Sunkumai perkant egzotinius augintinius pamėtėjo verslo idėją

Kaip sako egzotinių gyvūnų verslą „Staktos voras“ užauginęs Edgaras Čepulkovskis, praėjo maždaug 15–16 metų nuo pirmo kirbuliuko galvoje, kad „katės ir šunys yra faini, bet kažkas ne iki galo teisinga“. Pirmieji jo pranešimai apie egzotinius gyvūnus puslapyje egzotika.info pasirodė 2009 metais – maždaug tuo metu verslininkas pradėjo itin aktyviai domėtis netradiciniais augintiniais ir juos auginančių žmonių patirtimis.

„Tais laikais normalu buvo turėti slapyvardžius forumų puslapiuose. Tada buvau dar ne staktos voras, o tik stakta. Labiausiai domino dideli ir keisti vorai. Na, aišku, ir kiti neįprasti gyvūnai buvo įdomūs, bet apie juos tik viena akimi skaitydavau“, – prisimena E. Čepulkovskis.

Egzotinių gyvūnų e. parduotuvė – išties nedažnas reginys vietinės rinkos interneto platybėse. Vis dėlto, E. Čepulkovskis prisipažįsta, kad, kaip ir seniau, taip ir dabar tai jam išlieka labiau hobis nei darbas.

Anot jo, el. parduotuvė negali pasigirti šimtatūkstantiniais kiekiais pirkėjų, tačiau galima pasidžiaugti, kad „Staktos voras“ feisbuko paskyra jau turi daugiau nei 9 tūkst. sekėjų – tai, pasak parduotuvės kūrėjo, yra tikrai daug tokiai „labai nišinei veiklai“.
Edgaras Čepulkovskis

„Viskas prasidėjo nuo to, kad labai norėjau auginti vorą – na, ne mūsų lietuvišką, kurie irgi yra labai įdomūs, – bet didelį, tropinį. Ilgai teko ieškoti, domėtis. Kai jau nusprendžiau, kad tikrai esu pasiruošęs ir galiu sau leisti jį auginti, atsirado kita problema – kaip ir kur jį įsigyti. Vyko ilgos paieškos ir daug bendravimo ir su Europos, ir, galima sakyti, viso pasaulio šalimis. Tada tai nebuvo taip paprasta, nes nebuvo tiek daug socialinių tinklų, todėl rasti bendramintį ar augintoją buvo labai sudėtinga. Bet man pavyko – pirmi mano augintiniai buvo Venesuelos voras „saulės tigras“ (lot. Psalmopoeus irminia) ir Togo vaivorykštinis paukštėda (lot. Heteroscodra maculata). Tai nėra tinkami vorai pradedančiajam, bet neturėjau didesnio pasirinkimo“, – prisimena E. Čepulkovskis.

Įsigijęs naujuosius augintinius, jų šeimininkas tuoj pat įsitikino, kad „tikrai yra bėda su jų įsigijimu“.

„Tuo metu kontaktų jau turėjau labai daug. Ir pabandžiau bendruomenei pasiūlyti galimybę atsivežti iš ES veisėjų tuos vorus, kurie jiems yra įdomus. Darydavome bendrus užsakymus – ir man pigiau buvo, ir jiems gerai, nes galėjo gauti lengviau. Taip po truputį vis daugiau žmonių kreipėsi pagalbos įsigyjant. Tada sulaukiau įdomesnių klausimų – ar galima būtų įsigyti šimtakojų, frinų, blakių, skolopendrų ir dar daug daug visko“, – pasakoja E. Čepulkovskis.

Verslininkas prisimena, kad anuomet bendrauti forumais tapo labai sudėtinga, nes užsakymų kiekis didėjo, o apdoroti užsakymus darėsi vis sunkiau. Taip jis nusprendė: kodėl gi neįkūrus e. parduotuvės, kur žmonės matytų, ką apskritai galima auginti?
Staktos voro el. parduotuvė

Surinkęs visus sąrašus parduodamų nariuotakojų Europoje, E. Čepulkovskis juos įkėlė į pirmąją staktosvoras.lt parduotuvę. E. parduotuvės įkūrėjas prisimena, kad tuomet ji buvo dar labai primityvi.

„Užklausoms ir toliau augant, teko sukurti pilnai funkcionuojančią, pilnavertę el. parduotuvę. Dabar joje prekiaujame tiek egzotiniais nariuotakojais, tiek pilna palete maistu ir jiems, ir įvairiems ropliams. Labai džiugu matyti pokyčius nuo pradžios, kai kadaise voras ar driežas buvo auginamas pasislėpus, nes visi į tave keistai žiūrėjo. Požiūris į juos, kaip į augintinius, labai pasikeitė“, – pastebi E. Čepulkovskis.

Rūpesčiai egzotinių gyvūnų prekyboje – reti, nedideli ir įdomūs

Paklaustas, kokių išskirtinių iššūkių kelia prekyba egzotiniais gyvūnais, parduotuvės įkūrėjas atsako, kad iš pradžių iššūkiu tapo keistos reakcijos.

„Gal pradžioje buvo sudėtingiau, kai institucijos keistai žiūrėjo, kreipdavosi dėl tarakonų ir vorų auginimo ar prekybos jais. Bet dabar tikrai turime neblogų specialistų, kurie neprašo pakartoti ir nesako „ką?“, kai skambini pasiteirauti ar pasitikslinti“, – sako jis.

Egzotinių gyvūnų pristatymo organizavimas pirkėjams – taip pat atskiras iššūkis, reikalaujantis įvairių sprendimų ir pardavėjų lankstumo.

„Pristatymas yra labai įvairus. Kadangi esame tikrai nedideli, todėl į viską žiūrime labai lanksčiai. Pavyzdžiui, karantino metu gyvūnai valgyti nenustojo, todėl teko sėsti į automobilį ir apvažiuoti visą Lietuvą po skirtingus miestus ir visus aprūpinti maistu. Kelionė truko beveik 23 valandas“, – prisimena E. Čepulkovskis.
Gyvūnai darbe

Dažnoje e. parduotuvėje įprasta praktika – galimybė prekes grąžinti. Vis dėlto, egzotinių gyvūnų prekyboje su tuo susidurti E. Čepulkovskiui neteko.

„Bet teko susidurti su labai neatsakingu požiūriu. Pirkėjo klausimas skambėjo taip: bet jei nebenorėsime, galėsime grąžinti? Po šio klausimo labai atsiprašėme ir atsisakėme parduoti gyvūną. Bet džiugu, kad, šiuo atžvilgiu, dažnai žmonės, kurie renkasi egzotinius augintinius, praleidžia daug laiko jais domėdamiesi ir jų apsisprendimas būna daug tvirtesnis nei perkant kiškučius, kačiukus ir šuniukus“, – pastebi E. Čepulkovskis.

El. parduotuvės kūrėjo teigimu, savo veikloje nesusiduria su didesniais rūpesčiais, tačiau vis tik įvardija vieną problemą – specialistų, kurie padėtų spręsti egzotinių gyvūnų sveikatos problemas, trūkumą.

„Kartais, nutikus įvykiui, kai gyvūnas suserga ar kažkas jam nutinka, reikia padėti tai spręsti, suvesti žmones su užsienio augintojais, ieškoti galimų variantų ir spėlioti. Bet, iš kitos pusės, egzotiniai gyvūnai retai kada ir serga, nes dauguma jų yra tikrai labai primityvūs ir, jei sudaromos tinkamos laikymo sąlygos, jie neserga“, – sako E. Čepulkovskis.

Rūpintis vorais ir kitais egzotiniais gyvūnais, jo teigimu, nėra sudėtinga. Todėl tiek pardavėjui, tiek pačiam gyvūno šeimininkui, didelių rūpesčių dėl tokių gyvūnų nekyla – nebent pasitaiko ypatingų staigmenų.
Egzotinių vorų augintojas Edgaras Čepulkovskis

„Įsivaizduokite: kai kurie vorai gali nevalgyti net iki pusės metų, o šimtakojai ir sraigės vieną griežinėlį morkos gali graužti dieną ar kelias. Skorpionai, būna, kad valgo ir kartą per savaitę. Na, palyginus su šunimi ar kate, skirtumas tikrai yra. Aišku, pamenu atvejį: gal prie kokius 6 metus mūsų Brazilijos baltakeliui paukštėdai (lot. Nhandu chromatus) sudėjus kiaušinius išsirito beveik aštuoni šimtai voriukų. Tai juos pasimaitinti užtrukdavo apie savaitę. Ir, tik pabaigus, vėl reikėdavo pradėti iš naujo“, – prisimena vyras.

Per dešimtmetį parduotuvė augo ir plėtėsi: naujienų netrūksta ir šiandien

Kadaise egzotinių gyvūnų gerbėjas džiaugėsi jų kompanija ir savo namuose. Tačiau keitėsi laikai, o tuo pačiu – ir augintiniai.

„Šiai akimirkai negaliu pasigirti pradžioje augintais kiekiais ar rūšimis. Turiu, galima sakyti, sunkiausiai auginamą gyvūną – mažą Homo sapiens. Jo auginimui ir skiriu daugiausiai dėmesio ir savo laiko. Tikrai su kitais tiek rūpesčių nebuvo“, – juokiasi jis.

E. Čepulkovskis prisipažįsta, jog kadaise planavo atidaryti ir fizinę egzotinių gyvūnų parduotuvę, tačiau gyvenimas privertė stabtelėti.

„Jau net buvome beveik viską įkūrę, bet dėl karantino ir perdėtų žmonių baimių teko atsisakyti šios idėjos. Ateityje vis dar kirba ta mintis, tai gal kada užaugsime ir iki fizinės parduotuvės. Bet, kaip dažnai sakome ir savo pirkėjams, visi vorai, kol yra maži, atrodo vienodai. Labai retas kuris išsiskiria išvaizda ir tai, kad jūs atėję apžiūrėsite kelis šimtus dėžučių, nepadės jums išsirinkti“, – teigia verslininkas.
Vorai, kuriais Edgaras prekiauja - Meksikos liepsnakelis paukštėda (Brachypelma auratum)

E. Čepulkovskis skaičiuoja, kad „Staktos voras“ gyvuoja jau daugiau nei 10 metų. Per šį laiką egzotinių gyvūnų parduotuvė keitėsi, augo, tad šiandien jos lankytojai gali šį tą daugiau nei išsirinkti patinkantį vorą, o ir teigiami atsiliepimai feisbuke leidžia suprasti, kad verslas eina tinkama linkme. dar viena džiugi žinia – neseniai mylimiausių e. parduotuvių rinkimuose „Staktos voras“ pateko į mažųjų el. parduotuvių dešimtuką, kuriame vyksta balsavimas dėl mylimiausios vardo.

„Kadangi daug metų gilinome žinias, mokėmės ir tobulėjome, labai stipriai išplėtėme savo veiklos sritį ir išmokome naujų dalykų, kuriuos galėjome pasiūlyti ir Lietuvai, ir visai Europai. Tapome gyvūnų prižiūrėtojais kino industrijoje – filmuose, serialuose, reklamose, fotosesijose. Taip pat esame prisidėję prie ne vienos išskirtinės edukacinės parodos Lietuvoje. Gyvu maistu aprūpiname daugybę Lietuvos, Lenkijos, Latvijos, Estijos gyvūnų prekių parduotuvių. Mes neturime klientų – mes turime bendraminčius, tokius, kaip buvome pradžioje. Su dideliu noru ir užsidegimu mūsų tikslas yra padėti. Kaip visada sakau, niekada nenorime jūsų „apiparduoti“, bet norime, kad ilgai džiaugtumėtės savo augintiniu, o ateityje galėtumėte ir pasidalinti savo įgytomis žiniomis“, – sako el. parduotuvės kūrėjas.

„Artimiausi mūsų planai ir idėja, ties kuria dabar dirbame, yra gyvūnų transportavimas Lietuvoje ir kaimyninėse šalyse. Kadangi turime daug patirties su visais gyvūnais, norėtume prisidėti ir prie pagalbos tiems, kurie ieško namų. Galvojame pradėti transportuoti smulkius ir vidutinio stambumo gyvūnus iš prieglaudų jų naujiems šeimininkams visoje Lietuvoje. Tuo pačiu, gal bus ir daugiau suinteresuotų gyvūnų parduotuvių, kurios galėtų mūsų pagalba pasiekti savo klientus kituose miestuose“, – ateities planais dalinasi E. Čepulkovskis.

Balsuoti už mylimiausią el. parduotuvę gyventojai kviečiami už 30 sąraše pateiktų e. parduotuvių, kurios buvo atrinktos iš daugiausiai sykių nominuotųjų pirmajame rinkimų etape. Rinkimuose e.parduotuvės pagal lankomumą yra suskirstytos į tris kategorijas – mažas, vidutines ir dideles. Atiduoti savo balsą už favoritus galima iki rugsėjo 29 d. adresu www.post.lt/mylimiausia-eparduotuve.