Kokią alyvą pasirinkti?
Tinkamai parinkta automobilio alyva gali tapti geriausia jūsų variklio drauge, padedančia jam patikimiau dirbti. „Kokybiška alyva pagerina variklio viduje esančių stūmoklių darbą, slydimą, mažina trintį tarp metalų“, – aiškina viename Vilniaus autoservise dirbantis meistras Ajus Romeika.
Pirmosios alyvos būdavo gaminamos gana paprastai, jų sudėtis – augalinės kilmės. Žinoma, tokie produktai buvo mažai kuo panašūs į dabartinėje rinkoje pasirodančias prekes. Tobulėjant technologijoms, vystantis automobilių pramonei evoliucionavo ir alyva. Kito jos sudėtis, poveikis ir patvarumas.
Tiesa, nors šiuolaikinis vairuotojas gali rinktis iš aibės produktų, kartais tai padaryti iš tiesų sudėtinga. Lentynoms lūžtant nuo prekių gausos, akims mirgant nuo skirtingų alyvų pavadinimų rasti tai ko reikia gali būti iš tiesų sudėtinga.
„Shell“ produktų grupės vadovas Ramūnas Brazys sako, kad renkantis alyvą visų pirma atsižvelgiama į klimato sąlygas: „Egzistuoja kelių tipų alyvos. Vienos yra sezoninės, kitos universalios. Sezoninio tipo alyvos dažniausiai naudojamos kraštuose, kuriuose temperatūra nedaug kinta. Žieminės – ten, kur nuolat vyrauja atšiaurus oras, šaltis. Tuo tarpu vasarinės populiariausios ten, kur karšta, termometro stulpelis niekada nenukrenta žemiau nulio. Mūsų klimatinėje zonoje, Europoje, plačiausiai paplitusios universalios alyvos.“
Standartinės alyvos būna trijų rūšių – mineralinės, sintetinės ir pusiau sintetinės. Kokia alyva geriausiai tiks jūsų automobiliui, priklauso nuo jo modelio, amžiaus ir variklio tipo, todėl visada pravartu atidžiai susipažinti su gamintojo rekomendacijomis. Įtakos gali turėti ir jūsų vairavimo įpročiai.
R. Brazys pasakoja, kad kai kurie vairuotojai per mažai įsigilina į alyvos aprašą. Kita dažnai daroma klaida – apie alyvos rūšį sprendžiama pagal jos klampumą: „Ant alyvos pakuotės esantis klampumą nurodantis užrašas nebūtinai parodys, kokį produktą – sintetinį, pusiau sintetinį ar mineralinį – rasime viduje. Kad neapsigautume dėl kokybės, pravartu atidžiau pažvelgti ir į kitus duomenis, specifikaciją.“
Nors neaiškios kilmės prekės varikliui gali neduoti jokios naudos, dažnai vairuotojai jomis susivilioja dėl mažesnės kainos. Specialistai įspėja – naudojant nekokybišką alyvą ši gali ne tik apsunkinti automobilio užvedimo procesą ar net tapti rimtesnių gedimų priežastimi.
Tiesa, tai, kad produktas brangus, dar negarantuoja jo efektyvumo. Svarbiausia rinktis ne pagal prekės ženklą, o pagal poreikius. Nors kai kurie vairuotojai baiminasi apgaulės, mano, kad jiems visada bus bandoma įsiūlyti daugiausiai kainuojančią alyvą, sprendimą, kokią prekę įsigyti, geriausia priimti pasikonsultavus su specialistu.
Ragina nedelsti ir neužsimiršti
Net geriausiai parinkta alyva nepadės varikliui, jei per retai ją keisime. Alyvos keitimo dažnis gali priklausyti nuo automobilio modelio, amžiaus, todėl visų pirma patariama gerai susipažinti su gamintojų rekomendacijomis.
Patartina įvertinti ir savo keliavimo įpročius. Jei nuolat važinėjate, nesustodami įveikiate ilgesnius atstumus, tikėtina, kad alyvą teks keisti šiek tiek rečiau.
R. Brazys pabrėžia – tai, kad mašina stovi nenaudojama, dar nereiškia, kad nesidėvi į ją įpilta alyva.
„Dirbant varikliui vyksta degimo procesas, alyva taškosi, sutepa metalines dalis. Jei automobilis nejuda, nereiškia, kad jis nesidėvi – nejuda ir alyva. Ji nusistovi, susidaro įvairios rūgštys, cheminiai junginiai, drėgmė, keičiasi jos savybės, ji sensta, todėl ją būtina pakeisti“, - įspėja specialistas.
Specialistų teigimu, alyvą pakeisti būtina bent kartą per metus. Ypač naudinga tai padaryti dar neprasidėjus spausti stipriam šalčiui.
„Tiek dyzelines, tiek benzinines mašinas vairuojantiems tai padaryti patartina dar prieš prasidedant žiemai. Bėgant laikui tepalai pradeda kristalizuotis, sunkiau atlieka savo funkciją. Šaltojo sezono metu varikliui tikrai tenka nemažai darbo, todėl nėra reikalo jo užvedimą dar labiau apsunkinti nekeičiant alyvos“, – pastebi A. Romeika.
Jam pritaria ir R. Brazys: „Visada geriausia naujos alyvos įpilti prieš šaltojo sezono pradžią. Tuomet žinosime, kad variklis gauna šviežią produktą, geriausias alyvos savybes, tinkamiausią klampumą. Naudojant nepasenusią alyvą mažiau susidėvės variklis.“
A. Romeikos teiraujamės, kada alyvą dažniausiai keičia Lietuvos vairuotojai? „Norinčių pakeisti alyvą yra nemažai. Žymus tokių klientų pagausėjimas paprastai jaučiamas du kartus per metus – rudenį ir pavasarį.“
Kas gali nutikti važinėjant su pasenusia alyva? R. Brazio teigimu, tokia alyva tirštėja, praranda savo naudingąsias savybes: „Alyva nebe sugeba išskaidyti visų teršalų, jie nusėda, pradeda sulipti, sudaryti gumulėlius, nuosėdas. Variklis praranda galią, prarandama degalų ekonomija.“
Norint išvengti nesklandumų būtina tikrinti alyvos lygį, laiku papildyti jos atsargas. Kokybiškas produktas turi būti gana skystas.
Kaip žinoti, kad atėjo metas keisti alyvą? R. Brazio teigimu, tai padaryti gali kiekvienas vairuotojas: „Paimkite paprastą sugeriamojo popieriaus lapelį ar lakmuso popieriuką. Iš ten, kur matuojama alyva, paimkite jos lašelį ir užlašinkite. Lašelis turi būti skvarbus, greitai plėstis. Jei užlašinome ir taškas nesikeičia arba plečiasi labai lėtai – tai gali būti rimtas ženklas, kad tokia alyva jau nebetinkama naudoti arba greitai tokia bus.“
Tiesa, prieš skubėdami patys keisti alyvą, pagalvokite, ar turėsite kur dėti nebereikalingas atliekas.
„Servisai alyvas utilizuoja, priduoda į tam skirtas vietas. Jei žmogus keičia tą alyvą pats, į šiukšlinę ar į gatvę to kas liko jokiu būdu negalima mesti. Tai aplinkai kenkiantys naftos produktai. Šitaip galima užteršti dirvožemį ar net geriamąjį vandenį. Jei neturime specialios alyvos keitimui pritaikytos vietos, tai būtina daryti autoservise“, – perspėja R. Brazys.