„Lietuvos Junior Achievement“ organizuojama mugė, kurioje pasirodo antreprenerystės ugdymo programos „accelerator_x“ dalyviai – tai jau tradicija tapęs kalėdinis renginys. Jo metu pirmą kartą viešai prisistato šiais metais mokyklose veikiančios jaunosios bendrovės – mokinių mokomieji verslai. Šiemet LITEXPO prisistatys 130 bendrovių – maždaug 500 mokinių.
Renginio lankymas nemokamas, bet būtina registracija čia.
Mugėje laukia rankų darbo, tvarios ir originalios dovanos
„Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) vadovė Andželika Rusteikienė pasakoja, jog „accelerator_x“ programos dalyviai savo verslus pradėjo kurti vos šių mokslo metų pradžioje, o dabar jau gali pasiūlyti pagamintus produktus, veikiančias paslaugas, technologinių sprendimų prototipus. „Mokiniai, lydimi ekonomikos ir verslumo mokytojų bei verslo mentorių, vos per kelis mėnesius nueina didžiulį kelią nuo verslo idėjos iki jos įgyvendinimo. Dabar dauguma bendrovių jau yra pasiruošusios prisistatyti viešai – kalėdinė mugė daug kam bus debiutinė“, – pasakoja A.Rusteikienė, ragindama užsukti į mugę ir aplankyti pirmuosius žingsnius versle minančius mokinius.
„Matome, kokią didelę įtaką šios verslumo skatinimo ir finansinio raštingumo stiprinimo programos daro mūsų šalies vaikams – užaugina juos kaip drąsias, kritiškai mąstančias asmenybes. Jeigu išties norime, kad visuomenės ir mūsų vaikų žinios būtų tvirtesnės, kalbėtis ir diskutuoti apie pinigus, verslo kūrimą, taupymą ir investavimą turi būti įprasta tarsi apie orus. To siekiame visa savo veikla ir džiaugiamės matydami proveržį, todėl norisi palinkėti ir kitoms įmonėms drąsiau jungtis prie mentorysčių, dalintis savo patirtimi, nes tai yra geriausia investicija į Lietuvos jaunąją kartą“, – teigia SEB banko ir „Lietuvos Junior Achievement“ valdybų narė Eglė Dovbyšienė.
Nors daugumos jaunųjų antreprenerių amžius nesiekia net 18-os, mokinių produktai gali lygiuotis su bet kuriuo, sukurtu įprasto verslo. A.Rusteikienė sako, kad verslų kūrėjai, būdami tokie jauni, sukurti tobulą produktą stengiasi dar labiau, daug dėmesio kreipia produktų kokybei, originalumui bei tvarumui. „Pastebime, kad programos dalyviai vis atsakingiau žiūri į poveikį, kurį sukuria jų produktų vartojimas, stengiasi sukurti kokybiškus, ilgaamžius produktus. Mokiniai supranta –: jeigu nori būti sėkmingi, privalo sukurti puikų produktą ar paslaugą“, – vardina A.Rusteikienė.
LJA vadovė sako, kad šiemet mugėje bus gausu rankų darbo produktų, kurie idealiai tiks kalėdinėms dovanoms. Be to, mugėje pasirodys stalo žaidimų kūrėjai, įvairių natūralių, bičių vaško žvakių gamintojai, bus galima įsigyti kalėdinių dekoracijų, susipažinti su mokiniais, kurie perdirba tekstilės gaminius. Su visomis 130 bendrovių susipažinti galima čia.
Jaunosios bendrovės nekantriai laukia: rasite ir medaus kvapo kvepalų
„Mūsų verslo idėją sugalvojome per inovacijų stovyklą. Tam padaryti turėjome vos kelias valandas, todėl atsimename tą dieną kaip labai įtemptą, bet itin įdomią“, – sako komandos „PERSOLI“ atstovai iš Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijos. Ši komanda gamina rankų darbo kietuosius kvepalus, kuriuos atsakingai pardavinėja gamtai draugiškose pakuotėse „Produktą sukurti yra sudėtinga, bet kai tai padarai, jautiesi laimėjęs didžiulę kovą. Nekantraujame savo produkcija pasidalinti su pirkėjais mugėje“, – sako komanda.
„Ekologijos problemą sprendžiame savo metalinėmis pakuotėmis, kurios yra ilgaamžės, o reikiant – labai lengvai perdirbamos ar papildomos naujais kvepalais, neperkant naujų indelių. Savo produkto įpakavimui pasirinkome antram gyvenimui prikelti laikraščius - tai ne tik suteikia išskirtinį dizainą, tačiau ir primena, kad kiekvieną žingsnį galime žengti tvariau. Na, o žmonėms, neturintiems laiko ar idėjų simbolinei, tačiau išskirtinei dovanėlei, taip pat turime sprendimą! Siūlome tokius kvapus, kurių dažnai nerasime komercinėse parduotuvėse – gimtinę primenantis medaus kvapas ar Kalėdas simbolizuojantis mandarinas“, – apie savo produktus kalba komanda.
Kalėdinė mugė šiemet pirmą kartą tarptautiška, nes joje dalyvaus ir keletas komandų iš Ukrainos. Komandos, susibūrusios iš Lietuvoje gyvenančių jaunų ukrainiečių „UPLIFT“ projekto, vykdomo kartu su „UNICEF“, metu, mugės lankytojams pristatys savo verslo idėjas. Pavyzdžiui, jaunoji bendrovė „Waves“ komisijai ir mugės lankytojams pristatys savo platformą, skirtą 14–18 metų paauglių pirmojo darbo paieškai. Komanda iš Vilniuje įsikūrusios mokyklos „Gravitacija“ pristatys savo idėją, kaip padėti jauniems žmonėms kurti saugią aplinką, išmokti pasitikėti savo draugais.
Apie „Lietuvos Junior Achievement“ ir „accelerator_x“
„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s Lietuvoje“ bei strateginiai investuotojai „UPS“, „Narbutas“, „Scandagra“, partneriai „Coca-Cola Foundation“, „MJJ fondas“ ir kiti.
„accelerator_x“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.
Strateginės plėtros partnerė Inovacijų agentūra 2021 m. inicijavo „accelerator_x“ programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu, o 2022 m. tęsia programos plėtrą.