Ugdymo srities specialistai nuolat primena, koks svarbus vaikui yra neformalus švietimas. Lankant būrelius patenkinami vaikų pažinimo ir saviraiškos poreikiai, o tokia veikla suteikia daug džiaugsmo, pasitikėjimo savimi ir išmoko bendrauti bei bendradarbiauti.
Anykščių rajono savivaldybės Švietimo, kultūros, sporto ir turizmo skyriaus vyriausioji specialistė Nijolė Pranckevičienė pasakojo, kad neformalus švietimas sudaro galimybę vaikams išbandyti save kitose amplua, išmėginti ir atrasti naujus laisvalaikio praleidimo būdus, hobį, o gal net ir profesiją. Be to, jų regione į neformaliųjų vaikų švietimą ypač siekiama įtraukti vaikus iš socialinės rizikos šeimų, nes tai padeda jų socializacijai, sprendžia vaikų užimtumą po pamokų, sukuria prasmingo laisvalaikio praleidimo galimybes.
„ES projektų dėka buvo suteikta galimybė naujiems vaikams visapusiškai tobulėti, gauti žinių bei praktinių įgūdžių apie saviraišką bei savišvietą, savirealizaciją kaimuose ir mažuose miesteliuose. Vaikams atsivėrė puiki galimybė įdomiai praleisti laisvalaikį. Vykdant Pasirenkamojo vaikų švietimo projektą naujų veiklų skirtų vaikams atsirado kiekvienoje mokykloje. Daug veiklų buvo pradėtos vykdyti ne vienoje vietoje, visose kaimo mokyklose buvo vykdomos 1-3 naujos veiklos. Pavyzdžiui, robotikos būrelio iki projekto buvo tik užuomazgos vienoje iš miesto mokyklų – Antano Baranausko pagrindinėje, projekto metu toks būrelis su net keliomis vaikų grupėmis buvo ir Kavarsko pagrindinėje mokykloje-daugiafunkciame centre, Jono Biliūno ir Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijose. Šiais mokslo metais Robotikos būrelis savo veiklą tęsia Antano Baranausko pagrindinėje mokykloje ir Jono Biliūno gimnazijoje. Ypač entuziastingai dirba Antano Baranausko pagrindinės mokyklos robotikos būrelis, kuriam vadovauja mokytoja ekspertė Loreta Daugėlienė“, – pasakojo savivaldybės atstovė.
Robotika sudomina ir mergaites
Tuo tarpu L. Daugėlienės teigimu, mokiniai ir jų tėvai labai domisi šio būrelio veiklomis. Būrelis yra itin populiarus.
„Beveik negalime patenkinti visų norinčiųjų poreikių. Veiklas lanko ne mažiau kaip 14-15 mokinių. Būrelio lankančių mokinių skaičių riboja robotukų skaičius, todėl po pusmečio į tą patį būrelį priimame jau kitus 14-15 „eilėje laukiančius“ mokinius. Būrelį lanko ir mergaitės, ir berniukai. Truputį labiau konstruoti mėgsta berniukai, todėl jų būna didesnis skaičius. Tačiau visi jie konstruoja vienodai gerai ir išradingai. Labai dažnai šį būrelį renkasi lankyti tie vaikai, kurie jau turi namuose „Lego“ rinkinius. Šio būrelio metu jie išmoksta ir robotus programuoti. Būrelio tikslas – skatinti, ugdyti draugiškus, išradingus jaunuosius konstruktorius. Po projekto įgyvendinimo būrelio veikla tapo turtingesnė: įpiname žaidimų, susiejame veiklas su šventėmis, organizuojame parodas, pristatome savo veiklą mokyklos bendruomenei bei svečiams iš kitų mokyklų, rajono darželių ir net kitų šalių. Būrelio atmosfera laisvesnė ir ji esminiai skiriasi nuo pamokos“, – pastebi būrelio vadovė.
Anykščių mokyklos matydamos didelį mokinių susidomėjimą nupirko robotukų, kitų reikiamų priemonių, skyrė Ugdymo plano valandų būrelų veikloms organizuoti.
Stengiasi įtraukti mokinius kurie turi mažiau galimybių
Jono Biliūno gimnazijoje robotikos būreliui vadovaujanti mokytoja Daiva Juodelienė teigė, kad gimnazija į būrelio veiklas tikslingai įtraukia mokinius, kurie neturi galimybių lankyti mokamus būrelius arba nelanko jokios popamokinės veiklos.
Būrelis ypač tikslingai atliepia rajono Pasirenkamojo švietimo projektui keltą ir toliau neformaliajam švietimui keliamą tikslą – į popamokinį užimtumą įtraukti kiek galima daugiau nieko nelankančių arba neturinčių galimybių lankyti mokamus būrelius vaikų.
„Į būrelį praėjusiais mokslo metais ėjo daugiausia soc. remtini vaikai arba tie, kurie nelankė kitų užsiėmimų ar meno/sporto mokyklų. Praktiškai tik 9-11 klasių vaikinai (šiais metais sąraše jau yra ir mergaičių). Kadangi dėl finansų stokos neįpirkome respublikinių varžybų trasos, organizavome tik vietinės savo pačių varžybas, tai ką mokiniai pasiūlė patys. Mūsų tikslas – ugdyti inžinerinius ir programinius įgūdžius. Lengvatinėmis sąlygomis įsigijome 3 komplektus programinių „Lego Mindstorm“ robotukų. Būrelio veiklomis ypač paveiku sudominti tuos mokinius, kuriems nelabai įdomūs, nes sunkūs, mokslai, tokie kaip fizika ir programavimas. Minėtus mokslus galima pritaikyti praktiškai ir įdomiai. Netgi tai paversti sportinėmis varžybomis“, – dideles galimybes matė būrelio vadovė.
Išugdyti sportininkai laimi tarptautinio masto varžybas
Traupio pagrindinėje mokykloje projekto metu pradėjo veikti naujas imtynių būrelis, kuris vėlgi, tenkinant mokinių ir jų tėvų poreikius, ir šiais metais tęsia savo veiklą.
„Projekto metu mokykloje atsirado viena visiškai nauja veikla – imtynių būrelis „Imtynių ABC“. Tokios veiklos mokykla siekė keletą metų. Pasibaigus projektui, imtynių būrelio veikla buvo įtraukta į mokyklos ugdymo planą, nes vaikų ir tėvų poreikis išliko didžiulis. Šio būrelio dėka viena mergaitė pasirinko sportinės pakraipos mokyklą, tapo šalies čempione ir Europos moterų imtynių prizininke. Šiuo metu mokykloje mokosi dar du vaikai, kurie sėkmingai treniruojasi imtynių būrelyje ir yra šalies imtynių prizininkai. Kitus vaikus, ypač berniukus, tenkina tai, kad gali pastoviai treniruotis, palaikyti gerą fizinę formą“, – pasakojo Traupio pagrindinės mokyklos direktorė Janina Palikevičienė.
Tuo tarpu Kurklių Stepono Kairio pagrindinėje mokykloje savo veiklą tęsia projekto dėka atsiradęs jaunųjų šaulių būrelis. Į būrelio veiklą mokykla stengiasi įtraukti ypač tuos mokinius, kurie turi elgesio problemų. Projekte ypač sėkmingai dalyvavo Anykščių baseinas (VšĮ „Sveikatos oazė“). Jo vadybinko Roko Bužinsko teigimu, šioje grupėje vaikai, kurie nesugeba plaukti patys, yra išmokomi nebijoti vandens, jį pažinti bei patys savomis jėgomis plaukti.
„Pasirenkamojo vaikų švietimo projekto metu Anykščių baseine pradėjo veikti nauja 1 – 4 klasių pradinio ugdymo grupė. Ši ugdymo grupė tęsia savo veiklą ir dabar. Pradinio ugdymo grupė buvo populiariausia, nes šeimos, kurių pajamos yra mažesnės nei vidutinės negalėtų sau leisti vežioti vaiko 4 kartus per savaitę į baseiną ir dar papildomai susimokėti už užsiėmimus. Mažųjų plaukikų skaičius nuolatos kinta ir yra nepastovus, nes vaikai, kurie išmoksta gerai plaukti noriai pereina į sportinio meistriškumo grupes, kuriose stiprina sportinius įgūdžius bei plaukimo techniką. Šiuo metu šią grupę lanko 10 vaikų, bet skaičius turi tendenciją didėti, nes susidomėjimas ir noras išmokti plaukti yra didelis. Projekto metu iš 1 – 4 klasių pradinio ugdymo grupės, dabar jau plaukiančių sportinio meistriškumo grupėje, yra apie 10 vaikų, kurie noriai lanko užsiėmimus ir tobulina savo plaukimo įgūdžius bei ruošiasi tradicinėms plaukimo varžyboms „Anykščių rajono ikimokyklinio amžiaus ir 1-5 klasių mokinių plaukimo varžybos“, kurios vyksta Anykščių plaukimo baseine „Bangenis“ gruodžio mėnesį (dar kitaip žinomos kaip plaukimo varžybos „Kalėdos vandenyje“)“, – pasakojo jis.
Panašiai kaip Anykščių baseinas projekto metu labai populiarus buvo ir karatė būrelis, kuris savo veiklas išplėtė ir į kaimo mokyklas bei pritraukė naujų mokinių.
Organizuojami ir kino, ir teatro užsiėmimai
Ypač įdomiai ir kūrybingai dirba Jono Biliūno gimnazijos „Kino klubas“.„Kino klubas“, Pasirenkamojo vaikų švietimo projekto dėka gavo kitą statusą, o gavus finansavimą atsirado naujų galimybių praplėsti klubo veiklas.
„Kino klubą“ renkasi tie mokiniai, kuriems kinas ne tik laisvalaikio praleidimo būdas, bet ir intriga kaip jį kurti, kuriems sąvoka „kūryba“ nebauginanti, o intriguojanti ir praplečianti jų pasaulėžiūrą. Šio būrelio atstovai siekia ugdyti išsilavinusi kino žiūrovą, išmokyti vaikus skaityti kino kalbą, supažindinti su kino kūrimu, ugdyti mokinių kūrybinius gebėjimus, kurti kiną, dalyvauti kino projektuose, organizuoti susitikimus su kino žmonėmis bei būti bendraminčių sambūriu. Turėdama tokias veiklas, mokykla praplečia mokinių ugdymo ir ugdymosi galimybes bei skatina kūrybiškumą.
Šiemet mokiniai labai domisi ir projekto metu savo veiklą pradėjusiu Anykščių kultūros centro Troškūnų skyriaus „Teatro terapijos ir kūrybinių improvizacijų“ būreliu. Jame laisvinama vaiko fantazija, kūrybiškumas, bendravimo įgūdžiai. Būrelį lanko 8-13 metų vaikai.
„Visų būrelių veiklos neapsiriboja vien tik pvz. karatė ar plaukimo mokymu(si), ypač daug dėmesio skiriama bendravimui, organizuojamos išvykos, šventės, vasaros stovyklos (karatė, jaunųjų šaulių būreliai), bendradarbiavimui su tėvais, jų įtraukimui į atskiras veiklas“, – patikino N. Pranckevičienė.