Keliaujant vienu populiariausių būdų mieste, šią dieną nereikia aktyvuoti bilietų autobuse, troleibuse ar mobiliosiose programėlėse.
„Dieną be automobilio sostinės gyventojai ir svečiai skatinami išbandyti tvaresnes kelionių alternatyvas: dviračius, viešąjį transportą, o galbūt ilgesnę kelionės atkarpą įveikti pėsčiomis. Jeigu šią dieną automobilio palikti prie namų neįmanoma, skatiname kartu pavėžėti ir namiškius, kaimynus ar draugus. Siekiame, kad šią dieną automobilių gatvėse būtų kuo mažiau“, – darnaus judumo svarbą pabrėžia Jonas Damidavičius, JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) judumo transformacijos vadovas.
Keliaujantiems neretai tai tampa tikru atradimu – jie pradeda suprasti, kad darnaus judumo alternatyvos yra tokios pat greitos, saugios ir patogios, kaip ir nuosavu automobiliu. O pastaruoju metu, kai vis dažniau skaičiuojame išlaidas degalams, tai dar aktualiau.
Vilniečių aktyvumas kasmet vis didesnis
Sostinės gyventojų aktyvumas šią dieną atsisakyti automobilio, pasak J. Damidavičiaus, kasmet vis didėja. Nors paskata važiuoti nemokamai ir turi įtakos šią dieną gerokai išaugantiems viešojo transporto keleivių srautams, tai parodo ir pačių vilniečių norą ieškoti alternatyvių sprendimų kelionėms nuosavu automobiliu.
„Tai teigiamai formuoja ne tik vienadienius vilniečių kelionių įpročius – mažiau taršias keliones jie linkę rinktis ir ateityje. Ir nors keleivių srautai viešajame transporte dar nėra pilnai pasiekę priešpandeminių, dabar jie jau išaugę ketvirčiu, lyginant su praėjusių metų to paties laikotarpio kelionėmis viešuoju transportu“, – skaičiuoja judumo transformacijos vadovas.
Pagal Vilniaus miesto savivaldybės patvirtintą Darnaus judumo mieste planą, iki 2030 m. Vilniuje ir jo prieigose judės ir keliaus lygiomis dalimis po 30 proc. automobiliu, viešuoju transportu ir pėsčiomis (dabar po 48,5 proc., 24 proc., 25 proc.), 7 proc. – dviračiais (dabar 1,5 proc.) ir 3 proc. – kitais būdais, pvz., taksi, dalijimosi paslaugomis ir pan. (dabar 1 proc.).
„Tikslams įgyvendinti taikomos įvairios infrastruktūrinės ir eismo reguliavimo priemonės, be to, dėmesys skiriamas ir kelionių įpročių keitimo iniciatyvoms, tokioms kaip Diena be automobilio“, – sako J. Damidavičius.
Keliaujantiems darniai žada pokyčius
Mieste, pasak J. Damidavičiaus, darnaus judumo skatinimui skiriama ypatingai daug dėmesio. Tai turės teigiamų pokyčių ir pėstiesiems, ir dviratininkams, ir keliaujantiems viešuoju transportu.
Iki 2023 m. pabaigos planuojama pilnai įrengti pagrindinį kokybiškų dviračių takų tinklą, kuris sudarys apie 160 km, šalia jo įrengiamos dviračių saugyklos gyventojams. Tvarkoma ir pėsčiųjų infrastruktūra, kuri reikalinga saugiam ir patogiam kasdieniam susisiekimui. Įrengiamas viešojo transporto juostų tinklas, 2025 m. sudarysiantis 46 km., įvedami nauji viešojo transporto maršrutai, leidžiantys viešuoju transportu naudotis daugiau nei 86 proc. miesto gyventojų.
„Žinoma, šalia šių priemonių sprendžiami ir bendri eismo organizavimo iššūkiai, kurie ateityje leis visoms transporto priemonėms mieste judėti sklandžiau ir greičiau – bus sukurtos prioritetinės šviesoforinės sistemos viešajam transportui, diegiami šviesoforiniai transportiniai koridoriai, numatytos atkarpos, kur eismo prioritetas bus skirtas dviratininkams ir pėstiesiems“, – apie vilniečių laukiančius pokyčius kalba judumo transformacijos vadovas.
Vilnius – transporto dalijimosi lyderis Europoje
Vilnius laikomas transporto paslaugų dalijimosi lyderiu Europoje. Šiandien sostinėje yra per 1400 automobilių, 200 motorolerių ir apie 3000 paspirtukų, kuriais dalijasi vilniečiai. Vien dalijimosi automobiliais kasmet atliekama apie 1,5 mln. kelionių.
J. Damidavičius pastebi, kad Vilnius garsėja geromis sąlygomis teikti dalijimosi paslaugos, o miestiečiams tai patinka ir jie tuo aktyviai naudojasi.
„Skaičiuojama, kad šiuo metu Vilniuje naudojantis vienu dalijimosi automobiliu, galima pakeisti 6-7 asmeninius automobilius. Siekiama, kad šis skaičius išaugtų iki 10. Tai padėtų mieste mažinti taršą, sudarytų geresnes galimybes privačių automobilių vairuotojams rasti parkavimo vietas ir mažinti transporto spūstis“, – sako jis.
Darniai kelionei – jubiliejinis dviračių maršrutas
Didžiausią tvaraus judėjimo kampaniją – Europos judumo savaitę ir šiųmetę jos temą „Judėk laisviau“ įprasminančių renginių sostinėje apstu: nuo ėjimo varžybų iki įvairių sporto turnyrų. Prie iniciatyvų šią savaitę tradiciškai prisideda ir įvairios institucijos, skatinančios savo darbuotojus į darbą keliauti darniais būdais.
Skatindama judėti tvariai ir aktyviai, JUDU, bendradarbiaudami su „Neakivaizdiniu Vilniumi“, miestiečiams dovanoja šventinį Vilniaus 700-mečio dviračių maršrutą.
„Kviečiame sostinės gyventojus ir svečius ne tik visą dieną praleisti darniai, bet ir išraižyti jubiliejinius – 700-uosius – sostinės metus, susipažinti su atnaujinta Vilniaus dviračių infrastruktūra ir leistis į unikalią ekskursiją. Maršrute – net 30, su Vilniaus 700 metų gimtadieniu susietų lankytinų vietų ir turistinių objektų“, – pasakoja J. Damidavičius.
Europos judumo savaitės pradžioje atidarytas maršrutas pasiekiamas „Neakivaizdinio Vilniaus“ mobiliojoje programėlėje.
Medžiaga parengta pagal JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) užsakymą. Turinys apmokėtas.