Nejautrus plastiko problemai, tačiau vis vien sunerimęs
Savo laiške Tomas rašo, kad kartu su drauge „Barboros” paslaugomis naudojasi kartą per dvi savaites. Nepaisant to, kad ši paslauga yra labai patogi ir sutaupanti vaikinui laiko, kuo toliau, tuo labiau ji kelia nerimą: „Nesame mes labai jautrūs plastiko reikalams, bet „Barbora” su pakavimu perlenkia.
Suprantu, kad ten tokia jų pakavimo sistema, bet man nebūtų bėda, jei kokia viena skardinė atsidurtų ne atskiram, dideliam maiše, o kartu, pavyzdžiui, su gėrimų pakuotėmis. Arba sūreliai. Kodėl skirtingos rūšys dedamos į kelis skirtingus plastiko dėklus, jei akivaizdu, kad tilptų į vieną?
Manau, kad būtų galima kažkaip prekes sudėti į kokius 3 maišus, vietoje 8 ir dar krūvos visokių polietileninių maišelių. „Barboros” aptarnavimas yra geras, bet jų pakavimo politika net man, gamtai ne tokiam jautriam, kelia nerimą.”
Paslauga patogi, bet su pakuotėmis – problema
Atlikus nedidelę apklausą socialinio tinklo „Facebook” grupėje „Zero waste Lietuva”, grupės narių buvo klausiama ar jie naudojasi internetinės parduotuvės „Barbora” paslaugomis, bei kaip vertina šios parduotuvės prekių pakavimo politiką. Bene visi į užklausą atsiliepę grupės nariai tikino, kad nors „Barbora” yra patogus apsipirkimo būdas, padedantis sutaupyti ne tik laiko, bet ir išteklių (nereikia važiuoti automobiliu iki parduotuvės), tačiau ši internetinė parduotuvė naudoja per daug maišelių bei kitų plastikinių pakuočių.
„Labiausiai erzina, kad net šviežias bandeles sukiša į plastikines dėžutes tortams. Ir kiekvienas produktas yra įdedamas į milžinišką plastinį maišelį. Dėl šių priežasčių nebesinori naudotis jų paslaugomis, nes apsipirkus tenka grūsti visus maišus į spinteles”, – atsakyme rašo Simona Žutautaitė.
Kitas grupės „Zero waste Lietuva” narys Rimantas Leimantas tikino, kad „Barbora” naudoja „ženkliai per daug plastiko pakuočių”. Vyras pasiryžęs mokėti brangiau už naudojamus popierinius maišelius ar popierines dėžutes maistui. „O „Barbora” kartais iki absurdo net nueina – pavyzdžiui, dantų pastą pakuotėje dar papildomai supakuoja į atskirą plastikinį maišelį”, – teigia Rimantas.
Aistis Zidanavičius atsiliepdamas į užklausą rašė, kad „Barboros” pakuočių sistema nevisai gera, tačiau vyras geresnės nuomonės: „Barbora” stengiasi ir manau, kad susitvarkys, tik reikia vis priminti. Sąmoningai naudoju „Barborą”, nes taip sutaupau kuro ir neteršiu aplinkos važiuodamas su savo automobiliu, taip pat sutaupau laiko, kurį skiriu kurti idėjoms ir uždirbti pinigams – taip kartu prisidėti prie pasaulio gražinimo, gerinimo ir švarinimo.
Be to „Barbora” nenaudodami gražiai įrengtų parduotuvių, neeikvoja papildomai Žemės resursų įrengiant bei gražinant parduotuves tomis plastmasėmis. “
Dalis į užklausą atsakiusių „Zero waste Lietuva” narių teigė, kad sąmoningai nebesinaudoja „Barboros” paslaugomis dėl perteklinių maišelių bei pakuočių arba net nepradeda dėl to šia internetine parduotuve naudotis – tokių atliekų tiesiog vengia.
Kiti respondentai tikino, kad „Barbora” paslaugomis naudojasi tik išskirtiniais atvejais, tačiau mažamečius auginančioms mamoms ar neįgaliesiems ši paslauga labai vertinga – ne viena mama tikino, kad susikaupusį „Barboros” maišelių perteklių panaudoja antrą kartą – pirkiniams, kaip šiukšlių maišus ar net pagamina „tūtų” sijoną dukroms.
Sigita Kuzminskaitė, besinaudojanti „Barbora” paslaugomis irgi tikino, kad: „gavus užsisakytus produktus su krūva maišelių, pagalvojau, kad „Barbora” per stipriai netausoja aplinkos.” Sigita taip pat skatina ieškoti alternatyvų – pristatinėti produktus popierinės dėžėse ar popieriniuose maišeliuose. Moteris patikino, kad: „kai kurie „Barboros” vairuotojai priima tuos maišus atgal, jei atiduodi.”
„Barbora” direktorius: laikomės reikalavimų
Bendrovės „Barbora“ direktorius Tomas Kibildis, atsakydamas DELFI į klausimus, tikino, kad tvarumas, didesnis draugiškumas aplinkai yra vienas svarbių internetinės prekybos privalumų: „Užsakydami prekes „Barboroje“ klientai ne tik sutaupo daug laiko, bet ir prisideda prie mažesnės taršos – pavyzdžiui, mūsų automobiliai į klientų namus važiuoja specialios IT programos parinktais optimaliai maršrutais, tad skaičiuojame, jog kiekvieną dieną taip keliais tūkstančiais kilometrų sumažiname prekių kelią iš parduotuvių į klientų namus, kartu sumažindami ir į atmosferą patenkančio anglies dvideginio kiekį.”
Pristatydama maisto produktus klientams „Barbora”, anot T. Kibildžio, laikosi maisto saugos reikalavimų pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2005 m. rugsėjo 1 d. įsakymo Nr. V-675 Dėl Lietuvos higienos normos HN 15:2005 „Maisto higiena“ nuostatas ir kitų standartų.
„Atskirai, pavyzdžiui, privalome pakuoti paukštieną ir kitus mėsos produktus, kiaušinius, buitines chemijos prekes, prekes vaikams ir pan.”, – patikino T. Kibildis.
Pagrindinis tikslas – mažinti pakuočių skaičių
Anot T. Kibildžio, vidutinis pirkinių krepšelis „Barboroje“ kainuoja apie 50 eurų: „Žmonės pas mus dažnai perka fiziškai sunkesnes prekes, nes jiems tai patogu – „Barboros“ kurjeriai jas pristato iki pat buto durų. Vidutinis mūsų pirkėjo krepšelis sveria apie 20 kg.”
Pašnekovas tikina, kad vienam klientui prekės supakuojamos vidutiniškai į 4–6 plastikinius maišelius: „Tam, kad išvengtume galimos kryžminės taršos, taip pat produktų išsiliejimo ar išbyrėjimo dėl netvarių pakuočių, viename užsakyme vidutiniškai naudojame 5 mažuosius, permatomus plastikinius maišelius. Tai yra šiek tiek daugiau nei vidutiniškai žmogus naudotų maišelių parduotuvėje, tačiau šis skirtumas nėra labai didelis.”
Pasak T. Kibildžio, „Barbora” puikiai supranta plastikinių pirkinių maišelių keliamą pavojų aplinkai, todėl skiriama daug dėmesio produktų pakavimo procesams ir dedama daug pastangų siekiant, kiek įmanoma, sumažinti sunaudojamų plastikinių maišelių kiekį: „Tai yra vienas iš pagrindinių mūsų įmonės tikslų.”
Pašnekovas tikino, kad privaloma rasti balansą tarp plastikinių maišelių vartojimo mažinimo ir aukščiausių maisto saugos ir higienos standartų užtikrinimo: „Dėl šios priežasties kreipėmės į Aplinkos ministeriją ir Maisto ir veterinarijos tarnybą. <...> Bendradarbiaudami su atsakingomis institucijomis esame sudarę numatomų įgyvendinti priemonių sąrašą, kurios padėtų kitais metais sumažinti plastikinių maišelių kiekį iki 20 proc.
Viena jų – pirmąjį 2019 m. ketvirtį „Barboros“ pirkėjams pasiūlyti galimybę prekes užsisakyti popieriniuose prekių maišeliuose. Patikėkite, mums tai svarbu ir rūpi lygiai taip pat, kaip ir kiekvienam sąmoningam piliečiui.”