
„Apvalysime parką, išregistruodami automobilius net jeigu jie yra užsienyje. Jei Lietuvoje registruotas neapdraustas automobilis išvažiuoja į užsienį ir padaro avariją, tada sąskaitos ateina Lietuvai ir Lietuva turi atlyginti žalą automobilio savininkams“, - tikino parlamentaras, pridėjęs, kad Seime nebuvo sunku rasti užtarėjų.
Jo nuomone, naujajai tvarkai iš esmės nepritaria tik taisyklių pažeidėjai.
E. Masiulis mano, kad įstatymą teks keisti
Tuo tarpu liberalas Eligijus Masiulis, ketverius metus ėjęs Susisiekimo ministro pareigas, į įstatymo pakeitimą pažiūrėjo kur kas kritiškiau, kadangi tai vairuotojams, anot jo, sukels daugiau nepatogumų.
Be to, Seimo narys pridūrė, kad ši priemonė neišspręs itin seno automobilių parko problemas. Atsižvelgus į visa tai, jis teigė, kad pamačius, kaip įstatymo pakeitimas veikia, teks dar kartą grįžti prie šio įstatymo svarstymo.
J. Sabatausko teiginys, kad neapdraustam ir Lietuvoje registruotam automobiliui užsienyje sukėlus avariją jos nuostolius tenka padengti Lietuvai, sukėlė šypseną. „Pirmą kartą girdžiu tokį faktą. Nežinau nei vieno atvejo, kad valstybė turėtų apmokėti. Nežinau, kokia institucija tai padenginėja“, - tikino E. Masiulis.
Panašios nuomonės laikėsi ir saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas. Jo teigimu, tvarka, pagal kurią pirma gaunamas automobilio techninės apžiūros pažymėjimas, o tik vėliau jį galima registruoti, jau yra buvusi. Ir kaip tik todėl jis nemano, kad tai duotų realios naudos.
Pašnekovas teigė nežinantis, kodėl užsimota keisti esamą tvarką ir spėjo, kad tai tik sukels daugiau nepatogumų.