Verslo idėją sugalvojo sūpuodamos vaikus
Pasak Vitos Bešlovienės, „Amber Linen“ bendraįkūrėjos, apie savo verslą moterys pradėjo galvoti tada, kai jų šeimose atsirado mažyliai: „Augindamos panašaus amžiaus vaikus, susitikdavome ir dalindavomės džiaugsmais bei iššūkiais, su kuriais susiduria mamos. Tuo pačiu vis dažniau svajodavome apie nuosavą verslą, kuris leistų derinti darbą su šeimos gyvenimu. Gimus vaikams, mūsų požiūris į drabužius ir tekstilę taip pat keitėsi – pradėjome vertinti ne kiekį, o kokybę. Rūpinomės, kad drabužiai ir patalynė būtų ne tik gražūs, bet ir praktiški bei ilgaamžiai.
Linas mums visada buvo artimas – juk tai tarsi įgimta kiekvienam lietuviui. Pavyzdžiui, iki šiol turime močiutės siuvinėtą lininę staltiesę, kuri daugiau nei 50 metų atrodo nepriekaištingai. Šis natūralios medžiagos ilgaamžiškumas ir patikimumas mus sužavėjo. Tačiau rinkoje trūko tokių lininių drabužių, kokių pačios norėtume – patogių, stilingų ir su asmenišku prisilietimu.“
Kadangi ir Vita, ir Kristina jau turėjo vertingos patirties dirbdamos su pardavimais bei eksportu, pirmasis moterų siekis buvo įsitvirtinti užsienio rinkose: „Pirmieji mūsų klientai buvo iš JAV, tačiau greitai išsiplėtėme ir į kitas šalis. Dabar turime klientų ne tik JAV, bet ir Kanadoje, Australijoje, Vokietijoje bei Prancūzijoje. Mūsų pirkėjai vertina kokybiškus lininius gaminius, o jų ratas yra tikrai įvairus ir kosmopolitiškas – sulaukiame užsakymų iš daugybės skirtingų pasaulio kampelių.“
Užsienio klientus nuo lietuvių skiria atsargumas
Regis, lietuvių linu jau tikrai nenustebinsi ir gal nė neverta mėginti. Tačiau netrukus pašnekovės pastebėjo, kad jų kuriami lininiai drabužiai susilaukia dėmesio ir tarp draugų bei pažįstamų Lietuvoje, tad prekybą moterys pradėjo ir čia. Vita pasakoja, kad bene didžiausias skirtumas tarp Lietuvos ir užsienio pirkėjų – atsargumas:
„Pastebėjome, kad užsienio klientai yra atsargesni – jie dažniau užduoda klausimų ir nori išsiaiškinti visas detales prieš priimdami sprendimą. Tai suprantama, nes jie susiduria su didžiule skirtingos pasiūlos gausa, todėl jiems nėra taip paprasta išsirinkti kokybišką lininį gaminį. Nepaisant to, mėgstamiausi mūsų modeliai yra vienodai vertinami tiek užsienyje, tiek Lietuvoje.“
Žengti už Lietuvos ribų, anot Kristinos, yra sudėtinga dėl daugelio priežasčių, tačiau vienas iš didžiausių iššūkių – įgyti pasitikėjimą ir žinomumą. „Norėdamos sėkmingai veikti užsienyje, nuolat siekiame tobulėjimo ir mokomės iš savo srities specialistų. Esame aktyviai įsijungusios į vietinius projektus ir mokymus, organizuojamus Inovacijų agentūros „Spiečius“, kur gauname vertingų žinių, palaikymo ir naudingų patarimų, padedančių mums įsilieti į užsienio rinką.
Per visą šį laiką nuolat susiduriame su naujais iššūkiais, nes tai kūrybinis procesas, kuriame visada tenka mokytis ir augti. Tai ne tik iššūkiai, bet ir didelis džiaugsmas – kol kuri ir mokaisi kažko naujo, tol jauti gyvenimo pilnatvę. Didžiausia dovana šiame kelyje yra tai, kad esame dviese. Susidūrus su sunkumais, visada turime viena kitą – pasitariame, padrąsiname, įkvepiame ir žengiame toliau“, – apie draugystę, peraugusią į bendrą verslą, pasakoja moteris.
Pasitikėjimas – būtina dedamoji
Rakto į užsienio rinkas ieško daugybė Lietuvos verslų. Deja, pavyksta ne visiems. Kas yra toji esminė detalė, leidusi Vitos ir Kristinos linui išvysti pasaulio platybę? Moterys turi paprastą atsakymą – kokybė ir atkaklus darbas.
„Skiriame daug dėmesio tam, kad sukurtume laikui nepavaldžius, klasikinius modelius ir atsirinktume tik kokybiškiausius lininius audinius. Naudojame tik 100% minkštintą liną, kuris beveik nesitraukia, tad klientai nesusidurs su nemalonia patirtimi, kai išskalbtas rūbas tampa visu dydžiu mažesnis. Užtikriname ne tik gaminių kokybę, bet ir greitą pristatymą, visada stengiamės laikytis savo pažadų ir taip kuriame pasitikėjimą tarp klientų. Mūsų drabužiai – tai klasikiniai modeliai, kurie prisitaiko prie kūno pokyčių, todėl yra ne tik estetiški, bet ir praktiški. Galbūt šis derinys – kokybė, pasitikėjimas ir funkcionalumas – yra tas „cinkelis“, dėl kurio žmonės iš įvairių pasaulio kampelių renkasi būtent mus ir mūsų lietuvišką produktą.
Nors drastiškų pokyčių kol kas nebuvo, per šį laiką išmokome svarbią pamoką – nereikia bijoti. Tiesiog reikia imti ir daryti. Jei kažkas nepavyksta, reikia nebijoti suklysti, nes būtent per klaidas mes mokomės ir einame į priekį. Kiekvienas žingsnis, net ir nesėkmingas, padeda augti ir tobulėti. Vis dėlto, didžiausias padrąsinimas ir stimulas veikti – tai teigiamas mūsų klientų grįžtamasis ryšys. Geri ir nuoširdūs atsiliepimai yra tai, kas mus labiausiai motyvuoja kurti toliau ir ieškoti naujų idėjų.“, – įsitikinusios pašnekovės.
Svarbiausi patarimai pradedantiems savo verslą svetur
Kai Vitos ir Kristinos pokalbio pabaigoje paprašome pasidalinti trimis pagrindinėmis sėkmės taisyklėmis lietuviškam verslui, norinčiam įkelti koją į užsienio rinką, verslininkės atsako:
„Pirma, bendradarbiaukite ir kurkite ryšius. Užsienio rinkose svarbu turėti partnerių, tiekėjų ir kontaktų, kurie gali padėti jums suprasti vietinę kultūrą ir verslo praktiką. Ryšių kūrimas gali atverti naujas galimybes. Antra, būkite lankstūs. Rinkos poreikiai ir tendencijos gali greitai keistis. Būkite pasiruošę prisitaikyti prie pokyčių ir ieškoti naujų sprendimų, kad atitiktumėte klientų lūkesčius. Trečia, kokybė ir patikimumas yra tiesiog privalomi. Užsienio klientams itin svarbu gauti kokybiškus produktus ir gerą aptarnavimą. Užtikrinkite, kad jūsų gaminiai atitiktų aukštus standartus ir laikykitės savo pažadų.“
Patarimais dalinasi ir Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė, Inovacijų agentūros Pažangos departamento Rinkų plėtros skyriaus el. komercijos srities vadovė. Specialistė įsitikinusi, kad tiek pradedantiesiems, tiek Lietuvoje jau patyrusiems, bet į užsienį dar tik žengiantiems el. verslams pirmiausia svarbu ištestuoti savo el. parduotuvę, suprasti, kuo namų rinka skiriasi nuo užsienio rinkos. El. verslo vystytojo tikslas – gauti pirmus užsakymus, pirmus atsiliepimus iš klientų, suprasti, kokios el. parduotuvės lokalizacijos klaidos buvo padarytos.
„Verslams svarbu nuo pirmos veikimo užsienyje dienos susikonfigūruoti el. parduotuvės „Google Analytics“ ir kitus įrankius, padedančius rinkti bei analizuoti duomenis. Rinkodaros žinutes – tiek Lietuvoje, tiek užsienyje – galima adaptuoti prie vietinių švenčių, svarbių sporto įvykių, muzikos koncertų ir pan. Ką patariame išsiaiškinti, išmokti apie tarptautinę rinkodarą? Kad dalis užsienio šalių turi specifinius tos šalies reklamos kanalus, pvz. affiliate reklamos kanalai, specifines tos šalies reklamos kanalo galimybes, pvz. „Google Shopping“. Taip pat kad didelė rinka reikalauja didesnių žinių ir didesnių biudžetų.
Galiausiai – kad Lietuvos rinkos išmanymas nėra lygus kitos rinkos išmanymui ir gebėjimui toje rinkoje vykdyti rinkodarą. Juk kiekvienos rinkos to paties reklamos kanalo taktikos gali net labai stipriai skirti. Rekomenduojame ir stebėti gerąsias konkurentų rinkodaros praktikas, iš jų mokytis. Be to, el. komercijos atstovams ir jų verslo plėtrai tiek Lietuvoje, tiek užsienyje Inovacijų agentūra sukūrė specialų projektą „E-Export Nation Lithuania“. Čia pateikiamos naujausios el. komercijos tendencijos, strategijos ir praktiniai patarimai iš rinkos lyderių.Tarptautinės rinkodaros aspektai nagrinėti daug dėmesio ir dalyvių pritraukusiose „eBay“ ir „GlobalShop“ agentūrose, kurias planuojama kartoti ir kitąmet“, – mintimis dalinasi G. Rožytė-Jokūbavičienė.
Apie naujausias e-komercijos tendencijas, strategijas ir praktinius patarimus iš rinkos lyderių siekiant sėkmės globalioje rinkoje galima sužinoti Inovacijų agentūros „E-Export Nation Lithuania“ akademijoje.