Šalyje atsirado prieš 13 metų
Iki pirmosios interneto vaistinės mūsų šalyje, su gydytojo išduotu receptu rankose ar kitų čia randamų prekių sąrašu, lydimi atveriamų durų suvirpinto varpelio gaudesio, žengdavome į fizines vaistines – vaistų pasaulį, kuriame sukiojosi draugiškai nusiteikę, baltus chalatus dėvintys farmacininkai.
Po ilgų konsultacijų ir aptartų vaistų vartojimo rekomendacijų, su įsigytais vaistiniais preparatais ar kitomis prekėmis rankose, keliaudavome savais keliais. Ir staiga atėjo 2011-ieji – pirmoji internetinė vaistinė tvirta koja žengė į Lietuvą. Šio farmacijos sektoriaus skaitmenizacijos proceso pionieriaus rolė teko gerai žinomam vaistinių tinklui.
„Camelia.lt“ pradėjo veikti dar 2011 metais – tai buvo pirmoji internetinė vaistinė Lietuvoje. Sprendimas visuomenei pristatyti vaistinę internete atėjo stebint geruosius pavyzdžius užsienio rinkose – tuomet pasaulyje sparčiai vystėsi elektroninė prekyba, o kai kuriose šalyse pradėjo veikti ir vaistų pristatymo į namus paslauga. Norėjome tokių galimybių suteikti ir Lietuvos gyventojams“, – pasakoja UAB „Nemuno vaistinė“ valdomo vaistinių tinklo „Camelia“ Rinkodaros direktorė Kristina Veštortienė.
Tai, kokią šio tinklo internetinę vaistinę matome dabar, toli gražu neprimena tos internetinės prekyvietės, kuri buvo pristatyta prieš 13 metų. O ir veiklos pradžia interneto platybėse šiam vaistinių tinklui tikrai nebuvo rožėmis klota – iki šiol pratę vaistų poreikį aptarti su vaistininku fizinėje vaistinėje, gyventojai į šią naujovę žiūrėjo atsargiai.
Tačiau smalsuoliams tai buvo džiugi naujiena – prekes buvo galima apžiūrėti ir išsirinkti internetinėje parduotuvėje, o užsakius – tereikėjo juos atsiimti fizinėje vaistinėje. Taip atsirado terpė apsipirkti patogiau ir greičiau.
„Dar tik susikūrusios vaistinės funkcionalumas buvo gana paprastas, kad klientams nebūtų sudėtinga atrasti reikiamų prekių. Asortimentas taip pat buvo gerokai mažesnis, nei galime savo klientams pasiūlyti šiandien. Natūraliai, pirmaisiais vaistinės gyvavimo metais klientų srautai nebuvo dideli, tačiau 2014–2015 metais pardavimai ėmė ženkliai augti, o netrukus įdiegėme ir galimybę atsiimti internetu užsisakytas prekes paštomatuose.
2016 metai buvo taip pat reikšmingi – pirmieji pradėjome teikti nereceptinių vaistų pristatymo į namus paslaugą. Vėliau, pasaulį užklupus koronaviruso pandemijai, bet vaistinėms neužsidarius ir dirbant itin intensyviai bei teikiant pacientams farmacinę paslaugą, internetinėje vaistinėje taip pat stebėjome pardavimų augimą, tačiau jis nebuvo toks reikšmingas.
Šiandien turime virš 300 vaistinės filialų visuose Lietuvos regionuose, tad žvelgiant iš skirtingų pardavimų taškų, internetinei vaistinei vis dar tenka ne tokia didelė bendrų tinklo pardavimų dalis“, – sako K. Veštortienė.
2015 metai buvo lūžis ne tik minėtam vaistinių tinklui, bet ir visiems mums – šalyje pristatyta nauja e. sveikatos paslauga – elektroninis receptas. Tuometinė sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė tokį sprendimą grindė popierizmo ir klaidų tikimybės mažinimo įrankiu, kurio potencialu buvo neabejojama – jis turėjo palengvinti vaistų išrašymą ir įsigijimą. Retrospektyviai žvelgiant, tai išties palengvino ne tik gydytojų, bet ir pacientų kasdienybę.
Vis dėlto, iki receptinių vaistų įsigijimo internete dar teko nueiti netrumpą kelią. Lūžis šiuo aspektu įvyko 2022-aisiais, kai tos pačios e. sveikatos sistemoje pradėjo veikti nuotolinių vaistinių sistema. Taip atsirado galimybė receptinius ir kompensuojamus vaistus pacientams įsigyti nuotoliniu būdu – prisijungus prie e. sveikatos.
Pasirinkus galiojantį receptą, sistema pacientui pateikia skirtingų vaistinių tinklų pasiūlymus su preparatų kainomis. Išsirinkus norimą pasiūlymą, užsakymas sistemoje pateikiamas konkrečiai vaistinei ir pagal kiekvienos iš jų sąlygas užbaigiamas pirkimas. Vadinasi, pacientai gavo galimybę įsigyti ne tik papildų ar kitų nereceptinių produktų, bet ir
„Džiugu, kad ir receptinių vaistų įsigijimo internetu paslaugą klientams galėjome pasiūlyti pirmieji. Žinoma, tai pareikalavo nemažai įdirbio, kai kurių procesų adaptavimo ir tikslingo pritaikymo naujiems sprendimams. Klientų patogumui, įdiegėme galimybę receptinių vaistų užsakymus papildyti ir kitomis, jiems reikalingomis, prekėmis. Nors receptinius vaistus pacientai yra labiau linkę įsigyti vaistinėse, stebime augančią šios paslaugos paklausą“, – pasakoja ji.
Paslaugų kokybe nenusileidžia.
Nors panašu, kad fizinės vaistinės vis dar populiarumu lenkia internetines vaistines, svarbu pastebėti, kad ir Roma nebuvo pastatyta per vieną dieną – viskam reikia laiko.
Visgi, svarbu ir tai, kad vis dar yra abejojančių tokių sistemų veikimu – kas, jei man reikalinga vaistininko konsultacija? O ką gi daryti, jei noriu įsigyti nereceptinį vaistą, tačiau nežinau, ar jis man tinka? Užbėgant šiems ir panašiems klausimams už akių, derėtų pastebėti, kad konsultacija galima ir vykdant pirkimą internetu.
„Užsisakius internetu receptinius vaistus arba nereceptinius vaistus į namus, farmacinę paslaugą vaistininkas suteikia telefonu. Tiesa, dažniausiai pokalbis su pacientu trunka trumpiau nei vaistinėje, tačiau jis tikrai nėra mažiau kokybiškas.
Vaistinėje internete veikia ir įprastas skambučių centras, į kurį paskambinę klientai gauna profesionalią konsultaciją. Į ją įeina tiek vaistų, tiek kitų preparatų ar prekių vartojimo rekomendacijos, sveikatingumo patarimai, taip pat yra galimybė užsiregistruoti skiepams“, – aiškina K. Veštortienė.
Labiausiai pamilo moterys
Pasiteiravus, kaip pašnekovė apibūdintų internetu apsiperkantį klientą, ji pastebi, kad tai – dažniausiai moterys: „Vidutinis pirkėjas dažniausiai yra moteris, didmiesčio ar miesto gyventoja, priklausanti 30–50 metų amžiaus grupei.“
O čia užsukantys klientai, panašu, ieško ne tik vaistų, bet ir kitų prekių, susijusių su sveikata.
„Klientų prekių krepšeliuose dažniausiai atsiduria įvairūs maisto papildai, kosmetika, išryškėja ir sezoninės prekės, pavyzdžiui, šaltuoju metų sezonu dažniau įsigyjami preparatai peršalimo ir kitų ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų simptomams palengvinti“, – pasakoja K. Veštortienė.
Ji pastebi, kad įprastai klientai renkasi prekių atsiėmimą jiems artimiausioje vaistinėje, nes daugumą užsakymų galima atsiimti vos per 1 darbo dieną ir nemokamai. Tad poreikis apsilankyti fizinėje vaistinėje vis dar išlieka neabejotinai didelis, vis dėlto, aktyviai investuojama ir į interneto vaistinės plėtrą.
„Pavasarį pristatėme atnaujintą vaistinę internete, kuri šiandien savo patogumu ir išplėstomis funkcijomis džiugina tiek jaunesnius, tiek vyresnio amžiaus klientus. Visgi pastebime, kad daugeliui senjorų taip pat labai svarbus yra ir gyvas bendravimas bei vaistininko suteikiama farmacinė paslauga būtent vaistinėje. Dalis klientų, kurie dažniau reikalingus preparatus ar kitas prekes įsigyja internetu, taip pat nevengia apsilankyti ir vaistinėse, ypač atsiradus skubos faktoriui, kai įvairių preparatų prireikia čia ir dabar.
Džiaugiamės, kad „Camelia.lt“ klientai mumis pasitiki ir vertina, todėl savo ruožtu dedame daug pastangų, kad vaistinė internete būtų kuo patogesnė naudoti, turėtų platų prekių asortimentą, o pastarųjų pristatymas vyktų sklandžiai ir greitai“, – sako K. Veštortienė.