Lietuviškų saulės modulių gamintojai „Solet Technics“ neseniai išsiaiškino, kad Lietuvoje buvo pardavinėjami nežinia kur pagaminti moduliai, paženklinti jų prekės ženklu. Rinkodaros ekspertų teigimu, tai – signalas, kad tarp iki šiol išskirtinių požymių neturėjusių gamintojų atsiranda lyderių.
„Schema gana paprasta: ant pigių, dažniausiai kiniškų saulės modulių užklijuojami žinomų ir patikimų kompanijų lipdukai, leidžiantys elektrines parduoti kur kas brangiau. Tokių atvejų pasaulio saulės energetikos rinkoje jau yra pasitaikę, tačiau iki šiol Lietuvoje to dar girdėti neteko. Būtent tokios schemos dalyviais, patys to nežinodami, tapome ir mes“, – sako įmonės direktorius Andrius Karazinas.
A. Karazinas pasakoja, kad į juos kreipėsi klientas dėl nebeveikiančių saulės modulių. „Sulaukę tokio skundo nustebome ir, žinoma, iškart reagavome – pradėjome aiškintis, kur, kada įrenginėjome, kad galėtume kuo operatyviau spręsti problemą. Galiausiai, viskas pasisuko labai netikėta linkme.
Kaip rašoma pranešime spaudai, pasirodo, šių saulės modulių, ant kurių užklijuoti lipdukai su „Solet Photovoltaics“ pavadinimu, mes niekada negaminome ir neįrenginėjome. Kaip paaiškėjo, čia juos pardavė kažkokie atstovai, kurių dabar jau net rasti nebegalima. Klientas, įsigijęs modulius, nepatikrino, ar tie menami atstovai iš tiesų yra mūsų įmonės partneriai, tiesiog aklai patikėjo“, – istorija dalinasi A. Karazinas.
Rinkodaros ir komunikacijos agentūros „Virtuozai“ vadovas, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto doktorantas Vilius Mackonis šią situaciją aiškina kaip signalą, jog augant saulės elektrinių populiarumui ir didėjant konkurencijai šioje srityje, prekės ženklai čia taip pat tampa svarbūs.
„Techniškai sudėtingesnių produktų atveju, kai klientui nėra taip paprasta produktus įvertinti, prekės ženklas dažnai tampa produkto kokybės simboliu. Todėl nenuostabu, kad patikimų, gerus klientų atsiliepimus turinčių gamintojų prekės ženklai siejami su aukšta kokybe, klientai labiau linkę pirkti ar mokėti aukštesnę kainą už šių gamintojų produkciją“, – sako V. Mackonis.
Pasak V. Mackonio, prekės ženklai įgauna vertę tada, kai dalis gamintojų investuoja į savo gaminių kokybę, klientų aptarnavimą. Plagijuodami tokį prekės ženklą, konkurentai nesąžiningai naudojasi svetimomis investicijomis.
„Apsiginti nuo plagijatų yra būtina, nes tai susiję su vartotojų pasitikėjimu visa saulės energetikos industrija ir net viešo intereso klausimas. Vartotojai įsirengdami elektrines naudojasi ES parama, todėl čia plagijuotiems gaminiams ne vieta“, – dalinasi nuomone V. Mackonis.
Pasirodo, užklijuoti bet kokio pavadinimo lipduką paprasta – tie patys kinai gali pagaminti įvairiausio dizaino lipdukus, visiškai nesigilindami, kas ant jų parašyta. Tad kliautis tik lipdukais tikrai nederėtų.
„Nežinome, ar tai vienintelis atvejis, galbūt tokių plagiatų rinkoje yra ir dar daugiau. Verta atkreipti dėmesį, kaip „nepasimauti ant kabliuko“ – neaiškios kokybės kopijos galima išvengti, jei žinai, kaip“, – atkreipia dėmesį A. Karanizas ir primena, kad prieš įsigyjant saulės modulius, būtina atlikti tam tikrus namų darbus.
1. Pasirinkite atestuotą įmonę – pasidomėkite jos istorija, atsiliepimais, turimais sertifikatais. Patikima bendrovė šių dalykų neslepia.
2. Rinkdamiesi bendrovę, pasidomėkite, kokiomis sąlygomis jie įsipareigoja teikti garantiją. Būtina gauti priežiūros sutartį su aiškiais nurodymais, kur reikės kreiptis esant gedimams ar kitiems probleminiams atvejams.
3. Būkite užtikrinti, kad po darbų atlikimo įmonė pateiks deklaraciją, patvirtinančią, kad darbai atlikti kokybiškai, įranga atitinka Elektros įrenginių įrengimo taisyklių reikalavimus.
4. Jeigu pardavėjas prisistato esantis kokios nors saulės modulių kompanijos partneris, būtinai įsitikinkite šios informacijos tiesa.