„Švietimo pagalbos projektai“ įstaigos direktorė Ilona Totoraitė papasakojo, kokių sutrikimų turintys vaikai lanko jų užsiėmimus. Šiem vaikam organizacija stengiasi suteikti ne tik šventę tam kartui, bet ir galimybę naujais įgūdžiais džiaugtis kiekvieną dieną. Organizacijos užsiėmimus Vilniuje (sporto, smulkiosios motorikos lavinimo, kūno terapijos) lanko daugiau kaip 50 vaikų, turinčių raidos sutrikimų.
„Dauguma vaikų, lankančių užsiėmimus turi autizmo spektro sutrikimą. Šis sutrikimas (vieniems vaikams mažiau išreikštas, kitiems daugiau) veikia daugelį vaiko raidos sričių: bendravimą, socialinius gebėjimus, lemia pažintinių gebėjimų raidą bei elgesio ypatumus. Šios negalios paliesti vaikai dažniausiai turi komunikacijos sunkumų: jiems sudėtinga išreikšti savo poreikius, kartais sunku suprasti žodinę informaciją, prašymus, ypač sunku bendrauti su bendraamžiais.
Dalis vaikų nekalba, todėl jie turėtų būti mokomi bendrauti taikant alternatyvią komunikaciją. Sporto užsiėmimuose autizmo paliestiems vaikams sunku dalyvauti, nes daliai jų sudėtinga sukaupti dėmesį į trenerio rodomus judesius, sunku juos pamėgdžioti, dalyvavimas grupinėse veiklose ar komandinės sporto šakos gali tapti rimtu iššūkiu tiek vaikams, turintiems autizmą, tiek juos ugdantiems specialistams.
Netgi paprasčiausias žaidimas kamuoliu poroje, vaikui, turinčiam autizmo sutrikimą gali tapti nemenka iššūkiu, kadangi dauguma žaidimų su kamuoliu reikalauja aktyvaus socialinio santykio: perdavimas vienas kitam, dalinimasis, veiksmų atlikimas paeiliui.
Atsižvelgiant į visus šiuos ypatumus, į mūsų užsiėmimus ateinantys vaikai sulaukia daug asmeninio dėmesio – dirbama ne didesnėse nei 4 vaikų grupelėse, su vaikais dirba profesionali sporto trenerių, kineziterapeutų ir ergoterapeutų komanda. Be to, sporto programose taikomi specialūs metodai: išankstinis užsiėmimų planavimas, vizualinė pagalba, motyvacijos didinimo priemonės. Sprendžiant individualias situacijas konsultuojamės ir su psichologais – ieškome geriausio metodo, tinkančio konkrečiam vaikui.
Aktyvumo ir dėmesio sutrikimą turintiems vaikams sudėtinga susikaupti ties daugiau pastangų reikalaujančia veikla, užbaigti veiklą iki galo. Jiems taikomi panašūs metodai, kaip ir autizmą turintiems vaikams: aplinkos struktūravimo principai, pozityvaus elgesio skatinimas“, – pasakojo direktorė.
Įstaigoje organizuojamos vaikų išvykos bei sporto varžybos – atsižvelgiama ne tik į šventes, bet ir į paprasto laisvalaikio poreikį.
„Kelis kartus per metus (vasaros ir Kalėdų laikotarpiu) organizuojame vaikų išvykas į kitas aktyvaus laisvalaikio erdves. Vaikams organizuojamos „improvizuotos“ varžybos. Pavyzdžiui, kviečiame išvykos metu (pavyzdžiui, batutų parkas ar aktyvaus laisvalaikio erdvės, karstynių (Uno) parkas, mokyklų sporto aikštynai) vadovautis iš skirtingų užduočių sudarytu žemėlapiu, kurio pabaigoje aptinkamas vadinamasis lobis.
Tai yra, atlikę renginio darbotvarkėje numatytas užduotis (pavyzdžiui, kliūčių ruožas, bėgimas ratu, žaidimas kamuoliu) vaikai atvyksta į simbolinę apdovanojimų ceremoniją, kuomet įteikiami simboliniai prizai ir diplomai. Vaikams dažniausiai įteikiami su aktyvia fizine veikla susijusios dovanėlės: gertuvė, kuprinė, įvairūs kamuoliai. Vis dėlto matome, kad daugiausiai teigiamų įspūdžių sulaukia teikiami diplomai. Visuomet smagu sulaukti pastangų įvertinimo“, – sakė I. Totoraitė.
Ji atkreipė dėmesį ir į tai, kad vaikai, turintys autizmo sutrikimą, kartais sunkiai prisitaiko prie pokyčių, masiniai renginiai jiems ne visada malonūs.
„Todėl organizuodami išvykas ar renginius vaikus stengiamės paruošti iš anksto, vaikams parengiami vizualiniai tvarkaraščiai, tėvams nusiunčiamos sporto erdvės nuotraukos, kurias galima parodyti vaikams. Renginiai organizuojami skirstant vaikus į kelias grupes (kad grupėje nebūtų daug vaikų).
Išvykas stengiamės organizuoti kelis kartus per metus, kad vaikams būtų sudaryta daugiau socializacijos galimybių, o mūsų sporto salėje įgytus įgūdžius galima būtų taikyti skirtingose aplinkose. Kuo dažniau vaikai dalyvauja įvairiose veiklose, kuo labiau jų poreikiams yra pritaikoma aplinka, tuo sėkmingesnė vaikų adaptacija ir didesnis įsitraukimas į veiklas. Dauguma vaikų noriai dalyvauja išvykose, džiaugiasi jomis. Vaikams, kuriems dėl raidos ypatumų sunkiau prisitaikyti, stengiamės suteikti daugiau individualios pagalbos“, – pabrėžė direktorė.
Praėjusiais metais vaikų kalėdinis laikotarpis nebuvo toks aktyvus – viskas dėl pandemijos. Dėl koronaviruso ribojimų nebuvo galima organizuoti įprastinės šventės, tačiau vis tiek buvo rastas būdas, kaip pasveikinti vaikus.
„Praėjusiais metais, iki kalėdiniu laikotarpiu dėl COVID-19 pandemijos, buvo galimi tik individualūs užsiėmimai. Dėl karantino ribojimų masiškesnio bendruomeninio renginio buvo atsisakyta. Vaikams individualiai buvo teikiami programos baigimo diplomai ir simbolinės dovanėlės.
Iki pandemijos, 2019 m., turėjome smagią kalėdinę išvyką vieną iš Vilniuje esančių vaikų aktyvaus laisvalaikio erdvių. Vaikus renginio metu aplankė linksmas personažas Krokodilas, kuris įteikė mažiesiems sportininkams dovanų, praversiančių treniruotėse: gertuvę ir kuprinę sporto reikmenims susidėti.
Šiemet planuojamas jau kitoks renginys. Savo veikloje vaikams stengiamės sudaryti galimybių pažinti kuo daugiau skirtingų sporto šakų ar aktyvių veiklų. Organizuodami užsiėmimus remiamės prielaida, kad reikia sudaryti galimybę vaikams pasirinkti tai, kas jiems patinka. Todėl stengiamės supažindinti juos su įvairių sporto šakų elementais: krepšinio, futbolo, gimnastikos, jogos, golfo, teniso. Kiekvienas programos mėnuo skiriamas vis kitai sporto šakai. Tikimės, kad kiekvienas vaikas suras tą sritį, kurioje jam geriausiai sekasi. Esame išbandę futbolą tikroje futbolo aikštėje, susipažinome su lengvąja atletika stadione, bandėme golfą naudodami Golfo federacijos mums padovanotą golfo treniruočių rinkinį vaikams.
Šiemet planuojame išvyką į kiek netradicinę Kalėdiniams renginiams erdvę – Smėlio areną. Norėtume vaikus supažindinti su tinkliniu. Vaikams numatyta parengti keletą rungčių (bendro apšilimo pratimų, smagių estafečių, žaidimų su kamuoliu (kartais vaikams, turintiems didesnių poreikių kamuolius keičiame paprasčiausiais balionais).
Tikimės, kad aktyvios veiklos Smėlio arenoje suteiks ir papildomų sensorinių pojūčių (autizmo sutrikimą turintiems vaikams būdingi ir sensorinės integracijos sunkumai, todėl kartais rekomenduojama papildoma skirtingų pojūčių stimuliacija). Tikriausiai išduosime visas paslaptis, bet renginio pabaigoje vaikų laukia staigmena- juos turėtų aplankyti Šuniukas Šuoliukas, nešinas dovanėlėmis. Šuniukas Šuoliukas – mūsų mokyklėlės simbolis, smalsus ir guvus vaikų draugas, mėgstantis aktyviai judėti, žaisti, dūkti, o taip pat domėtis jį supančiu pasauliu bei reiškiniais. Šuniukas Šuoliukas išbandė visas mūsų parengtas programas, ir jas drąsiai rekomenduoja vaikams.
Vaikai Kalėdų senelio, žinoma, laukia. Tačiau Kalėdų senelis tikriausiai aplankys vaikus jų namuose. Mes užsiėmimų metu stengsimės sustiprinti ir kurti švenčių laukimo nuotaiką (pavyzdžiui, smulkiosios motorikos užsiėmimuose jau kuriame darbelius Kalėdine tematika, vaikai už pastangas gauna lipdukų žiemos tematika, netrukus tikimės papuošti ir užsiėmimų erdves)“, – pasakojo I. Totoraitė.
Pasak direktorės, vaikai tikrai džiaugiasi išvykomis, dovanėlėmis, o ypač diplomais bei pažymėjimai. Kalėdų stebuklą bendruomenėje sudaro ir finansinė pagalba – be jos vaikams nebūtų galima suteikti tiek paramos.
„Kalėdų stebuklu tikime ir mes patys. Kasmet teikiame paraiškas įvairiems projektams, dažniausiai tai būna metų pabaigoje skelbiami konkursai. Džiaugiamės, kad mūsų veikla iš dalies finansuojama kelių fondų. Gaunamos paramos dėka dauguma mūsų sporto programų yra didžiąja dalimi kompensuojamos šią sudėtingą negalią turinčių vaikų šeimoms. Vaikų tėvams tai yra labai svarbu, nes tyrimų duomenimis, šeimos, auginančios autizmo sutrikimą turinčius vaikus, kas mėnesį papildomam vaikų, turinčių autizmo sutrikimą ugdymui bei įvairioms terapijoms išleidžia 300-600 eur ir daugiau asmeninių lėšų, kas yra didelė finansinė našta šeimai.
Todėl nors projektų rengimas bei jų administravimas kainuoja nemažai pastangų, tėvų padėka ir aktyvus vaikų dalyvavimas mūsų programose be galo džiugina ir suteikia mūsų veiklai didelę prasmę. Tikimės visapusiškai vaikų poreikiams pritaikytoms paslaugoms paramos sulaukti ir ateityje, kad kuo daugiau vaikų turėtų galimybę sportuoti bei kokybiškai leisti savo laisvalaikį“, – sakė direktorė.
Labiausiai specialistus džiugina rezultatai, kuriuos mažųjų veikloje jie mato kasdien. Tai, kaip vaikai reaguoja į veiklas, į Kalėdų šventimą ir visus metus trunkančius žaidimus, yra geriausia ir labiausiai širdį šildanti dovana.
„Visos vaikų, o kartu ir jų šeimų pastangos mums yra svarbios. Kad šios tiek pačių vaikų, tiek sporto specialistų pastangos duoda rezultatų, matome kasdien: gerėja vaikų ne tik fiziniai gebėjimai, bet ir ypač svarbūs socialiniai įgūdžiai. Matome, kaip per metus patobulėjo vaikų gebėjimai sportuoti grupėje, draugiškai dalintis priemonėmis, išlaukti savo eilės, tinkamai iškomunikuoti savo norus, poreikius.
Metų pabaigoje, vertindami programos pažangą, matome, kad yra vaikų, puikiai pramokusių žaisti kamuoliu (gaudyti, mesti, žaisti poroje), atlikti įvairaus sudėtingumo šuoliukus (kas turintiems motorinio planavimo sunkumų irgi gali būti iššūkis), gerėja vaikų koordinacija, bendra fizinė ištvermė. Yra keletas vaikų, užsiėmimų metu kartu su viena mūsų trenerių, olimpiete Karina Vnukova, pamėgusių praktikuoti netgi jogą.
Visi šie maži žingsneliai itin svarbūs autizmo paliestiems vaikams. Todėl labiausiai vertiname ir džiaugiamės vis labiau ir labiau stiprėjančiu vaikų noru sportuoti ir įsitraukti į smagias veiklas. Kaip teigia mūsų treneriai, autizmas, kaip ir bet kuri kita negalia, nėra kliūtis sportuoti. Tereikia šiek tiek visų mūsų pastangų ir noro“, – pasakojo I. Totoraitė.
Ši įstaiga – viena iš 2021-ųjų „Maximos“ iniciatyvos „Mes – bendruomenė“ nugalėtojų. „Švietimo pagalbos projektai“ suteikia ypatingiems vaikams daugiau galimybių tobulėti.