„Žygimantų 12“ kasinėjimų metu buvo atrasti ne tik namo pamatai bei senovinio rūsio įėjimas, bet ir inžinerinės sistemos, leidžiančios susidaryti aiškesnį istorinio Vilniaus gyvenimo paveikslą“, – pranešime sakė projekto generaline ranga besirūpinančios vienos iš didžiausių Lietuvoje statybų bendrovių „Naresta“ vadovas Tadas Grincevičius.
Kasinėjimo darbus vykdžiusios įmonės „Kultūros vertybių paieška“ direktorius Linas Kvizikevičius teigė, kad istorinės vertybės atrastos 1,2–1,9 m gylyje.
„Rastos labai mažo namelio pamatų liekanos, keli akmeninių grindinių fragmentai, rūsio įėjimo laiptinės vieta. Tačiau svarbiausia, kad aptiktos vandentiekio ir kanalizacijos sistemų liekanos: grioviai, kurie buvo išsidėstę išilgai upės vagos, juos jungė atšakos nuo Tilto gatvės pusės“, – sakė archeologas.
Jo teigimu, „Žygimantų 12“ teritorijoje rasta ir nemažai šimtmečius skaičiuojančių buities rakandų liekanų: puodų, lėkščių, koklių fragmentų, monetų.
„Tai – sudėtingas ir visomis prasmėmis brangus projektas. Tačiau esu tikras, kad užbaigtas jis taps integralia Neries krantinės dalimi. Rengiantis statyboms, daugiau nei 2 tūkst. kv. m plote buvo atlikti archeologiniai tyrimai, keitėme ir tobulinome projektą pagal specialistų rekomendacijas“, – teigia „RE Excellence“ vadovas Andrius Voišnis.
„Išsaugoti istorinį paveldą – labai svarbu kuriant pilnavertį miestą, nors plėtotojams tai kainuoja ir papildomas lėšas, ir gali gerokai ištęsti statybos darbus. Šiuo atveju projektą suplanavome taip, kad senovinių rūsių išsaugojimas jo trukmės nepadidintų, tačiau technologinių iššūkių tikrai turėsime“, – sakė „Naresta“ vadovas.
T. Grincevičiaus teigimu, į naują statybą integruojant istorines konstrukcijas, svarbu ne tik autentiškų detalių išsaugojimas bei dizaino sprendimai. Būtina ir užtikrinti šių laikų standartus atitinkantį saugumą, ilgaamžiškumą.
„Istoriniai statiniai tiek dėl to meto galimybių, tiek – dėl laiko padarytos žalos dažnai yra mažiau stabilūs, konstrukcijos – netvirtos. Todėl itin svarbi inžinerinė užduotis yra užtikrinti, kad pastato požemiuose esantys radiniai išsaugotų savo istorinę svarbą, tačiau būtų tokie pat kokybiški ir patikimi, kaip ir naujai statomos konstrukcijos“, – teigė statybos ekspertas.
Projektą baigti planuojama 2025 metais.