PAR eksportuoja žaliavas, o importuoja pridėtinę vertę turinčius produktus, rašoma „Versli Lietuva“ pranešime spaudai. Pasak 10 metų PAR dirbančios verslo konsultantės Živilės Jankauskaitės, šios šalies gyventojai yra išsiilgę naujovių, o šalia valstybinių švietimo, sveikatos, apsaugos įstaigų veikia tokios pat privačios, todėl galimybių čia turi įvairiausių verslo sektorių atstovai.
„Planuoti verslą labiausiai apsimoka didžiuosiuose PAR miestuose. Į šalį pastaruoju metu atkeliauja ir daug didžiųjų tarptautinių prekių ženklų. Pavyzdžiui, kai pernai atsidarė drabužių tinklas „H&M“, PAR tapo trečia šalis pagal šio tinklo pardavimų apimtis pasaulyje. Žiemą atidarytame „Starbucks“, dar ir dabar savaitgalį eilėje prie kavos tenka pastovėti valandą“, – pasakojo Ž.Jankauskaitė „Verslios Lietuvos“ surengtoje diskusijoje apie verslo galimybes PAR rinkoje.
Ž.Jankauskaitė pažymėjo, kad europietiškos prekės tarp PAR gyventojų yra siejamos su aukšta kokybe. Dėl to į šią rinką dairosi ir daugiau pasaulio šalių, pastaruoju metu nuolat atvyksta įvairių valstybių ir sektorių verslo misijos. Tarp europiečių vieni aktyviausių yra skandinavai. Pavyzdžiui, Danijos strategija – padvigubinti eksportą į PAR per artimiausius penkerius metus.
Kai kurios Lietuvos įmonės jau turi ryšių su PAR. Alytaus įmonė neseniai įdiegė vienai didžiausių PAR medienos įmonių sprendimą, kuris gamybos kaštus sumažins 40 proc. Pasak Ž.Jankauskaitės, inovatyvūs sprendimai , kurie gali padėti PAR įmonėms sutaupyti ar optimizuoti procesus, šioje šalyje yra ypač perspektyvūs ir pageidaujami. Taip pat aktualūs šioje šalyje ir įvairūs logistikos sprendimai, mineraliniai produktai, medicinos prietaisai. Iš maisto produktų potencialą turi ekologiški, sveiki produktai – ši niša PAR dar labai maža, tačiau gyventojų susidomėjimas auga.
Ž.Jankauskaitė pasakojo, kad neseniai PAR pristatinėjo lietuviškus varškės sūrelius – tokio produkto iki tol neragavę gyventojai buvo jais sužavėti. Įmonė „Vilniaus pergalė“ baigia derinti etiketes ir netrukus į PAR išsiųs pirmąjį saldainių dėžučių konteinerį.
Norintiems pradėti bendradarbiauti su PAR, Ž. Jankauskaitė sakė, kad verslo kultūra šioje šalyje lengvai perkandama – verslininkai su potencialiais partneriais iš užsienio kalba tiesiai, paprastai, tačiau dalykiškai, moka ne tik anglų, bet ir vokiečių ar prancūzų kalbas. Verslo susitikimai gali būti neformalūs, tačiau svarbu būti punktualiems. Nebūdingas apsikeitimas dovanomis, tačiau atvežtų suvenyrų vietos verslininkai nelaikys papirkinėjimu. Tiesa, specialistė įspėjo apie aukštą nusikalstamumo lygį šalyje.
Kalbėdama bendrai apie šalį, Ž. Jankauskaitė teigė, kad Gautengo provincijoje, kur yra Johanesburgas sukuriama 34 proc. visos šalies BVP, bei 10 proc. visos Afrikos BVP. Gerai išvystytos čia visos pramonės šakos, taip pat ir finansų sektorius, PAR – ekonomiškai stipriausia Afrikos valstybė, kuri dažnai tampa pradiniu tašku eksportui į visą žemyną.
Lietuvos eksportas į PAR minimalus, pernai jis sudarė 24 mln. JAV dolerių, tačiau kasmet auga. Būsimus eksportuotojus į PAR Ž. Jankauskaitė drąsino paminėdama, kad verta pasidairyti įvairių valdžios remiamų programų, kurios palengvina sąlygas daug darbo vietų sukuriantiems arba investuojantiems verslams.
Verslo ryšius užmegzti padeda ir tai, kad PAR yra pasirašiusi laisvos prekybos sutartį su ES, muitai yra žemi arba jų nėra. O žinant pagrindinius barjerus, galima juos įveikti – pasirūpinti, kad produktai atitiktų reikalavimus, kokybės sertifikatais, sekti įstatymus ir reikalavimus, kurie labai dažnai keičiasi.
Ž. Jankauskaitė – pastaruosius 9 metus dirba verslo konsultante PAR. Nuo 2012 m. ji aktyviai padeda užsienio kompanijoms įsikurti PAR. Nuo 2015m. įkūrė savo įmonę „The Business Mill“, kurios tikslas yra plėtoti prekybą ir bendradarbiavimą su Pietų Afrika. Živilė turi ilgametės darbo patirties su tokiais verslo sektoriais kaip vartotojų produktai, statyba, kasybos pramonė, žemės ūkis, mediena, atsinaujinanti energetika, transportas, logistika ir viešieji pirkimai.