Nenuomodavo patalpų, bankai neduodavo mokėjimų sąsajos, niekas nenorėjo reklamuoti
Povilas sako, kad tuo metu, kai jis pradėjo kurti verslą, vakarų šalyse erotinės prekės jau daug metų yra normali suaugusiųjų žmonių gyvenimo dalis ir buvo akivaizdu, kad anksčiau ar vėliau ir į Lietuvą ateis supratimas, kad erotinės prekės jokia ne gėda, o kaip tik džiaugsmas ir malonumas. Visgi, pirmieji 10 šio verslo metų Lietuvoje nebuvo tokie lengvi, nes sunkumų ir išbandymų buvo daugiau nei galimybių ir palaikymo. Darant bet kurį žingsnį įmonė susidurdavo su neigiamu nusiteikimu, įtariu požiūriu į tokią veiklą.
Povilas prisimena, kaip buvo sunku išsinuomoti patalpas parduotuvėms, gauti bankinių mokėjimų sąsają buvo neįmanoma, reklamuoti jų taip pat niekas nenorėjo – nei žiniasklaida, nei žymūs žmonės. Ilgą laiką įmonė susidūrė su sunkumais, kurie įprastiems verslams atrodytų net neįsivaizduojami, tačiau būtent tai ir užgrūdino. Kiekvienas „ne“ tik dar labiau motyvavo judėti į priekį, mąstyti kūrybiškai ir neleisti aplinkiniams nulemti jų verslo sėkmės.
Metė darbą, verslą sukūrė tik iš savo resursų
Įmonės steigėjas sako, kad iš pradžių verslas startavo kaip papildoma veikla šalia pagrindinių darbų, bet vos pajutus, kad yra rimta perspektyva, darbai buvo mesti ir 100 proc. pasinerta į verslo vystymą.
Povilui teko matyti daugybę pavyzdžių, kai žmonės bando vystyti verslą neatsisakant samdomo darbo. Ir pavyzdžiai rodė, kad deja, beveik niekam nepavyko suderinti. Jis yra tikras, kad norint kažką pasiekti, reikia į verslą nerti visomis jėgomis ir tik tuomet galima tikėtis sėkmės.
„Verslą visą laiką vystėme tik iš savo resursų, nesinaudojome bankų paskolomis, neturėjome investuotojų. Iš vienos pusės, tai šiek tiek stabdė spartų augimą, iš kitos pusės užtikrino verslo tvarumą ir ilgaamžiškumą, nes investuojant savo sunkiai uždirbtus pinigus kiekvieną sprendimą dėl verslo augimo, investicijų labai gerai pasveri ir tik tuomet imiesi veiksmų“, – iš patirties kalba Povilas.
Pradžioje ir patys nebuvo dideli parduodamų prekių ekspertai
Į klausimą kaip sekėsi vystyti verslą, Povilas atsako, kad iš pradžių neturėjo sandėlio, tad pirmąją prekių paletę užsakė į jo nuomojamą kambarį. Jame prekes fotografuodavo, aprašinėdavo, ruošdavo siuntas.
Vadovas šypsosi, kad pradžioje patys nebuvo dideli parduodamų produktų ekspertai, tad tai kėlė naujo pažinimo džiaugsmo. Kartu buvo ir papildomų iššūkių. Jis prisimena, kad tokie kaip programavimo darbai užtruko pusę metų, kadangi elektroninė prekyba Lietuvoje tuo metu tik startavo, kilo nemažai iššūkių su siuntų pristatymu, taip pat ir įmokų surinkimu. Šiandien yra visi įrankiai, tad pradėti verslą ir dirbti, jo manymu, yra tikrai paprasčiau, aiškiau ir lengviau.
Greitesnis startas, patogi svetainė ir išskirtinė rinkodara
Povilas kaip vieną iš tuometinių klaidų įvardina starto greitį, šiandien jis startuotų gerokai greičiau nei anuomet, nesistengdamas sukurti tobulos el. svetainės, kuriai reikėjo ir laiko, ir daug lėšų. Jis sako, kad įsitikinęs, kad pirkėjui svarbu ne internetinės parduotuvės grožis, o patogus naudojimas, ir visų svarbiausia – prekės, dėl kurių jis ir užsuka. Tad Povilas pataria neužsižaisti su įmantrios svetainės kūrimu, geriau pasileisti paprastesnę, ir reaguojant į kliento poreikius, pasiūlymus, ją patobulinti. Turimą svetainę prieš paleidžiant patestuokite su skirtingo amžiaus žmonėmis, ar visiems paprasta naudotis, nes šiandien yra begalė pernelyg sudėtingų el. parduotuvių, iš kurių žmonės išeina vien dėl to, kad ji per sudėtinga, pernelyg sudėtingas atsiskaitymas ir panašiai.
Įmonės vadovas pradedantiems verslą pataria suraskite išskirtinumą toje srityje, kurioje planuojatės darbuoti, nes jeigu darysite tą patį, ką daro jau rinkoje esantys konkurentai, kažkuo išsiskirti ir padaryti geriau bus labai sudėtinga. Taip pat labai svarbi dalis ir marketingas, jis turi stebinti, kitaip niekam kitaip, nei sau, nebūsite įdomūs.
Paklaustas, kaip kūrė savo komunikaciją, Povilas atsako, kad jų idėja yra nesureikšminti erotinių prekių kaip tokių, kad tai kažkas „wow“. Tai yra įprasti produktai, kurių reikia suaugusiam žmogui, kuris nori pajusti malonumą. Taip pat jų reklamos nėra iššaukiančios, vulgarios ar tiesmukos, jie labiau mėgsta linksmą, provokuojančią, tuo pačiu subtiliai pateiktą reklamą. Vadovas sako, kad jis pats labai aktyviai dalyvauja marketingo darbe, jam įdomi ši sritis, be to joje nemažai yra ką nuveikti, nes erotinės prekės vis dar yra daug kam neatrastos. Jas atrasti padeda ir žinomi šalies žmonės, nuomonės formuotojai, kuriems seksas nėra tabu tema.
„Komunikacija su žinomais žmonėmis podkastuose, socialiniuose tinkluose labai stipriai prisidėjo prie sekso, erotinių prekių temos normalizavimo ir kompleksų atsikratymo. Praeityje ir man pačiam labai dažnai tekdavo išgirsti replikų ir juokelių dėl vystomos veiklos, jau daug metų į tai reaguoju tik su didele šypsena. Tačiau pastaruoju metu situacija stipriai pasikeitusi ir dabar daug dažniau tenka girdėti gerą žodį tiek ar pagyras marketingui. Kartu vis dažniau mus kviečia į įvairias konferencijas, mokymus, verslo renginius papasakoti, kaip sekasi darbuotis tokioje nestandartinėje, iššūkių pilnoje nišoje“, – džiaugiasi šioje rinkoje ledus pralaužęs Povilas.
Lietuviai nesiskiria nuo kitų europiečių – labiausiai mėgsta vibratorius
Pasak Povilo, prekės, kurias renkasi lietuviai nelabai skiriasi nuo to, ką perka kitose Europos šalyse. Populiariausia preke ir toliau išlieka vibratorius, tačiau vis labiau populiarėja produktai, kurie gali būti pritaikomi ne tik solo žaidimuose, bet ir poros santykiuose. O pati populiariausia prekė yra „Pingviniukas“, jų parduodama dešimtimis tūkstančių.
Paskutiniu metu tendencija ir tokia, kad vibratoriai vis mažiau panašūs į stereotipinius. Produktai kompaktiškesni, labiau estetiški. Atsiranda išskirtiniai prekiniai ženklai, erotinių prekių kūrėjai laimi dizaino konkursus. Šio verslo industrijoje labai stipriai jaučiama naujausių technologijų įtaka: virtualios realybės akiniai, nuotoliniu būdu, mobiliomis aplikacijomis valdomos prekės, produktai reaguojantys į vartotojo kūno signalus ir panašiai.
Povilas juokiasi, kad dažniausiai girdi klausimą, ar yra išbandęs visas prekes. Kai pasako, kad tų prekių vir 5000, tai suprantama, kad išbandyti visko neįmanoma. Bet kad darbuotojai yra geriausi prekinio ženklo ambasadoriai ir parduoti produktus, kuriais pats naudojiesi ir žinai privalumus yra daug lengviau ir paprasčiau.
Praėjusiais metais įmonės apyvarta augo 10 proc. ir viršijo 4.5 mln eurų., pardavimai nuosekliai auga ir toliau. Praėjusiais metais įmonė turėjo daugiau nei 130 tūkstančių klientų, jų nuolat daugėja. „Fantazijos“ turi elektronines parduotuves ir Latvijoje bei Estijoje. Rygoje veikia didžiulė fizinė parduotuvė. Įmonė planuoja plėstis ir į kitas Europos šalis.