Transporto priemonių ir infrastruktūros modernizavimas jau realizuojamas: nors ir ne taip sparčiai, kaip norėtųsi, Vilniaus mieste atnaujinamas autobusų ir planuojamas atnaujinti troleibusų parkas bei kontaktinio tinklo infrastruktūra, plečiamas A juostų tinklas, diegiama nauja e. bilieto sistema. Siekiant į sistemą pritraukti daugiau naujų vežėjų, planuojami konkursai maršrutų aptarnavimui – kartu tai leis liberalizuoti rinką.
„Apie vertę klientui ir kokybišką viešojo transporto paslaugą kalbama vis daugiau, ir šiandien mes ją kuriame keleiviams sudarydami galimybę naudotis patogiu elektroniniu kelionės planavimo įrankiu. Jau ateinančių metų pavasarį pristatysime aiškią ir greitą e. bilieto sistemą. Tai patirtį visos kelionės viešuoju transportu metu padarys dar sklandesne“, – paslaugos privalumus vardija L. Levulytė-Staškevičienė, JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) viešojo transporto organizavimo vadovė.
Nemokamai darnios kelionės viešuoju transportu efektyvumą bus galima išbandyti jau rugsėjo 22 d. – Tarptautinę dienos be automobilio dieną, kuri Vilniaus miesto savivaldybės tarybos patvirtinta kaip nemokamo viešojo transporto diena. Tad rugsėjo 22 d. Vilniaus miesto gyventojai ir svečiai tradiciškai kviečiami rinktis mažiau taršų keliavimą autobusais ir troleibusais be jokio mokesčio.
Siekia viešąjį transportą pritaikyti keleivių poreikiams
Svarbiausia viešojo transporto atnaujinimo strategine kryptimi, pasak JUDU atstovų, yra pagrįstą kainodarą turintis, punktualus, greitas ir saugus viešasis transportas, kuris taip pat pritaikytas ir specialiųjų poreikių turintiems žmonėms.
„Mūsų didžiausias siekis – kad autobusai ir troleibusai taptų alternatyviu kelionės būdu, o viešasis transportas ir jo infrastruktūra būtų integruota su kitais darnaus judumo sprendiniais ir pritaikyta įvairiems keliaujančiojo poreikiams. Kitaip tariant, rūpinamės klientu iki, per ir po kelionės: nuo jos planavimo, bilieto įsigijimo iki laukimo stotelėje ir keliavimo viešuoju transportu“, – sako L. Levulytė-Staškevičienė.
Viešojo transporto parko atnaujinimu taip pat atliepiami Europos Sąjungos „Žaliojo kurso“ tikslai ir prisidedama prie CO2 emisijos mažinimo. Taršias transporto priemones keičiant ekologiškomis, o savivaldybių teritorijose nustatant mažos taršos transporto zonas, sumažės bendras transporto srautas mieste. Drauge, viešąjį transportą integruojant su kitu judumu, kuriama švaresnė, ramesnė aplinka.
L. Levulytė-Staškevičienė sako, kad ateinančiais metais prioritetas bus skiriamas žaliajai energetikai. Pagal 2020 m. patvirtintą Vilniaus miesto viešojo transporto priemonių atnaujinimo strategiją siekiama, kad iki 2030-ųjų viešojo transporto parką sudarytų 55 proc. elektra ir 45 proc. alternatyviu kuru varomų transporto priemonių. Daugiau nei pusė planuojamų įsigyti autobusų jau veža keleivius.
Kovai su spūstimis – platesnis A juostų tinklas
Vilniaus miestas, pastebi JUDU atstovai, daug metų buvo planuojamas maksimaliai patogioms kelionėms automobiliu, šiek tiek pamirštant kitus Vilniaus miesto eismo dalyvių interesus. Tai kasmet po 2-4 proc. didina transporto srautus miesto gatvėse, formuoja spūstis, automobiliais perpildo gyvenamųjų namų kvartalus ir juose įrengtas vaikų žaidimų aikšteles, žaliąsias zonas, dviračių ir pėsčiųjų takus.
Judriausiose Vilniaus miesto vietose, tokiose kaip Kalvarijų gatvė, kuri jungia šešis gyvenamuosius rajonus ir yra viena labiausiai eismo srautų apkrautų gatvių, A juostų tinklas buvo pradėtas plėsti jau birželį. Planuojama, kad 2025 m. šis tinklas sostinėje sieks 47 kilometrus, o tvarkingesnį ir greitesnį eismą užtikrinančių A juostų ilgis iki 2030 m. padvigubės.
Įvedus viešojo transporto juostą, bendra laiko nauda susisiekimo sistemoje vienam žmogui, keliaujančiam Kalvarijų gatve, yra septynios sutaupytos valandos per metus (vertinant bendrą viešojo transporto ir autotransporto keleivių kelionės laiką).
Gatvių atkarpose, kur įrengtos A juostos, viešojo transporto pranašumų, pasak JUDU atstovų, yra ir daugiau: vienu autobusu ar troleibusu piko metu vidutiniškai pervežama apie 50-80 keleivių, kai tuo tarpu automobiliu keliauja vos 1,3 žmogaus.
Kuriama nauja e. bilieto sistema
Pažangios e. bilieto sistemos sukūrimas, pasak L. Levulytės-Staškevičienės, leis dar labiau išplėsti keleivių atsiskaitymo galimybes ir keliavimą viešuoju transportu padaryti lankstesnį, į platformą integruojant ne tik kelionių viešuoju transportu atsiskaitymo, bet, laikui einant, ir kitas paslaugas.
Vienas iš keleivių laiką taupančių naujosios sistemos privalumų – bilieto pažymėjimas transporto priemonėje sutrumpės iki 1 sekundės, o bilietai ir kitos paslaugos bus siejami su personalizuota keleivio paskyra, o ne su viena konkrečia laikmena, kaip yra šiuo metu.
Tad naujoji viešojo transporto bilieto sistema Vilniaus mieste, JUDU viešojo transporto organizavimo vadovės teigimu, leis lengvai keliauti viešuoju transporto pačiam žmogui nusprendžiant, koks bilietas jam yra patogiausias.
„Naujoji elektroninio bilieto sistema leis keleiviams naudotis patogiausia, paties pasirinkta bilieto laikmena, neprisirišant prie konkrečios kortelės ar įrenginio. Sistema bus atvira: tai galės būti, pavyzdžiui, bekontaktė mokėjimo kortelė, Vilniečio kortelė, mobiliosios programėlės ar kita. Techninės priemonės leis fiksuoti konkrečią kelionės trukmę ir taikyti optimalią kelionės viešuoju transportu kainą“, – diegiamos sistemos privalumus vardija L. Levulytė-Staškevičienė.
Kartu, kaip pastebi ji, naujoji sistema leis užtikrinti efektyvesnius ir patogesnius viešojo transporto kontrolės sprendimus.
Viešojo transporto organizavimo vadovė primena, kad rugsėjo 22 d. Vilnius visus sveikina su Tarptautine diena be automobilio. Šią dieną visais Vilniaus miesto autobusais ir troleibusais keleiviai kviečiami keliauti nemokamai. Tai, pasak jos, ir tradicinė Vilniaus dovana keliaujantiems mieste, ir puiki galimybė išbandyti atsinaujinusį viešąjį transportą.
Medžiaga parengta pagal JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) užsakymą. Turinys apmokėtas.