Panašu, kad tokių mokymų bumas jau praėjo. Norintiems atgaivinti, išprovokuoti ar ugdyti savo kūrybiškumą gali tekti ilgokai panaršyti interneto platybėse, mat siūlančių kūrybiškumo pamokas vos vienas kitas, o dalis randamos informacijos nebeaktuali, nes mokymai nebeorganizuojami. Beje, mokymuose dažnai galimybę dalyvauti turi tik įmonių darbuotojai, nes dalis seminarų organizuojami tik pagal užsakymą. Kitiems susidomėjusiems – pasirinkimo galimybė vos viena kita.

Mokymus organizuoti paskatino knyga

Bene vieni populiariausių kūrybiškumo mokymų Vilniuje šiuo metu yra knygos „Žmogus, kuris žinojo viską“ autorių Kristupo Saboliaus ir Tomo Ramanausko organizuojami „Mokymai kūrybingumui provokuoti“. Šie mokymai, kaip sako K. Sabolius ir T. Ramanauskas, gimė kartu su išleista knyga „Žmogus, kuris žinojo viską“, kurioje autoriai aprašo 98 įkvepiančius atvejus. Šie atvejai, anot knygos autorių, jiems patiems tapo kūrybiškumo pamokomis

K. Sabolius
„Būtent analizuodami atskiras istorijas, išgryninome idėją, kad įsigilinimas į kūrybingumo apraiškas ir yra kūrybingumo mokykla. Kiekvienas pavyzdys jau yra ir pratimas, ir teorija vienu metu. Būtent toks ir yra mokymų principas – pradedame nuo pavyzdžių, juos paverčiame praktiniais uždaviniais ir pamėginame teoriškai suvokti, kas juose slypi. Todėl daug dėmesio skiriame kūrybingo mąstymo analizei – nuo režisierių iki mokslininkų, reklamos specialistų, kulinarų ar sportininkų. Vadiname, šiuos mokymus „anti-couchingu“, nes neduodame galutinių atsakymų.“, - pasakoja mokymų iniciatoriai.

K. Sabolius ir T. Ramanauskas pasakoja, kad mokymų dalyviams išvadas apie kūrybingumą ir jo prigimtį leidžiama pasidaryti patiems. Autoriai atkreipia dėmesį, kad vokiečių rašytojas Friedrichas Schlegelis pastebėjo, jog pasaulio kilmė yra kūrybos žaismas. Būtent šios nuostatos ir laikomasi mokymuose.

„Kurdami, t.y. žaisdami, mes pratęsiame pasaulio sukūrimą. Tai reiškia, kad žmogus egzistuoja pasaulyje tik todėl, kad jį perkuria. Sekdami panašia nuostata, suteikiame daug šansų iščiupinėti kūrėjų trajektorijas ir išmėginti jų pradėtą kūrybos žaidimą savo kailiu“, - pasakoja rašytojai.

Vienu metu šie mokymai gali būti vedami apie 50 žmonių grupei. Šio skaičiaus, knygos autoriai, sako stengiantys neviršyti esą kuo mažesnė grupė, tuo geresnę kokybę pavyksta pasiekti. Standartiniai mokymai, anot autorių, trunka 8 val. su pertraukomis, bet norintiems yra galimybė rinktis ir trumpesnius variantus. K. Sabolius ir T. Ramanauskas tikisi, jog ateityje pavyks suorganizuoti ir ilgesnius mokymus.

„Labai norime surengti ir ilgesnius – kelių dienų, ar net savaitės mokymus. Jokios paslapties čia nėra – įsigilinimas ir rimtas požiūris visada reikalauja laiko. Sunku išeiti po kelių valandų ir tapti nauju žmogumi. Vis gi, kaip bebūtų, pastangas turi daryti pats žmogus. Lygiai kaip ir lavinant kūną, kūrybingumą treniruoti reikia nuolatos. Šie mokymai - viso to pradžia, provokacija, paskatinimas“, - teigia K. Sabolius ir T. Ramanauskas.

Kristupas Sabolius (dešinėje) ir Tomas Ramanauskas (kairėje)

Mokymų organizatoriai džiaugiasi, kad mokymai tampa populiarūs ne tik Lietuvoje, bet sulaukia susidomėjimo ir užsienyje. Šiuo metu, kaip teigia knygos autoriai, jie sulaukia įvairių organizacijų pasiūlymų mokymus organizuoti skirtingais formatais.

„Smagu, kad domisi ir Lietuvos, ir Baltijos, ir net Vakarų šalių auditorijos. Apskritai jaučiasi didelis kompanijų aktyvumas mokantis dalykų, kurie nebūtinai tiesiogiai iškart duoda naudą. Geidaujama inspiracinių, įkvėpinių sesijų, pavyzdžių iš įvairių sferų, kas mums yra itin palanku. Išties, į bendrus mokymus susirenka labai įvairių žmonių: nuo reklamos specialistų iki savęs ieškančių studentų, verslininkų, renginių organizatorių, komunikatorių, tų, kuriems kūrybingumas yra ypač reikalingas kasdienoje“, - sako pašnekovai.

Artimiausi individualūs K. Saboliaus ir T. Ramanausko mokymai vyks lapkričio 6 dieną. Už juos susidomėjusiems teks pakloti nuo 119 iki 149 eurų. Kaina kinta priklausomai nuo registracijos datos. Spėjusiems užsiregistruoti iki spalio 6 dienos mokėti teks mažiau.

Metodas: Pavyzdžių analizė ir pavertimas praktiniais uždaviniais
Vieta: įvairūs miestai
Tikslas: provokuoti kūrybiškumą
Trukmė: 8 val. su pertraukomis
Dažnis: mokymai nėra tęstiniai
Kaina: vienam žmogui nuo 119 iki 149 eurų

Kūrybiškumo moko kaip matematikos

Kūrybiškumo gali išmokti ir kaip matematikos. Tokią nuomonę leidžia susidaryti VšĮ „Kūrybiškumo ugdymo centro“ siūlomi mokymai. Jų metu dalyviai analizuoja ir bando perkąsti sisteminio išradybinio mąstymo (SIM) algoritmą. Šių mokymų aprašyme teigiama, kad algoritmas, nepriklausomai nuo žmogaus kūrybiškumo ar kitų asmeninių savybių, leidžia pasiekti efektyviausius problemos sprendimus.

Kūrybiškumo ugdymo centro direktorius Gediminas Beresnevičius, kuris pats ir veda šiuos seminarus, pastebi, kad sisteminio išradybinio mąstymo algoritmas gerokai skiriasi nuo kitų metodų ir veikia kitaip nei gerai žinomi šešių mąstymo kepurių ar smegenų šturmo metodai. G. Beresnevičius pasakoja, kad algoritmas išrastas dar po II-ojo pasaulinio karo.
Gediminas Beresnevičius

„Ji (sisteminio išradybinio mąstymo metodika - DELFI) yra supaprastintas išradybinių uždavinių sprendimo variantas. Išradybinių uždavinių sprendimo teoriją po II - jo pasaulinio karo sukūrė Henrikas Altšuleris, gyvenęs Baku sovietmečio laikais. Ši teorija Lietuvoje, tuometiniame Kauno universitete, buvo dėstoma tik vieno dėstytojo. Sovietmečiu ji praktiškai buvo žinoma tik Sovietų sąjungoje. Kai atsidarė geležinė uždanga, daugelis išvažiavo į Vakarus ir pradėjo ją skleisti. Išradėjai iš Izraelio šią teoriją supaprastino. Ta metodika buvo tokio sudėtingumo, kad ją įsisavinti reikėjo dviejų metų kurso. Pavyzdžiui, kad išmoktum smegenų šturmo metodikos užtenka pusė valandos, kepurių metodui - užtenka dviejų dienų seminaro, o šiam reikėjo dviejų metų. Tai yra maždaug 30 žingsnių algoritmas su milžiniška lentele, 40 mąstymo įrankių ir panašiai. Ši milžiniška teorija buvo supaprastinta ir pavadinta „Sisteminiu išradybiniu mąstymu“, - aiškina G. Beresnevičius.

Seminarų dalyviai mokosi supaprastintą teoriją – keturių žingsnių algoritmą ir pasitelkia penkis mąstymo įrankius. Anot pašnekovo, šis supaprastintas variantas skirtas ne tik išradybiniams uždaviniams, bet ir bendro pobūdžio problemoms spręsti.

„Tai taisyklių, metodų ir proto įrankių rinkinys - nuo ko pradėti, kad nepapultum į standartinius, blogą mąstymą skatinančius, dalykus. Tai visai kitokia metodika nei taip vadinama „Bandymų ir klaidų“ metodika. Čia yra konkretūs žingsniai, ką daryti be didelio kūrybingumo. Paskutiniame žingsnyje reikia įsivaizduoti, kaip mechaniškai gautą sprendimą realizuoti praktikoje. Tai yra ne tiek kūrybingumo ugdymas, o įrankis, kuris padidina tikimybę, gebėjimą spręsti problemas“, - aiškina G. Beresnevičius.

Anot jo, vienu metu šios metodikos gali mokytis 10 ar 20 žmonių. Nors grupės dydis, kaip teigia pats pašnekovas, nėra labai reikšmingas, tačiau kuo mažesnė grupė, tuo daugiau galimybių dalyviams bendrauti tarpusavyje ir praktikuotis. Dalyviai gali rinktis vienos dienos 8 val. trukmės seminarą, dviejų dienų 16 val. trukmės seminarus arba keturių dienų 32 val. trukmės seminarus.

Vienam žmogui už 8 valandų mokymus gali tekti pakloti 82 eurus. Anot G. Beresnevičiaus, kaina žmogui gali kisti priklausomai nuo grupės dydžio ir pasirinktos mokymų trukmės. Pašnekovas tikina, kad šiuo metu mokymai nevyksta, kadangi nėra sulaukiama prašymų juos organizuoti, tačiau iki šiol daugiausiai susidomėjimo sisteminio išradybinio mąstymo algoritmu parodė įmonės.

Metodas: SIM algoritmas
Vieta: įvairūs miestai
Tikslas: rasti teisingiausią problemos sprendimą
Trukmė: viena, dvi arba keturios dienos
Dažnis: pagal poreikį
Kaina: 8 val. užsiėmimas vienam žmogui – 85 eurai

Taiko metodą įvertintą net Marilyn Monroe

Režisierius Justinas Kalinauskas įvairiuose Lietuvos miestuose dar visai neseniai taip pat kvietė į „Kūrybiškumo kursus“. Dabar šie kursai organizuojami pagal užsakymus. Kaip aiškina pats režisierius, mokymai pagrįsti teatrinėmis praktikomis, Michailo Čechovo metodu.

Šis metodas paremtas principu „įsivaizduoti per kūną“. Didžiausias dėmesys mokymuose skiriamas vaizduotės lavinimui – dinamiškumui, aštrumui, paslankumui. Kaip rašoma mokymų apraše, seminarų metu ugdoma kūrybinė intuicija ir skatinamas įkvėpimas. Kursų metu dalyviai supažindinami su atmosferos veikimo logika ir įtaka žmogaus vidinei būsenai, ritminių reiškinių poveikiu, kūrybine koncentracija, įsivaizduojamo centro technika, psichologinio gesto panaudojimu, improvizacija.

Kaip sako pats J. Kalinauskas, seminarai glaudžiai susiję su ekspresijos, psichologinės išraiškos treniravimu. Jo teigimu, viskas kursuose perteikiama per praktiką, nes kitaip būtų neįmanoma pasitelkti Michailo Čechovo metodo.

„Taikomas Michailo Čechovo metodas atėjęs iš teatro srities, bet paplitęs daug plačiau ir dabar naudojamas dirbant su žmonėmis iš įvairių sričių. Tai iš esmės yra praktiniai užsiėmimai, vykdomos įvairios kūrybinės užduotys. Dirbama su vaizduote, su fantazijos ugdymu. Nuo grupinės prieigos iki individualios prieigos. Tai nėra teorinis seminaras, nėra paskaita, tai reikalaujantys aktyvaus dalyvių įsitraukimo seminarai“, - aiškina režisierius.

Michailo Čechovo metodas plačiai naudojamas visame pasaulyje. JAV ir Europoje veikia dešimtys M. Čechovo centrų. Šio metodo dėka išryškinamas aktoriaus individualumas ir skatinamas maksimalus vaizduotės potencialo išnaudojimas. Šis metodas apima ne tik teatro sferą, bet ir bendražmogiškus dalykus – būties ir pažinimo klausimus. M. Čechovas laikomas ryškiausiu XX a. pradžios Rusijos aktoriumi. Jo sukurtas ir išplėtotas kūrybos metodas buvo populiarus ir tarp tokių JAV kino žvaigždžių kaip Clintas Eastwoodas bei Marilyn Monroe.

Clintas Eastwoodas

Režisierius J. Kalinauskas pasakoja, kad mokymai šiuo metu vedami pagal užsakymą. Jie gali vykti įvairiuose miestuose. Vienu metu mokymai gali būti vedami 10-12 asmenų.Vienam asmeniui vienas užsiėmimas kainuoja 12 eurų. Seminaro trukmė nuo 2,5 iki 3 valandų.

J. Kalinauskas teigia, kad pagal seminarus užsakančios grupės gali rinktis kokio ilgio seminarų ciklo nori. Gali būti vedamas vienas seminaras, tačiau, anot režisieriaus, grupės dažniausiai renkasi du, tris ar daugiau. Kartais ciklas gali būti iš penkių ar dešimties seminarų.

Metodas: Michailo Čechovo
Vieta: įvairūs miestai
Tikslas: atskleisti individualumą, maksimaliai išnaudoti vaizduotę
Trukmė: vienas seminaras nuo 2,5 iki 3 val.
Dažnis: pagal poreikį
Kaina: vienas užsiėmimas vienam asmeniui 12 eurų

Po pirmojo užsiėmimo kursų nebetęsė

28 metų menininkė, tapytoja Julija Tumelytė visus ieškančius kūrybinio įkvėpimo šių metų vasaros pradžioje kvietė į kūrybiškumo kursus Vilniuje. Moteris pasakoja, kad tai buvo pirmieji jos organizuoti kursai, todėl startinis užsiėmimas buvo nemokamas, leidžiantis žmonėms kursus išbandyti ir suvokti, ar jiems to reikia. J. Tumelytė pasakoja, jog daugiausiai susidomėjimo kursams parodė įvairaus amžiaus moterys.

Vis dėlto kursų tęsti nepavyko, nes nesusidarė norinčiųjų grupės. J. Tumelytė pasakoja, kad galbūt viskas atsirėmė į finansines galimybes - po pirmojo užsiėmimo už vieną susitikimą būtų tekę mokėti 15 eurų asmeniui. Tačiau, anot menininkės, kaina būtų galėjusi kisti pagal tai, keliuose užsiėmimuose asmuo norės dalyvauti.

Vienam užsiėmimui turėjo būti sudaroma ne didesnė nei 15-kos žmonių grupė, kadangi, anot pašnekovės, su kiekvienu dalyviu reikia dirbti individualiai. Pirmajame susitikime, menininkės teigimu, dalyvavo 12 žmonių. Užsiėmimas truko 2 - 2,5 valandos.

Užsiėmimas buvo organizuojamas dailės pagrindu, kadangi pati J. Tumelytė yra tapytoja ir jau turėjo patirties vesdama dailės pamokėles vaikams. Užsiėmimo metu dalyviams buvo skiriamas užduotys, kurios lavina skirtingus gebėjimus.

Tapyba

„Vienos užduotys buvo labiau grupinės, kitos labiau individualios, trečios aptarimo pagrindu. Jie tas užduotis atlikinėjo ir po jų mes bendrai dalinomės įspūdžiais: kas kam buvo įdomu, kas kam sudėtinga. Pavyzdžiui, buvau parinkusi įvairių daiktų. Žmogus išsitraukdavo daiktą, kuris visiškai skyrėsi nuo kolegų daiktų savo forma, tekstūra, sudėtimi. Vienas žmogus galėjo išsitraukti apelsiną, kitas žmogus svarmenį, trečias - auskarą su plunksna. Pagal šiuos daiktus ir savo interpretaciją dalyvis turėjo sukurti tapybos darbą naudodamasis įvairiomis priemonėmis - sausomis, šlapiomis, įvairiais dažais. Pagal savo individualius poreikius ir įsivaizdavimą jis galėjo spręsti, koks bus darbo formatas, spalvos, grafinė išraiška. Taip pat buvo pokalbio pobūdžio užduočių, kai dalyviai išsitraukdavo iš anksto paruoštus klausimus, siekiant išsiaiškinti, ko žmogus tikisi iš šių mokymų, vadovo, ko nori išmokti bei pasidalinti asmeninėmis patirtimis", - pasakoja J. Tumelytė.

Menininkės teigimu, pagrindinis mokymų akcentas buvo rasti netradicinius sprendimus bet kurioje gyvenimo sferoje - situacijose darbe, namuose, kūrybiniuose procesuose.

Tokie užsiėmimus, anot J. Tumelytės, buvo planuojami daryti kartą ar du kartus per savaitę neribotą laiką būrelio principu. Menininkė tikina, kad minties ir vėl organizuoti mokymus neatmeta, tačiau kol kas neprognozuoja, kada galėtų prasidėti kita kūrybiškumo užsiėmimų sesija.

Metodas: dailė
Vieta: įvairūs miestai
Tikslas: rasti netradicinius sprendimus
Trukmė: vienas užsiėmimas 2 - 2,5 valandos; mokymų tęstinumas neribotas
Dažnis: 1 arba 2 užsiėmimai per savaitę
Kaina: vienas užsiėmimas 15 eurų

Vyriausybė yra patvirtinusi Nacionalinės pažangos programą (NPP), kuri nubrėžia valstybės vystymosi žingsnius 2014–2020 metams. Vienas iš NPP programos tikslų – skatinti kūrybiškumą, verslumą ir lyderystę.