Smulkieji verslininkai neslepia, kad pradėję dirbti sau žinojo anaiptol ne viską, tačiau kreipėsi pagalbos ir ją gavę dirba visai kitaip. Tai ypač svarbu smulkiesiems verslams, kurie atrado nišą ir siūlo produkcijos, iki tol nebuvusios rinkoje.
Klientai idėja patikėjo ne iškart
Lietuviška atributika puoštus drabužius ir aksesuarus gaminančios įmonės „Puoškis lietuviškai“ įkūrėjas Karolis Valiukevičius sako, kad idėja gaminti tokią produkciją kilo iš asmeninio poreikio. Pakviesti keliauti į Kanadą su žmona ieškojo lauktuvių – marškinėlių su lietuviškais ženklais. Deja, visur išieškoję rado tik labai banalių nekokybiškų arba pernelyg primenančių krepšinio sirgalių atributiką. Nors tąsyk nuvežė kitokių dovanų, mintis apie nesurastus marškinėlius užsiliko ir virto verslu.
Atsiradus asmeniniam poreikiui buvo įkurta ir unikali grožio studija „Cozy Cuts & Beauty“. Jos sumanytoja Marta Paliukienė gimus vaikui pastebėjo, kad labai sudėtinga suderinti laiką norint gauti grožio paslaugų. Ne kartą pati numojusi ranka ir susitaikiusi su tuo, kad porą metų šių paslaugų palauks, bendraudama su kitomis moterimis suprato: su panašiomis problemomis susiduria ne ji viena.
Iš pradžių salono klientai netikėjo, kad tai įmanoma. Teko daug pasakoti, nes daugeliui atrodė, kad salone įrengtas mažas vaikų kampelis, kokių būna kai kuriose kitose įstaigose. Kai kurie galvojo, jog atvestų vaikų niekas neprižiūri, tiesiog palieka juos vienus:
„Dirbame trejus metus, bet iki šiol sulaukiame klausimų, ar tikrai yra žmogus, kuris prižiūri vaikus? Taip, turime žmogų, kuris pažaidžia, panešioja ir kitaip bendrauja su vaikais. Nemažai klientų ateina gavę rekomendaciją iš kitų. Tėvai dažnai atveda vaikus apkirpti, apsižiūri, ar tikrai mokame su jais bendrauti, turime sąlygų prižiūrėti, ir vėliau ateina pasigražinti patys, nebijodami palikti mažųjų mums prižiūrėti. Pavyko įrodyti, kad mamos bei tėčiai drąsiai gali atsivesti vaikus ir skirti valandėlę savo pačių grožiui“, – pasakojo M. Paliukienė.
Verslo pradžia priminė vaikystę
Po verslo idėjos prasideda kita dalis – su jos įgyvendinimu susiję iššūkiai. Nors, priklausomai nuo srities, jie gali skirtis, dauguma pradedančiųjų verslininkų patiria labai panašių išbandymų.
„Puoškis lietuviškai“ įkūrėjas pasakojo, kaip nekantravo ir praėjus vos porai savaičių nuo įrangos pirkimo važiavo į mažo miesto mugę. Kadangi tuomet neturėjo galimybių pats dekoruoti drabužių, su kolegomis vežėsi lipdukų, skirtų tekstilei, kuriuos pirkėjai gali patys užsiklijuoti naudodami lygintuvą.
„Kažkuo priminė vaikystę, kai ant mėgstamų marškinėlių buvo galima užsilyginti importinį mikimauzą. Tada ir suvokiau, kad kelias nebus toks lengvas ir rožėmis klotas, kaip atrodė iš idėjų. Nesirikiavo eilės prie mūsų palapinės. Nepaisant visko, tai buvo pirmi, bet labai kuklūs pardavimai. Ir, žinoma, aukso vertės atgalinis ryšys: pirkėjai klausinėjo, ar neturime to ar kitko, pasakojo, ką jie norėtų nusipirkti, kas jiems įdomu. Nusipirkti techniką buvo lengva. Iki pusės metų užtruko žaliavų ir drabužių paieškos. Visą laiką kūrėme, bandėme, vyko el. parduotuvės kūrimo darbai“, – dalinosi K. Valiukevičius.
Verslą pradėjo neturėdamas ilgalaikių tikslų
Vienas iš svarbiausių žingsnių sukūrus naują verslą – išsikelti tikslus ir priemones tai pasiekti. Pradėjus tikslai kartais gali būti aiškūs, bet priemonės – nelabai, o kartais gali nebūti net pirminių tikslų.
M. Paliukienė prisiminė, kad vos atvėrus duris jiems buvo svarbiausia didinti žinomumą. Pandemija šiuo klausimu nepagelbėjo: salonas atidarytas likus pusmečiui iki karantino pradžios. Po jo teko viską pradėti iš naujo. Rinkodaros nepastovumas buvo vienas didesnių iššūkių. Kitas tikslas – surinkti stiprią komandą, kas naujam verslui nėra labai paprasta, tačiau netrukus pavyko ir tai.
O K. Valiukevičius prisipažįsta pradėjęs įmonę be pirminių tikslų. Komanda tiesiog kūrė ir žengė į priekį, kaip jis sako, pagal nuojautą. Iš pradžių norėjo, kad pirkėjai tiesiog pastebėtų produkcijos išskirtinumą, tokį, kokio patys ieškojo anksčiau. Taip pat norėjo, kad kuo daugiau žmonių sužinotų apie naujus daiktus.
„Ilgą laiką tai buvo tiesiog „popamokinė“ veikla, kuria užsiimdavome po pagrindinių darbų. Bet po truputį viskas augo, vystėsi ir reikalavo didesnių laiko resursų. Beveik prieš trejus metus vienam iš mūsų teko apsispręsti – ar likti ir dirbti samdomą darbą, ar nerti į nuosavą verslą. Pagrindinis uždavinys tuo metu buvo edukuoti visuomenę, augti ir tobulėti patiems, didinti gerbėjų ratą“, – kalbėjo pašnekovas.
Smulkiojo verslo akademija paskatino stabtelėti
Norėdami sužinoti daugiau abu pradedantieji verslininkai dalyvavo Lietuvoje vykstančioje smulkiojo verslo akademijos programoje, kurioje, kaip patys sako, išmoko ir sužinojo labai daug. „Cozy Cuts & Beauty“ įkūrėja pasakojo, kad smulkiojo verslo akademijoje atsirado laiko pamąstyti ir apie kitus, ne tik pirminius, tikslus. Pavyzdžiui, finansinę verslo dalį, savininkės vaidmenį versle. Akademija padėjo plačiau pamatyti bendrą verslo paveikslą. Pradėjus verslą, dažnai susikoncentruojama į kylančių problemų sprendimą, tad galima nenumatyti tolimesnių žingsnių. Akademija paskatino sustoti ir į viską pasižiūrėti nuodugniau bei su perspektyva.
„Viena labai gera pamoka, kurią išmokome akademijoje, – jeigu ko nors gali nedaryti pats, geriau ir nedaryk. Peržvelgiau savo darbų sąrašą ir, ką galėjau, delegavau kolegoms. Taip pat peržiūrėjau ir pakeičiau rinkodaros bei komunikacijos strategiją, pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose. Dar viena labai svarbi pamoka – kolektyvas priklauso nuo lyderio. Tai reiškia, kiek aš įdėsiu pastangų, taip ir kolektyvas reaguos bei atsakys tuo pačiu“, – pasakojo pašnekovė.
Anot verslininkės, šis verslas jai – pirmas, tad neturėjo jokios patirties. Iš pradžių norėjo viską daryti pačiai, daugiau taupyti. Dėl to kilo papildomų problemų, perdegimas. Vienu metu iš didelio nuovargio net buvo atsiradęs noras viską mesti ir parduoti.
Tačiau projektas ir skirtas mentorius situaciją pakeitė: „Mums mentorius buvo labai svarbus, nes pradėjus pirmąjį verslą nuolat kvestionuoji savo veiksmus, abejoji, ar darai taip, kaip reikia. Norėjome susipažinti su verslo patirties turinčiu žmogumi, kuris pastebėtų ir nurodytų, ką galima patobulinti. Mūsų mentorius buvo Pijus Makarevičius, įmonės „Furniture 1“ vadovas. Jis labai nuodugniai pažiūrėjo į mūsų verslą, davė daug patarimų, kaip būtų galima pagerinti esamą situaciją ir greičiau judėti į priekį.“
Grožio studijos komandai mentorius patarė reklamuotis ne retkarčiais, o nuolat, ir tai padėjo pritraukti daugiau klientų. Taip pat – parengti strategiją, padėsiančią informuoti klientus, kad salone ne tik atliekamos grožio paslaugos vaikams bei suaugusiems, bet ir parduodami grožio produktai. Po šio žingsnio produkcijos pardavimas stabiliai auga.
K. Valiukevičius išvardino pagrindines pamokas, gautas akademijoje. Pirmiausia ir svarbiausia – planavimas ir tikslų skaidymas į smulkesnes užduotis. Tai išmokęs verslininkas gali tikslingiau ir greičiau pasiekti užsibrėžtus tikslus. Jis pasidalino keletu patarimų, kurie pravertė verslui ir galbūt bus naudingi kitiems pradedantiesiems:
- Finansų planavimas. Susidėlioti būtinas kiekvieno mėnesio išlaidas ateinantiems metams. Tai padeda planuoti pinigų srautus ir pirkti produkciją ateičiai, o klientai greičiau gauna užsakytą prekę.
- Ambicingas pardavimo planas. Suplanavome, kokią apyvartą norime pasiekti kiekvieną mėnesį. Artėjant metų pabaigai galime pasakyti: panašu, kad tas ambicingas planas gali būti įgyvendintas arba bent jau esame labai arti to.
- Vidinių organizacijos procesų valdymas. Svarbu juos optimizuoti, nes dirbant chaotiškai be reikalo švaistomi žmogiškieji ir laiko resursai. Pavyko susisteminti gamybos ir pardavimo planus, optimizuoti gamybos trukmę – nuo užsakymo gavimo iki įgyvendinimo. Sustygavus šiuos procesus, panašu, kad apyvartą padidinsime 45–50 proc. lyginant su 2021 metais
Akademija naudinga kiekvienam verslui
Verslininkų teigimu, dalyvavimas projekte, kuriame mokomi pradedantys ar kiti smulkieji verslininkai, naudingas daugybe aspektų. Vieniems padeda elgtis bei planuoti drąsiau, kitus pamoko dalykų, kurių neišmano. Bet kuriuo atveju, tokia patirtis išeina į naudą.
„Dalyvaujant smulkiojo verslo akademijos programoje atsiranda galimybė sustoti ir turimą verslą „perkratyti po kaulelį“. Smulkiajame versle dažniausiai dirba ir patys įkūrėjai, dalyvauja kasdienėje veikloje, sprendžia einamąsias problemas. Taigi ne visada lieka laiko pasižiūrėti į savo verslą iš strateginės pusės – ar tikrai nori jį plėtoti, kokia kryptimi tai daryti? Programoje yra labai daug paties žmogaus analizės, asmeninės vertybės susiejamos su turimu verslu. Verslas visada prasideda nuo savininko, jo požiūrio ir vertybių“, – kalbėjo M. Paliukienė ir pridūrė po akademijos vėl pradėjusi tikėti savo verslo ateitimi bei svajojanti atidaryti visą salonų tinklą.
„Puoškis lietuviškai“ sumanytojas neslėpė, kad verslas būtų gerokai greičiau pasistūmėjęs į priekį, jei į jį būtų pradėjęs iš karto žiūrėti kaip į verslą. Buvo galima iš karto planuoti, kurti tarpinius tikslus ir daugiau dėmesio skirti vidinėms sistemoms. Tačiau jaunas verslas dažnai to nei moka, nei žino. Smulkiojo verslo akademija suteikia būtent tokių žinių.
Anot jo, susitikimai, bendravimas, patirčių pasidalinimas, problemų sprendimai kartu su patyrusiais verslininkais duoda daugiau nei nesibaigiantis galvojimas tyloje apie savo verslą. Didžiausia projekto nauda – galimybė atvirai bendrauti su verslais, kurie dažnu atveju turi tokių pat problemų, nes visi iki vieno eina tuo pačiu keliu. Smulkiojo verslo akademija padeda gerokai sutrumpinti šį kelią.
„Sulaukiame vis daugiau užsakymų. Prieš trejus metus šiandieniniai rezultatai būtų atrodę kaip neįsivaizduojamai geri ar net neįmanomi; tikime, kad dar po trejų metų galėsime tą patį pasakyti apie dabartinį laiką“, – džiaugėsi K. Valiukevičius. Pašnekovas pridūrė siekiantis, kad jo įmonė turėtų tapti didžiausiu baltų simbolikos atributikos gamintoju bei platintoju Lietuvoje ir Latvijoje.
______________________________________________________________________________
„Swedbank“ smulkaus verslo akademija. Patyrę verslininkai ir verslo analitikai sutaria – sėkmingo verslo augimo paslaptis slypi ne tik verslo idėjoje. Už ją daug svarbiau yra teisingi atsakymai į klausimus: kaip planuoti finansus, rinkodarą, personalo ir verslo procesų valdymą bei verslo strategiją. Galbūt Jūsų verslas kaip tik šiuo metu susiduria su sunkumais? Įveikti verslo augimą stabdančius iššūkius Jums padės „Swedbank“ smulkaus verslo akademija!
10 smulkių Lietuvos įmonių. Lietuvos verslo lyderiai tapę mentoriais. 6 savaitės intensyvių mokymų.
Pernai didelės sėkmės susilaukusi „Swedbank“ smulkaus verslo akademija tęsia savo misiją – įkvėpti visus smulkiuosius šalies verslininkus teigiamiems pokyčiams.
Šiam tikslui įgyvendinti „Swedbank“ sutelkė labiausiai patyrusius Lietuvos verslininkus bei verslo konsultantus, pasiryžusius tapti individualiais mentoriais. 10 atrinktų smulkaus verslo atstovų su mentorių pagalba identifikuos savo versle kylančius iššūkius ir ieškos tinkamų būdų juos išspręsti. Šešias akademijos savaites dalyviai ir mentoriai vadovausis Kanados mokslininkų sukurta smulkiojo verslo stiprinimo metodologija, kurios sudarymu ir pateikimu projekto metu rūpinsis patyręs verslo koučeris Povilas Petrauskas. Žinias įtvirtins ir proveržiui įkvėps „Delfi“ transliuojami ekspertų pranešimai verslo stiprinimo temomis.
Pasisemti žinių ir patirties kviečiame ne tik projekto dalyvius, bet ir „Swedbank“ drauge su „Delfi“ sukurto akademijos portalo lankytojus. Visas dalyvių sėkmingų pokyčių istorijas, ekspertų ir verslo atstovų paskaitas bei diskusijas galima sekti naujienų portale „Delfi“, išgirsti per „Žinių radiją“ ar stebėti internetiniame verslo kanale „Proto industrija“.