Kad Lietuvoje nemažai vairuotojų nesirūpina stabdžiais rodo techninių apžiūrų statistika. Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, stabdymo netolygumas yra dažniausiai pasitaikantis trūkumas, o techninės apžiūros talonas dėl stabdžių sistemos trūkumų nesuteikiamas 12,5 proc. automobilių.
„Visų pirma, jei automobilis nestabdo arba nebestabdo taip, kaip anksčiau stabdė, tai reiškia, kad kažkas negerai. Taip pat, bet koks veiksmas ar atoveiksmis, kuris nutinka palietus stabdžio pedalą, ar tai garsai, vibracijos, šniokštimas, užsidegusios lemputės susijusios su stabdžiais, tai reiškia kad kažkas negerai“, – sako serviso vadovas.
Vis dėlto vairavimo instruktorius ir saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas atkreipia dėmesį, kad stabdžiai gali sugesti ir staiga, o jokių nelaimę pranašaujančių ženklų gali ir nebūti.
„Man gyvenime porą kartų dingo stabdžiai, tai buvo pagrindinio ir stabdžių cilindriuko gedimas. Tu niekaip to nepajausi, vieną kartą paspaudei ir stabdis nuėjo į dugną, automobilis nebestoja“, – pasakoja A. Pakėnas.
Svarbiausia – profilaktika
„Visų pirma, kad tokių dalykų nebūtų, reikia prižiūrėti automobilį, o ne jį remontuoti. Pas mus žmonės linkę važiuoti į servisą tada, kai mašina sugenda, bet neatlikinėja profilaktinių darbų. Jei automobilis nuolat prižiūrimas, tada nereikėtų ir galvoti apie stabdžių nebuvimą“, – tikina A. Pakėnas.
Pašnekovas priduria, kad net atkreipus dėmesį į esamas problemas, žmonės dažnai tikisi, kad viskas dar bus gerai.
T. Menkeliūnas priduria, kad savo praktikoje yra matęs tokių pavyzdžių, kai automobilis pas juos atvežamas jau su visiškai kritinės būklės stabdžiais.
„Automobilį reikėtų tikrinti po žiemos ir prieš žiemą. Prieš kiekvieną šaltą sezoną, kai keičiame ratus, stovėdami šalia keičiančio meistro turėtume paprašyti, kad jis pasižiūrėtų, ar tvarkingi stabdžių diskai, ar nesibaigia kaladėlės, ar nėra akivaizdžių pažeidimų stabdžių šlangelėse ir panašiuose dalykuose. Bent vizualinė, paprastai visiškai nemokama trunkanti kelias minutes patikra turi būti atliekama.
Pamiršta stabdžių skystį
Pašnekovas priduria, kad Lietuvoje taip pat yra keistas vairuotojų požiūris į stabdžių skystį, daugumai atrodo, kad jo tikrinti nereikia.
„Stabdžių skystis turi būti keičiamas kas tris metus, šita tema pas mus apskritai pamiršta. Niekas to nedaro. Tepalus keičiame visi, o stabdžių skystį mes pamirštame“, – sako T. Menkeliūnas.
„Vienas pavyzdys – vairuotojas visą savaitę važinėjo su mirksinčia lempute, kuri rodė, kad trūksta stabdžių skysčio. Galiausiai nutiko taip, kad posūkyje buvo nuspaustas stabdžio pedalas, bet jokio stabdymo nebuvo. Įvyko avarija – automobilis neremontuojamas. Gerai bent, kad žmonės nebuvo sužeisti“, – sakė K. Povilaitis.
Ką daryti dingus stabdžiams?
„Reikia jungti žemesnes pavaras. Reikia jas perjungti palaipsniui ir nuosekliai atleidinėti sankabą. Aišku, viskas priklauso nuo situacijos. Kaip tu viską darysi palaipsniui, kai prieš nosį yra staigus posūkis. Tokiu atveju, nors ir labai negerai iš ketvirtos pavaros yra iškart jungti antrą pavarą, bet vis tik geriau daryti taip negu nedaryti nieko.
Šioje situacijoje viską diktuoja aplinkybės, jeigu ramu, tada viską darome palaipsniui, norėjome pristabdyti, mašina nestoja, vietos priekyje daug, tada laisvai jungiame trečią pavarą, po to antrą, o galų gale išjungi variklį ir sustoji. O jei yra posūkis ir reikia staigiai stabdyti, tada svarbiausia stabdymą ir žemesnės pavaros perjungimą atlikti dar nepasukus vairo, kad užstabdymas įvyktų tiesiu vairu, kad mašina nepradėtų slysti“, – aiškina A. Pakėnas.
Pašnekovas tik garsiai pasijuokia iš kai kada girdimų patarimų automobilį bandyti stabdyti kojomis arba šokti iš važiuojančio automobilio, tokio elgesio pasekmės tikrai bus tragiškos ir to daryti jokiu būdu negalima.
Rankinį stabdį ekspertas taip pat ragina tokioje situacijoje naudoti atsargiai, nes per daug jį užtraukus automobilis slys ir gali verstis.
„Nepatyręs žmogus iš streso gali taip užtraukti rankinį, kad užblokuos ratus ir mašina pradės čiuožti, o tada jis nulėks nuo kelio velniai žino kur. Rankinį stabdį galima bandyti naudoti tik sumažinus greitį pavaromis bent iki 40 km/h, bet tam reikia patirties“, – sako A. Pakėnas.