Penktadienį judrioje Pilies gatvėje Lietuvos kelių policijos pareigūnai sustabdė vos kelis pažeidėjus.
„Užsižvairavo“ ir prieš policijos akis kirto dvigubą liniją
Apie vidurdienį pirmasis įkliuvo niekaip nepasimokantis vairuotojas. Vyras jau trečią kartą užfiksuotas su telefonu prie vairo, tad teks apie savo atkaklumą pagalvoti tris mėnesius – tiek laiko vyras prarado teisę vairuoti.
O štai baudos sulaukęs BMW vairuotojas laikėsi gana atkakliai. Pareigūnai vyrą sustabdė dėl to, kad jis laikė telefoną rankoje, parėmė juo galvą. Nors telefonu žmogus ir nekalbėjo, imti telefono į rankas negalima. Vyras iš pradžių tikino, kad tikrai nekalbėjo telefonu, tad nėra už ką jį bausti. Galiausiai, paklausus, kur buvo jo telefonas, vairuotojas ėmė tikinti, kad nė neprisimena, ką darė.
„Nekalbėjau telefonu, tą ir pareigūnas sakė. Susimąstęs važiavau, nežinau net, kas buvo. Pateiks vaizdo medžiagą, tada žiūrėsim. Sako, laukiau telefoną rankose, negaliu nieko atsakyt“, – ne itin noriai bendravo policijos pareigūnų pastebėtas ir sustabdytas klaipėdietis.
Tikrindami vairuotojus, ar naudojasi telefonais, Lietuvos kelių policijos pareigūnai sulaukė ir navigacija besivadovavusios vairuotojos staigmenos – iš užsienio atvykusi moteris prie pareigūnų pasuko per dvigubą ištisinę liniją nė nepažiūrėjusi į ženklus. Tuomet keleivis lyg niekur nieko dar pasiteiravo pareigūnų, kaip jiems nuvažiuoti į reikiamą vietą.
Mandagus pokalbis nepadėjo – vairuotojai teks sumokėti baudą ir atidžiau stebėti kelio ženklus. Priežastis – vairuotoja dairėsi ne į kelią ir ženklus, o žiūrėjo į navigaciją.
Griežta nuomonė dėl telefonų
Dar vienas vairuotojų sugebėjo „pažvairuoti“ ne į telefoną rankoje, o į saugos diržą – tik išvažiavęs į gatvę vyras ėmė jo ieškoti. O štai dėl telefonų vairuotojams žmogus patikino turintis griežtą nuomonę.
„Neaktualu man, aš mažai kalbu telefonu, – teigė vyras, paklaustas, ką mano apie naudojimąsi telefonu vairuojant. Ir nors kitų besinaudojančių telefonu vairuotojas tikino neauklėjantis, sakė, kad telefonas ir vairavimas neturi būti derinami. – Pripažįstu, kad reikia vairuoti, tik vairuoti ir nieko kito nedaryti.“
Kitas, mikroautobusą vairavęs vyras tikino, kad telefonas rankose vairuojant atsidūrė todėl, kad jis atmetė skambutį ir pridūrė, kad vairuodamas telefonu niekada nekalba.
Vienos sekundės kaina
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys sako, jog žmonėms labiau įsisąmoninti reikėtų ne tai, kad už pažeidimą gresia bauda ar tikimybė prarasti vairuotojo pažymėjimą, o kad viena neatidumo akimirka gali turėti itin skaudžių pasekmių. Be to, požiūrį į telefonus prie vairo turėtų keisti ne tik patys vairuotojai, bet ir keleiviai.
„Sekundės laikotarpis ir gali įvykti eismo nelaimė, o pasekmės gali būti labai liūdnos – žmogaus gyvybė ir sveikata. Tai turbūt didžiausia bauda. Noriu atkreipti dėmesį, kad keleiviai vis dar per daug tolerantiški. Jei vairuotojas paima į rankas mobilųjį, keleivis turėtų netoleruoti tokio elgesio, nes kyla pavojus ir tam pačiam keleiviui, kai vairuotojo dėmesys nukreiptas ne į vairavimą, o į telefoną.“
Liūdna statistika
Anot V. Grašio, praėjusiais metais iš kiek daugiau nei 50 tūkstančių pažeidėjų dėl naudojimosi mobiliaisiais įrenginiais antrą kartą įkliuvo apie 400 asmenų, tad baudų veiksmingumas matomas iš skaičių. O antrą kartą tik sumokėti baudą nepakaks – gresia keliems mėnesiams atsisveikinti su vairuoto pažymėjimu.
Statistika rodo, kad pirmą kartą baudą gavę žmonės vairuodami gerokai rečiau į rankas ima telefonus. Visgi net įstatymų leidėjui smulkmeniškai išaiškinus, kad vairuojant bet kokią transporto priemonę – nuo dviračio iki automobilio – vairą laikyti reikia abiem rankomis, vis dar nemažai vairuotojų, kurie to nepaiso.
2014 metais už naudojimąsi telefonu vairuojant nubausta 20 581. Po poros metų, 2016-aisiais, užfiksuotas mažiausias nubaustųjų skaičius – 16 844. Tačiau nuo 2020-ųjų iki praėjusių metų nubaustųjų skaičiai sparčiai augo. 2020 metais 34 900 žmonių įkliuvo besinaudodami telefonu prie vairo, o praėjusiais metais užfiksuoti jau 51 362 pažeidėjai.