„Karantino metu, uždarius prekybos vietas ir atšaukus įvairias muges, senjorai, amatininkai ir tautodailininkai neteko galimybės parduoti savo gaminius. Norėjau jiems padėti. Kiek vėliau, jau sukūrus internetinę parduotuvę, supratau, kad tai – socialinis verslas, kurį būtinai reikia plėtoti“, – teigia verslininkė.
Kaip jos aistra rankdarbiams virto darbu? Su kokiais iššūkiais susiduria socialiniai verslai? Kodėl ji suprato, kad jau laikas „žengti“ į tarptautinę prekybos rinką? Apie tai su internetinės parduotuvės įkūrėja ir kalbamės.
Svarbiausias tikslas – saugoti ir puoselėti tautinį Skuodo krašto paveldą
Pati R. Valinskienė visada labai žavėjosi baltiškomis tradicijomis, mūsų šalies tarmėmis, liaudiška muzika bei papročiais.
„Vertinu senuosius amatus, tautodailę ir rankų darbo gaminius. Tačiau niekada nebūčiau pagalvojusi, kad mano aistra rankdarbiams gali virsti verslu. Viskas pasikeitė, kuomet gavau elektroninį laišką, kviečiantį dalyvauti Skuodo rajono savivaldybės organizuojamuose elektroninės prekybos mokymuose. Tuo metu pasaulis buvo užsidaręs, visus gąsdino koronaviruso pandemija. Tačiau aš jaučiau smalsumą ir norą išmokti kažką naujo. Iki tol neturėjau jokios patirties su elektronine prekyba ar internetinių parduotuvių kūrimu“, – pasakoja pašnekovė.
Ji sako, kad pati troško padėti gabiems savo krašto žmonėms, kurie dėl pandemijos nebegalėjo dalyvauti įvairiose mugėse ir miestų šventėse bei pardavinėti savo kūrinių. Skuodo rajone, anot verslininkės, gyvena labai daug talentingų žmonių, kurie kuria unikalius gaminius.
Internetinė parduotuvė – tikras rojus besižavintiems tautiškumu
Skuodiškė rankdarbių ir liaudės amatų kūrėjus sutelkė į vieną skaitmeninę erdvę. Ji teigia, kad šioje internetinėje parduotuvėje gausu visko: megztų gaminių, lininių aksesuarų, tautiniais motyvais puoštų rankdarbių. Dažnai pastaruosius renkasi žmonės, kurie nori nustebinti užsienyje gyvenančius giminaičius ar draugus bei padovanoti dalelę Lietuvos.
„Mūsų pasididžiavimas – unikalūs ir autentiški austi gaminiai: servetėlės, stalo takeliai. Taip pat žmonės vertina ir veltos vilnos gaminius: riešines, kepures. Mes esame unikalūs ir todėl, kad galime pasiūlyti įsigyti vieno seniausių žmonijos amato gaminių – vytinių juostų. Tai – puiki dovana vertinantiems mūsų krašto kultūros paveldą ir norintiems prisidėti prie jo išsaugojimo“, – teigia R. Valinskienė ir priduria, kad jų elektroninėje parduotuvėje galima įsigyti ir įvairių priemonių, skirtų rankdarbiams kurti.
Vystyti socialinį verslą – nelengva, tačiau prasminga misija
Šiuo metu skuodiškė yra subūrusi išties nemažą amatininkų ir rankdarbių kūrėjų bendruomenę. Joje esančius žmones vienija ta pati filosofija ir meilė savo kraštui.
„Žinoma, lengva nebuvo ir nėra. Labai džiaugiuosi, kad tapome Lietuvos socialinio verslo asociacijos nariais. Ši asociacija intensyviai dirba kuriant socialinio verslo ekosistemą Lietuvoje ir vienija verslus, siekiančius spręsti socialines, aplinkosaugos ar ekonomines problemas per verslo modelius“, – nurodo pašnekovė.
Anot jos, ši asociacija teikia pagalbą socialiniams verslams, organizuoja mokymus, konsultacijas ir inicijuoja įvairias partnerystes.
„Šiuo metu socialiniai verslai Lietuvoje susiduria su tam tikrais iššūkiais. Vienas didžiausių – finansavimas. Dažnai tokios įmonės neturi pakankamai lėšų plėtrai ar investicijoms į inovacijas, mat prioritetas skiriamas socialiniams tikslams, o ne pelno siekimui. Taip pat problema ta, kad ne visi suvokia socialinio verslo esmę, todėl gali trūkti palaikymo tiek iš vartotojų, tiek iš investuotojų“, – mintimis dalinasi R. Valinskienė.
Pašnekovė pabrėžia, kad teisinė aplinka Lietuvoje dar nėra visiškai pritaikyta socialiniams verslams. Tai apsunkina jų veiklą.
„Kita svarbi kliūtis – ribotos galimybės pritraukti kvalifikuotus specialistus. Juk socialiniai verslai dažnai negali konkuruoti su įprastais verslais mokėdami tokio paties dydžio atlyginimus darbuotojams“, – pabrėžia verslininkė.
Internetinės parduotuvės vadovė priduria, kad viešojo sektoriaus parama socialiniams verslams taip pat nėra pakankama tam, kad paskatintų šių verslų plėtrą ir tvarumo siekimą ilgalaikėje perspektyvoje.
Džiaugiasi pasirinktu unikaliu pavadinimu, kuris žadina smalsumą
R. Valinskienė teigia, kad jos vadovaujamoje internetinėje parduotuvėje ne tik prekės yra išskirtinės, tačiau net ir pasirinktas socialinio verslo pavadinimas.
„Žodis „syvas“ reiškia medžio sultis arba gyvybines jėgas, kurios teka augalų audiniais ir padeda jiems augti bei išgyventi. Tai simbolizuoja gyvybingumą, gamtos ciklus ir natūralų ryšį su aplinka. Šis pavadinimas taip pat gali būti suprantamas kaip metafora, skirta kūrybinei energijai, gamtos ir kultūros ištekliams, tautiškumui ir mūsų krašto savitumui“, – nurodo pašnekovė.
Anot jos, internetinės parduotuvės pavadinimas dažniausiai žmonėms sukelia didžiulį smalsumą. Ji jau nebesuskaičiuoja, kiek kartų yra pasakojusi, ką jis reiškia.
Pasiryžo išbandyti jėgas tarptautinėje rinkoje
Šiuo metu Skuodo krašto tautodailininkų ir amatininkų kūrinius galima įsigyti internetinėje parduotuvėje „Syvas.lt“, tačiau R. Valinskienė teigia, kad jie aktyviai ruošiasi žengti ir į užsienio rinkas. Jos tikslas – prekiauti „Etsy“ ir „Allegro“ internetinėse platformose.
„Verslininkams, kurie taip pat svajoja apie plėtrą, aš patarčiau kreiptis į VšĮ „Inovacijų agentūra“. Šioje agentūroje besidarbuojantys žmonės padeda verslininkams plėsti savo veiklą svetur bei suteikia tam įvairias priemones ir paramos galimybes. Puiku, mat būtent jie organizuoja naudingus susitikimus, kurių metu verslininkai gali tiesiogiai pristatyti savo produktus užsienio partneriams ir užmegzti vertingus ryšius. Taip pat ši agentūra teikia konsultacijas eksporto klausimais, padeda pasiruošti dalyvavimui tarptautinėse parodose bei verslo susitikimuose“, – itin vertinga informacija dalinasi R. Valinskienė.
Verslininkė nurodo, kad ši agentūra teikia konsultacijas eksporto klausimais, padeda pasiruošti dalyvavimui įvairiuose renginiuose užsienyje. Taip pat ji siūlo subsidijas bei finansavimą tam, kad verslai išbandytų savo jėgas naujose rinkose be didelės rizikos.
Apie naujausias e-komercijos tendencijas, strategijas ir praktinius patarimus iš rinkos lyderių siekiant sėkmės globalioje rinkoje galima sužinoti Inovacijų agentūros „E-Export Nation Lithuania“ akademijoje.