Į įmones investuojančio „Verslo angelų fondo I“ partneris Arvydas Strumskis sako, jog būtina prielaida verslo apimtims didinti – noras.
„Pirmiausia, reikia norėti verslą plėsti, nes kai kuriems žmonėms užtenka tiek, kiek jie turi, kiti gi nori investuoti ir nuolat augti, - mano A. Strumskis. - Antras žingsnis yra planuoti. Net einant į parduotuvę verta apgalvoti, ką pirksi, priešingu atveju parsineši nereikalingų dalykų. Verta ir su patinkančiais bei patikimais verslininkais pasikalbėti apie planus, išklausyti patyrusio specialisto nuomonę.“
Pasak jo, verslo plėtrą galima palyginti su dar vienos įmonės kūrimu, nes imantis plėtros paliekama komforto zona.
„O versle patarimų, kaip palengvinti gyvenimą, praktiškai nėra. Galioja taisyklė: kuo didesnis verslas, tuo didesnė atsakomybė. Žinoma, kaip keičiasi įmonės organizacinė, išlaidų struktūra, kai darbuotojų padaugėja nuo 5 iki 15-os, o įmonė pertvarkoma iš individualios į uždarąją akcinę bendrovę, tačiau jeigu manoma, kad dirbti su 1 mln. litų apyvarta yra tas pats kaip su 3 mln. litų, turiu nuliūdinti, bet tai netiesa“, - atkreipia dėmesį pašnekovas.
Anot jo, verslo augimo reikia mokytis, o paprasčiausias būdas tai daryti – ieškoti kitų žmonių patirties.
Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos generalinis direktorius Danas Arlauskas galvojantiems apie verslo plėtrą siūlo kritiškai įvertinti įmonės finansus ir neskubėti rizikuoti.
„Verslininkas turi įsitikinti, kad jam gerai sekasi: verslas - pelningas, finansiniai srautai – subalansuoti. Tuomet reikia vertinti, ar rinkoje yra poreikis jūsų verslo plėtrai, nes entuziastų yra daug, kurie pardavę 10 pomidorų turguje jau ruošiasi jais prekiauti dėžėmis ir tik įsigiję vilkiką pamato, kad pirkėjų – nepadaugėjo“, - vaizdžiai paaiškina D. Arlauskas.
Jis dėsto, jog ne mažiau svarbu, kokiose rinkose numatoma plėtra: kai produktas orientuotas į kelias rinkas – galimybių daugiau.
„Taip pat svarbi ir veiklos specifika, pavyzdžiui, plytas vežti toliau nei 300 km nebeapsimoka, į tai reikia atsižvelgti“, - teigia D. Arlauskas.
Pašnekovas apie plėtrą galvojantiems verslininkams taip pat siūlo pasikonsultuoti su labiau patyrusiais kolegomis, pavyzdžiui, rizikos kapitalo fondais, investuotojais.
„Jeigu verslo idėja yra gera ir reikalinga vartotojui, galima plėstis, o investuotojai objektyviai įvertins, ar plėtra atsipirks, kokiose rinkose sektųsi geriau ir kitus faktorius. Nusprendus plėstis, verta įvertinti, ko šiam procesui trūksta. Gali nutikti ir taip, kad verslo plėtrai net nereikia pinigų, gal jį galima plėtoti, pavyzdžiui, su franšizėmis iš to uždirbant papildomai“, - siūlo D. Arlauskas.
Plėtra – saugumo garantas
Viena pagrindinių verslo plėtros priežasčių – siekis išskaidyti įmonės veiklas ir įsitvirtinti keliose rinkose. Taip bendrovės gali užsitikrinti papildomų lėšų šaltinių ir nebepriklausyti nuo vieno gaminio ar vienos šalies rinkos.
„Vykdant plėtrą tokiu tikslu, svarbu neapleisti gerai išplėtoto produkto, kad nauja veikla neimtų parazituoti pelningos ir patikrintos sąskaita. Todėl verta skaičiuoti, kodėl ir kiek nauja veikla atneš naudos. Atrodytų, patarimas paprastas, bet dėl šios priežasties vis dar nukenčia ir labai stambios įmonės“, - primena D. Arlauskas.
Jis siūlo prieš imantis plėtros panaudoti jau turimas galimybes, jei prireiks pinigų, žinių ar kompetencijų – kreiptis į investuotojus.
„Šiais laikais nereikia vengti galimybės pasikonsultuoti, nes tik tie verslininkai, kurie yra aktyvūs, daug komunikuoja, save pristato, galiausiai užmezga vertingų pažinčių. Kartais tenka sutikti jaunimo, kuris sako, jog turi idėją, bet nenori apie ją papasakoti, nes mano, kad kas nors ją pavogs. Bet idėja – tai toli gražu dar ne verslas. Verta pasitikėti savimi ir tikėti savo sumanymu, tik tada galima pasiekti rezultatų“, - mano D. Arlauskas.
Kai kurie verslo konsultavimo specialistai konkrečių patarimų vengia ir į verslo plėtrą siūlo žiūrėti filosofiškai.
„Kaip sakė Raudonoji karalienė iš „Alisos Stebuklų šalyje“, reikia bėgti labai greitai, norint likti toje pačioje vietoje. Jei nori plėstis, augti, tobulėti, reikia bėgti dvigubai greičiau. Toks mano patarimas jaunam verslui“, - sako Verslo konsultavimo bendrovės „Strategy Labs“ partneris Deividas Tumas.