Rekomenduoja nelaukti paskutinės minutės
Rankas kandžiojantis šaltis, nervingai užvedinėjamas variklis ir bergždžios pastangos pajudėti iš vietos. Į tokią nepavydėtiną situaciją tikriausiai niekas nenorėtų pakliūti. Pasak Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos mokytojo Vitalijaus Kabelio, dėl panašių nesklandumų dažnai būna kaltas nusėdęs arba pasenęs automobilio akumuliatorius.
„Vėlyvą rudenį, žiemą norint užvesti automobilį, tai padaryti sunkiau dėl kelių priežasčių. Alyvos yra klampesnės, sušalusį variklį sunkiau įsukti – jam reikia daugiau energijos. Tą energiją būtent akumuliatorius mums ir teikia. Jeigu šis smarkiai nusėdęs, netinkamai funkcionuoja – problemos beveik garantuotos“, - sakė jis.
Standartinis akumuliatorius tarnauja 4 – 5 metus. Parduotuvės „Akumuliatorių spektras“ vadovas Saulius Stulgys rekomenduoja iš anksto pasirūpinti šios detalės būkle ir darbų nepalikti paskutinei minutei. Anot jo, netinkamai naudojamas akumuliatorius gali tarnauti žymiai trumpiau.
„Jeigu akumuliatorius prieš prasidedant žiemai senas, nelabai darbingas, geriau jį pakeisti. Tai daug patogiau nei tempti laiką ir po to kankintis, kai šaltą rytą automobilis tiesiog nebe užsiveda. Pavyzdžiui, tokiose šalyse kaip Vokietija, Austrija nerizikuojama. Neatsižvelgiant į tai, kad akumuliatoriai dar veikia, jie tradiciškai keičiami kas keturis metus“, - dėstė pašnekovas.
Kokie ženklai gali rodyti, kad akumuliatorius netrukus gali nebeveikti?
S. Stulgio teigimu, vienas ryškiausių įspėjamųjų ženklų – pasibaigęs šios detalės galiojimo laikas. Neprisimenant kada gaminys buvo įsigytas, padėti gali autoservise dirbantys profesionalai. Ar akumuliatorius jau nugyveno savo amžių, čia išsiaiškinama naudojant specialią techniką.
Automobilis su išsikrovusiu ar baigiančiu veikti akumuliatoriumi sunkiai užsiveda, gali neįprastai veikti jo signalizacija, prigesti lemputės.
V. Kabelis pasakoja, kad netinkamą akumuliatoriaus būklę išduoda ir jo išvaizda: „Reikia atidžiai pasižiūrėti, ar akumuliatorius nėra šlapias, ar jis švarus, ar nėra pasioksidavę gnybtai. Laikui bėgant ant akumuliatoriaus gali atsirasti elektrolito garų nuosėdos, pradeda oksiduotis šalia esantys metalai, laidai.“
Akumuliatorius neturėtų smarkiai nusėsti, jei nėra per senas, automobilis kiekvieną dieną be pertraukos įveikia bent 10 kilometrų ir užvestas išbūna apie pusvalandį. Tačiau dažniausiai miestuose nuvažiuojami daug trumpesni atstumai, tenka stovėti kamščiuose. Tai sekina akumuliatorių ir trumpina jo tarnavimo laiką. S. Stulgio teigimu, situaciją gali pataisyti jo įkrovimas. Kada ir kaip geriausia tai daryti?
„Kaip ir mobiliojo telefono bateriją, automobilio akumuliatorius reikia pilnavertiškai įkrauti. Tai padaryti rekomenduotina bent du kartus per metus – prieš žiemą ir jau praėjus šaltajam sezonui. Važinėjant su nepilnai įkrautu akumuliatoriumi vasarą žmogus didesnio skirtumo gal ir nepajus, o štai pašalus kils problemų. Mašina gali sunkiau užsivesti arba išvis atsisakyti važiuoti“, – įspėja S. Stulgys.
Kaip išsirinkti naują?
Pirksite naują akumuliatorių? Tiesiog pakrausite senąjį? Norint, kad kelionės neapkartintų nemalonumai, būtina nepamiršti kelių svarbių dalykų.
Jei nusprendėte išsirinkti naują akumuliatorių, atkreipkite dėmesį į jo gamintoją. Patartina vengti neaiškios kilmės prekių ir įtarimą keliančių prekyviečių. Gaminys turi būti vizualiai tvarkingas, nepažeistas, nesubraižytas. Jei ant prekės nėra visos jus dominančios informacijos, ją turi suteikti pardavėjas.
Renkantis akumuliatorių, S. Stulgys pataria atsižvelgti ir į savo automobilio modelį, techninius reikalavimus: „Skirtingų modelių mašinoms gali reikėti ir skirtingų akumuliatorių. Kainos gali skirtis beveik dvigubai. Natūralu, kad nesinori išlaidauti, tačiau svarbu atsižvelgti į gamintojų rekomendacijas. Jei automobiliui reikia brangesnio tipo akumuliatoriaus, geriau tokį ir montuoti.“
Specialisto klausiame, kas gali nutikti išsirinkus netinkamą akumuliatorių. „Jei akumuliatorius neatitinka standartų, neteisingai parenkamas, yra per mažas ar per didelis, smarkiai rizikuojama. Pavyzdžiui, tam tikro modelio mašinos gale, po sėdynėmis, įmontuojamas per aukštas akumuliatorius. Sėdynes prilaiko metaliniai strypai, kurie atsisėdus sunkesniam žmogui gali prisiliesti prie akumuliatoriaus žnyplių. Yra tekę girdėti ne vieną istoriją apie tokiu būdu įvykusius trumpuosius sujungimus ir važiuojant užsidegančias automobilio sėdynes.“
S. Stulgys pabrėžia, kad svarbu ne tik išsirinkti tinkamą gaminį, bet ir teisingai jį įmontuoti. Pasak eksperto, akumuliatorius turi būti stabilioje padėtyje, nesitrankyti ir nejudėti: „Tinkamai neatlikus darbų pavojinga net ir per užšalusį nediduką kalnelį pravažiuoti. Jei priekyje esantis akumuliatorius juda, jis gali šoktelti, prisiliesti prie kitų detalių, kapoto ir, liaudiškai tariant, „užtrumpinti“. Įvykus trumpajam sujungimui sutrinka akumuliatoriaus veikla. Kartais pažyra kibirkštys. Tokiais atvejais kažkas gali pradėti svilti arba net sprogti.“
V. Kabelio pasiteiravus, ko reikėtų nepamiršti norint saugiai pasiruošti šaltajam sezonui ir tvarkingai įmontuoti naują ar tiesiog pakrautą seną akumuliatorių, vyras nedvejodamas atsako – apdairumo.
„Senesniuose automobiliuose pakeisti akumuliatorių iš tiesų buvo paprasta – nuėmus gnybtus sustodavo laikrodukas, nusimušdavo radijo stotys. Tai nesunkiai sureguliuojami dalykai. Šiuolaikinėse mašinose akumuliatoriaus pakeitimo procedūra iš tiesų sudėtingesnė. Taip paprastai atjunginėti jo negalima – gali sutrikti centrinio užrakto, signalizacijos pultelio sistemos ir kilti rimtų gedimų. Dažnai jų be autoserviso pagalbos nebe pavyksta užglaistyti. Todėl visada rekomenduoju atidžiai susipažinti su automobilio naudojimo instrukcijomis, o jeigu kyla abejonių, būtinai pasikonsultuoti su specialistu“, patarė V. Kabelis.