„Aš dar miegojau, kai žmona paskambino ir pasakė, kad norėjo važiuoti į darbą, bet su mašina kažkas ne taip, skleidžia baisius garsus. Nuėjau prie automobilio, iš pradžių pagalvojau, kad kažkur pramuštas ar nulūžęs duslintuvas.
Bet nuvežus į servisą man iškart pasakė, kad užkliuvai vagims, nupjautas katalizatorius, o jo keitimas atsieis 400 Eur. Mašina stovėjo daugiabučio kieme, paklausiau kelių kaimynų, kurių langai kiemo pusėje, šie nieko nematė ir negirdėjo, taigi kažkokios teisybės ieškoti net nebandžiau“, – sako pernai su vagimis susidūręs Laurynas.
Vilioja taurieji metalai
„Katalinių neutralizatorių arba katalizatorių yra visokiausių rūšių. Pagrindinis jo darbas – neutralizuoti teršalus. Benzininiuose varikliuose katalizatorius neutralizuoja anglies monoksidą, angliavandenilius ir azoto oksidą.
Dyzeliniuose varikliuose gali būti daugiau vadinamųjų katalizatorių, vienas panašus į benzininių variklių, kuris neutralizuoja anglies monoksidą ir angliavandenilius. Toliau gali būti kietųjų dalelių filtras, jame nerasime labai brangių medžiagų ir vagys juos gali išpjauti dėl to, kad nežino, kas ten yra. Dar yra specialūs katalizatoriai, kur vyksta reakcijos nukenksminti azoto oksidus“, – aiškina Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių transporto katedros vedėjas doc. dr. Saugirdas Pukalskas.
Kriminalinės policijos skyriaus viršininkas Andžejus Jankevičius yra sakęs, kad įrangą nupjauti katalizatorių galima nesunkiai įsigyti Lietuvoje. Peržiūrėjus skelbimus internete galima rasti pardavėjų, kurie siūlo būtent tyliam katalizatorių nupjovimui pritaikytus prietaisus, kurių kaina nesiekia 100 Eur.
„Vykdant šį nusikaltimą nėra praktiškai jokio garso. Užtenka tik palįsti po automobiliu, o kitam – stebėti aplinką. Bet kiti tokį nusikaltimą vykdo vieni“, – sakė A. Jankevičius.
Techninių apžiūrų asociacijos „Transekta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas sakė, kad vagysčių mastas didelis.
Rizikuoja ir neaiškiuose servisuose
Netekus katalizatoriaus greičiausiai grės nemaži nuostoliai. Vis dėlto yra ir išimčių, pavyzdžiui, toms transporto priemonėms, kurių pati pirmoji techninė apžiūra Lietuvoje buvo atlikta iki 2013 m. kovo 1 dienos, katalizatorius nėra tikrinamas. Taip pat jis netikrinamas tuose automobiliuose, kuriuose katalizatoriai nėra numatyti gamintojo.
Vis dėlto serviso Vilniuje meistras Povilas Kuodys pasakoja, kad išpjovus katalizatorių įmanoma viską sutvarkyti taip, jog viskas atrodytų tvarkinga.
Kad tokie atvejai, kai nuvežus į neaiškų servisą išpjaunami katalizatoriai, žinomi ir S. Pukalskui, o tai – didelė problema, nes be šios detalės važinėjantis automobilis teršia gamtą, kenkia žmonių sveikatai ir aplinkai.
„Tas išpjovimas yra dviejų rūšių. Vienas, kai kartais net su savininko žinia tai daroma servise ir tada tas išpjovimas užglaistomas, nelieka praktiškai jokios žymės. Kitas išpjovimas, kada tai atlieka vagys, tada tų pasekmių niekas nesistengia užglaistyti.
Kai viskas padaroma „servise“, tuomet, žinoma, dažniausiai prapjaunama toje vietoje, kurios nesimato techninių apžiūrų metu, viskas nuimama, užvirinama ir tokiu būdu labai sunku nustatyti, ar yra kažkokių pažeidimų ir išpjovimo atvejų, ar ne“, – sako specialistas.
Apsisaugoti nėra kaip
Pasiteiravus, ar išpjauto katalizatoriaus negalima pastebėti, kai techninės apžiūros metu tikrinama automobilio skleidžiama tarša, S. Pukalskas sako, kad taip yra tikrai ne visada.
Tiesa, naujuose automobiliuose išpjauto katalizatoriaus paslėpti praktiškai neįmanoma, nes tam reikia turėti specialią įrangą ir apgauti kompiuterį. Pašnekovas priduria, kad katalizatorių vagystės nėra paplitusios vakarų Europoje.
„Normaliose šalyse tokiais dalykais niekas neužsiima ir tokios įrangos niekas negamina, tik pas mus, kur vyksta tokie nelegalūs procesai, tada atsiranda niša nelegaliam verslui, kuris pas mus kažkodėl klesti ir niekas jo negali sustabdyti“, – sako S. Pukalskas.
Jo teigimu, apsaugoti automobilio nuo vagystės praktiškai neįmanoma: „Čia reikėtų keisti viso automobilio konstrukciją, paslėpti katalizatorių arčiau variklio, įmontuoti į kėbulo dalis. Bet vėlgi, išmetimo sistema įkaista, jei ją kažkaip apsaugosime kėbulo detalėmis, gali būti, kad dalys perkais ir kils gaisras.
Todėl katalizatoriai ir visa išmetimo sistema padaryta toliau nuo kėbulo detalių, apačioje, kur geras aušinimas važiuojant automobiliui, nes jį apipučia oras ir neperkaista nei pati aušinimo sistema, nei kitos dalys. Todėl pakankamai sudėtinga padaryti kažkokią apsaugą katalizatoriams.“