Penktadienį Vilniuje vykusios šventės „Ačiū tau, Islandija“ metu buvo uždarytas eismas vienoje judriausių senamiesčio gatvių. Vienai dienai Islandijos gatvė buvo paversta zona be automobilių: čia buvo galima klausytis koncertų, diskusijų, o susirinkę turėjo galimybę prisėsti ant važiuojamojoje kelio dalyje vienai dienai patiestos žolės.
Kitą dieną po renginio internete pasirodė peticija „Islandijos gatvė – be mašinų“, kurią pasirašyti kviečiami visi norintieji, kad minėtoje gatvėje būtų uždraustas tranzitinis automobilių eismas, tik būtų paliktas nedidelis privažiavimas į kiemus vietiniams, įrengti dviračių takai ir daugiau lauko kavinių.
Šią peticiją paskelbęs Vilniaus miesto tarybos narys Markas Adamas Haroldas sako, kad ją per kelias dienas pasirašė keli tūkstančiai žmonių, o tai, anot jo, jau yra rimtas pareiškimas savivaldybei svarstyti pasiūlymą pertvarkyti Islandijos gatvę.
„Aš manau, kad ten yra didelis laisvalaikio zonos potencialas. Vietiniai verslininkai nori investuoti į infrastruktūrą, ten padaryti parkelių, daugiau žalumos, kad būtų erdvė žmonėms ir miesto svečiams. Yra ir saugumo faktorius, nes neseniai buvo pora avarijų, kuriose sužaloti dviratininkai. Man atrodo, kad gatvė dabar yra labai maža ir chaotiška. Kadangi aš esu „naktinis meras“, žinau, kad ten yra problema ir naktimis. Jeigu uždarytumėme pusę gatvės, tai netrukdytų gyventojams įvažiuoti į savo kiemus ir kartu būtų sukurta didelė laisvalaikio erdvė“, – sako M. A. Haroldas.
Gyventojai prieš pertvarką stojasi piestu
Tačiau gyventojai priešinasi šiai iniciatyvai. Pasak Senamiesčio bendruomenės pirmininkės Astos Baškauskaitės, numatomi pakeitimai sukeltų didelių nepatogumų Islandijos ir aplinkinėse gatvėse gyvenantiems žmonėms. Bene didžiausias jų – padidėjęs triukšmas.
„Daugelį metų gyventojai skundėsi dėl triukšmo, kurį sukelia Islandijos ir Vilniaus gatvėse esantys barai. Tiems, kurie ten gyvena, mes tikrai nepavydime. Yra žmonių, turėjusių ten butus, bet teko iš jų išsikraustyti, nes buvo neįmanoma gyventi.
Šiandien žiūrėjau tą puslapį, kuriame kviečiama pasirašyti peticiją, mačiau, kas remia tą Islandijos gatvės uždarymą. Yra akivaizdu, kad tai – ne gyventojų iniciatyva, o barų. Nėra taip, kad ją nori uždaryti, nes ten įkurs kokią nors vaikų žaidimų aikštelę. Tai yra verslo ir barų iniciatyva“, – sako A. Baškauskaitė.
Bendruomenės pirmininkė abejoja, ar Islandijos gatvės pertvarka yra geras sumanymas. Ji kalba ir apie kitą sostinės vietą, kurioje dirbantys įrengė restoraną po atviru dangumi, – Savičiaus gatvę.
„Savičiaus gatvėje, kuri buvo uždaryta dėl remonto, barai taip pat išsinešė staliukus, bet ten žmonės tiesiog valgo, ten nėra toks barynas. Ten – restoranai, kitokia publika. Vėliau neteko su gyventojais kalbėti, todėl nežinau jų požiūrio, bet esame pasiruošę sušaukti ten gyvenančiųjų susirinkimą ir paklausti, kaip viskas atrodo. Tačiau ten renkasi visai kitokia publika. Per tuos metus nesam sulaukę tokių nusiskundimų, kokių sulaukiam iš Vilniaus ir Islandijos gatvių“, – teigia A. Baškauskaitė.
Anot jos, vietos bendruomenė nori, kad iniciatyva pertvarkyti Islandijos gatvę būtų derinama su gyventojais, tačiau A. Baškauskaitė sako artimiausiu metu bendruomenės susirinkimo neplanuojanti – vasarą jį suorganizuoti sunku.
„Norime, kad būtų ne vienas ir ne du susirinkimai su vietos gyventojais. Kad nebūtų taip, jog tik paskelbė, susirinko du žmonės ir uždėjo varnelę, kad įvyko. Yra savivalda, turi būti tvarka. Nėra taip, kad kažkas sugalvoja akciją, paleidžia anketą ir štai, jau surinkome 2 tūkst. balsų. Jeigu bare padeda reklamą „balsuokite, prisijunkite per savo mobilųjį telefoną“, tada ir surenka tuos kelis tūkstančius. Nežiūri, ko nori gyventojai. Ten gyvena ir jaunų šeimų, visokių žmonių ten yra. Jiems triukšmas – galvos skausmas“, – kalba.
Dėl triukšmo buvo priverstas išsikraustyti
Vilnietis Mindaugas Meškauskas, turintis butą Vilniaus gatvėje, šios iniciatyvos taip pat nepalaiko. Anot jo, ji orientuota tik į barų lankytojus.
„Kadangi pats esu Vilniaus gatvės gyventojas, man atrodo, kad ši iniciatyva yra džiaugsminga tik tiems, kurie ateina į barus pagerti. Realiai gyventojams tai yra katastrofa. Triukšmas šitame, kaip vadina patys policininkai, Bermudų trikampyje yra nebevaldomas. Toje gatvėje gyventi naktimis darosi beviltiška. Manau, kad gyventojai šios žinios nesutinka džiaugsmingai“, – niūriai nusiteikęs M. Meškauskas.
Pasak vilniečio, Islandijos gatvės pertvarkymas sukeltų problemų vietiniams, norintiems privažiuoti prie savo namų. Jis taip pat sako, kad būtų sunkiau atvykti ir specialiosioms tarnyboms, tokioms kaip policija ar greitoji pagalba.
„Atsiranda daug niuansų. Aš manau, kad tai sukels didelių nepatogumų ir pablogins aplink gyvenančiųjų sąlygas. Dėl ko? Dėl to, kad kažkas galėtų pagerti ir parėkauti. Manau, kad tai yra bloga ir vienakryptė iniciatyva“, – skundžiasi M. Meškauskas.
Tačiau didžiausia problema, anot jo, yra lauko kavinės: „Jos neužsidarys 23–24 val., kaip Milane, Berghame. Neįsivaizduojate, kas darosi Vilniaus gatvėje. Oficialiai neva lauko kavinių nebėra, prekyba draudžiama, bet visi išeina atseit parūkyti, rankose nešdamiesi vienkartinius indus su alumi. Jūs įsivaizduojate, kas tai yra? Jeigu bus uždarytas eismas, situacija taps nebekontroliuojama.“
Vilnietis teigia, kad šiuo metu Vilniaus gatvėje nebegyvena – dėl triukšmo laikinai išsikėlė į kitą sostinės vietą: „Bet aš vis dar turiu ten butą, yra vilčių sugrįžti. Turiu mažų vaikų, situacija buvo beviltiška, negalėjome miegoti, todėl mes dabar laikinai esame išsikėlę iš Vilniaus gatvės.“
Vilniaus apskrities Vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, senamiesčio gyventojo minimoje Vilniaus gatvėje policija šiais metais gavo 86 pranešimus dėl triukšmo tiek viduje, tiek lauke. Islandijos gatvėje – ramiau: šiais metais užfiksuoti tik 5 tokie pranešimai.
Mano, kad triukšmo nesukels
Vilniaus tarybos narys M. A. Haroldas mano, kad pagrindinis triukšmo šaltinis Islandijos gatvėje yra ne iš barų išeinantys naktinėtojai, o automobiliai.
„Triukšmą dabar labiausiai sukelia mašinos. Kai praeitą penktadienį uždarėme gatvę dėl „Takk, Island“ festivalio, ten buvo visiška tyla, ramybė, viskas buvo geriau. Tai skatina ir žmones ramiau elgtis. O jeigu turime chaotišką gatvę, tada ten būna daugiau chaoso. Geriau, jeigu ta vieta būtų skirta laisvalaikiui, o tada ir vietos verslininkai turėtų daugiau interesų tvarkyti savo klientų elgesį gatvėje, ne tik bare. Dėl triukšmo, manau, kad gatvės uždarymas jį net sumažintų. Taip pat yra skirtumas tarp žmonių keliamo triukšmo ir eismo. Eismo triukšmo mažinimas Europos Sąjungoje – prioritetas“, – dėsto peticijos sumanytojas.
Kitas sostinės tarybos narys, kuris taip pat palaiko iniciatyvą, Vincas Jurgutis, prideda, kad Islandijos gatvės pertvarkymas, jeigu išvis toks vyks, prieš vykdymą būtų atsargiai apsvarstytas.
„Šiuo metu yra daromi moksliniai skaičiavimai dėl automobilių eismo: kokią įtaką darytų gatvių uždarymas ir ar išvis darytų. Praeitą penktadienį, kai buvo uždaryta Islandijos gatvė, dar be tų skaičiavimų, nieko nenutiko. Iš kitos pusės, mano asmenine nuomone, Vilniaus senamiestis neturėtų būti ta vieta, kurią greitai perkirtus galima būtų sumažinti srautus kitose gatvėse. VisgiVilniaus senamiestį mes turime saugoti ir jis tikrai neturėtų būti tranzitinio eismo vieta.
Aš manau, kad turėtų būti užtikrintas susisiekimas tiems, kurie ten gyvena ar dirba, bet tai tikrai neturėtų būti zona, kuria nukertamas kelias važiuojant istorinėmis senamiesčio gatvelėmis ir kiemais. Jeigu moksliškai bus parodyta, kad reikia pasirengimo, jog tie darbai būtų padaryti, taip ir bus. Niekas tikrai nežada nuo rytojaus imtis neapgalvotų sprendimų. Bet apie juos kalbėti ir skaičiuoti reikia pradėti jau dabar, ir gerai, kad jau pradėta“, – sako V. Jurgutis.
Verslininkai – už
Islandijos gatvėje dirbantys verslininkai iniciatyvą uždrausti automobilių eismą sako palaikantys. Baro „Piano Man“ savininkas Saulius Galdikas teigia, kad gatvės pertvarkymas išspręstų daug problemų.
„Uždraudus eismą būtų laisvesnis judėjimas. Šiuo metu, ypač savaitgaliais, yra pastovios spūstys nuo 16 iki 19 val., paskui – nuo 22 val. iki beveik ryto. Ten važiuoja taksi, jie laukia savo klientų, užkemša gatves, tada kiti taksistai pradeda iš galo pypsinti. Būna ir incidentų su dviratininkais, jie ten turi savo taką. Kartais vairuotojai jų tiesiog nepraleidžia. Tas pats yra kalbant apie tiekėjus – jie negali gatvėje sustoti ir privežti prekių. Ta gatvė yra problemiška. Kol kas yra iniciatyva spręsti šias problemas tokiu būdu, juk niekas nedraudžia kitais būdais tai daryti. Laukiam kitokių siūlymų, bet jų nėra, tad palaikome šį“, – aiškina S. Galdikas.
Jis teigia skundų dėl klientų keliamo triukšmo nesulaukiantis: „Jeigu kalbame apie triukšmą, kurį kelia automobiliai, tai taip, jis yra. Jeigu kalbame apie triukšmą referuojant į barus, tada ne, tokių skundų neturime. Kažkada buvo keli pasikalbėjimai su kaimynais, juos sėkmingai išsprendėme ir bent jau iki šiol kitų nusiskundimų negavome.“
„Aš siūlyčiau nesureikšminti to, kad tai taptų lauko kavinių gatve. Iniciatyva, kaip aš suprantu, yra senamiesčio gatvių gelbėjimas nuo tranzitinio eismo. Natūralu, kad mes tokią idėją palaikome. Mums nėra taip svarbu ten turėti lauko kavinę, kaip kai kam atrodo. Siūlyčiau žiūrėti į šią iniciatyvą iš spūsčių pusės. Dabar manoma, kad mes tai inicijavome. Aš tam pritariu, bet nėra taip, kad mes norime įteisinti lauko kavines. Tai yra tranzito problema, ir ji sprendžiama“, – sako baro savininkas.
Jis primena, kad ir šiuo metu gatvėje galima pamatyti lauke stovinčių staliukų. „Nežinau, kaip gatvė atrodytų po visų rekonstrukcijų, bet, jeigu mums atsirastų galimybė pastatyti papildomus kelis stalus, nemanau, kad tai būtų esminis dalykas, lemiantis baro rezultatus ar bendrą gatvės vaizdą“, – mąsto S. Galdikas.