Tvarumas labai svarbus e-komercijai

Tvarumas jau yra arba ilgainiui taps e-komercijos verslo sėkmės garantu. Įmonės, kurios demonstruoja savo įsipareigojimą tvarumui, gali pritraukti naujų klientų, pagerinti savo reputaciją, padidinti klientų lojalumą ir pasitenkinimą, taip įgydamos konkurencinį pranašumą. DHL Verslo plėtros vadovė Vaida Kuzminskienė sako, kad papildomas siekio mažinti žalą aplinkai tikslas – orientuotas į pirkėjų poreikius.

„E-pirkėjai vis labiau suvokia tvarumo svarbą ir renkasi pirkti iš įmonių, kurios taiko tvarias praktikas. Tyrimai globaliu mastu rodo, kad daugiau nei 70 proc. e-pirkėjų tvarumas yra svarbus perkant internetu ir jie pasirengę mokėti daugiau už tvarius produktus bei paslaugas, 49 proc. yra pasirengę laukti ilgiau, jei pristatymas bus ekologiškesnis. 88 proc. e-pirkėjų yra labiau linkę būti lojalūs įmonei, kuri palaiko aplinkosaugos klausimus. Ypatingai tai svarbu „Z kartai“, kuri jau 2025 metais bus didžiausia e-pirkėjų dalis (taps didesnė, nei „X kartos“), todėl tvarumo svarba tendencingai augs e-pirkėjų sraute. Įmonės, kurios nepritaikys savo veiklos prie šių vertybių, gali prarasti ryšį su šia svarbia tiksline auditorija“, – kalbėjo V. Kuzminskienė.

Inovacijų agentūros Pažangos departamento Rinkų plėtros skyriaus el. komercijos srities vadovė Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė pridūrė, kad analizuojant rinką kartų klausimas ypač ryškus. Vis dažniau klientai renkasi verslus, vykdančius tvarią veiklą, žengiančius bent mažiausius žingsnius link jos. Globaliems vartotojams tvarumas tampa vis svarbesnis. Taikydamos tvarią praktiką, el. prekybos įmonės gali pagerinti savo prekės ženklo įvaizdį ir reputaciją, nes klientai labiau linkę palaikyti ir pasitikėti įmonėmis, demonstruojančiomis įsipareigojimą laikytis aplinkosauginės atsakomybės. „Tvarumas sukuria teigiamą prekės įvaizdį, augina klientų lojalumą ir stiprina konkurencinį pranašumą rinkoje. Kalbant apie pirkėjų amžių ir skirtingas kartas, tvarumas itin svarbus Z kartai. O jei kalbėtume apie Europos geografinę perspektyvą, į tvarumą orientuoto lyderio pozicijas užima Prancūzijos, Belgijos, Vokietijos ir Skandinavijos šalių pirkėjai“, – sakė Inovacijų agentūros atstovė.

Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė

Pasikeitus kartai pasikeis ir klientų poreikiai

Kol kas dalis Lietuvos verslų tvarumą taiko tik tiek, kiek reikalauja ES reglamentas. Bet pašnekovės įsitikinusios – ilgainiui ši tendencija keisis, rasis daugiau gamtosaugos iniciatyvų, gamtai draugiškų inovacijų, kurioms nebebus gailima investicijų.

V. Kuzminskienės teigimu, jau šiandien Lietuvoje gausu įkvepiančių pavyzdžių, kai verslas sėkmingai taiko tvarias praktikas ir demonstruoja, kad tai ne tik teisingas, bet ir naudingas verslo sprendimas. „Tikiuosi, kad šie pavyzdžiai įkvėps ir kitas įmones sekti jų pėdomis ir prisidėti prie tvaresnės ateities kūrimo. Tendencija tikrai keisis ir atsiras daugiau tvarių iniciatyvų, kur galbūt ne be vyriausybės ir švietimo programų pagalbos, tačiau inovacijos įsilies į verslo ir e-komercijos veiklas. Vien tik įvertinus, kiek naujovių atsirado logistikoje, kaip keičiasi prekių pristatymo galimybės, mažinančios poveikį gamtai, supranti kiek daug dar galime nuveikti šioje srityje. Labiausiai įkvepiančiu pavyzdžiu man yra „Alice“ (elektrinis lėktuvas), į kurio kūrimą ir tobulinimą investuoja DHL. Neilgai truks ir pirmieji 12 elektinių lėktuvų gabens siuntas DHL tinkle su 0 CO2 emisijų ir minimaliu triukšmo lygiu“, – sakė įmonės atstovė.

G. Rožytė – Jokūbavičienė pastebėjo, kad tendencija tvarumą vykdyti tik tiek, kiek būtina, keičiasi, nes keičiasi pirkėjas – užaugo ir vis stiprėja nauja e-pirkėjų karta – „Z“, kuri save identifikuoja kaip labai etišką, ypač didelį dėmesį kreipiantį į tvarumą. Tai, ką ši karta perka, dėvi ir vartoja, yra jos tapatybės dalis, o kadangi tiek daug šios kartos atstovų savo tapatybe dalijasi interneto socialinėje erdvėje, svarbu, kad vartojami, perkami dalykai atitiktų jų vertybes. Tikėtina, kad prekės ženklas, dedantis pastangas, jog pasaulis taptų žalesnis, bus palankiai vertinamas „Z kartos“ atstovų.

„Nors ši karta kol kas gana jautri kainai, netrukus ji užims esminę pirkėjo poziciją rinkoje. Verslas bus priverstas sureaguoti ir atlikti savo produkto, veiklos ir komunikacijos pokyčius, norėdamas atliepti šių klientų poreikius“, – sakė Inovacijų agentūros atstovė.

Sprendimai logistikoje – inovatyvūs

E-komercijoje, kaip ir daugelyje kitų verslų, itin svarbus logistikos aspektas. Lietuvos verslai imasi skirtingų priemonių, kad sumažintų CO2 emisijas ir kitokį transporto poveikį gamtai.

Pasak V. Kuzminskienės, e-komercija gali turėti reikšmingą poveikį aplinkai, įskaitant išmetamųjų teršalų kiekį, atliekų kiekį ir energijos suvartojimą. Čia didelę įtaką gali turėti e-komercijos įmonių logistikos partneriai, kurie imasi įvairiausių priemonių, kad pristatymas būtų tvarus – optimizuodami transporto maršrutus, pakuotes, naudodami ekologiškas transporto priemones, ekologišką kurą.

Lietuvos verslai po truputį atsitraukia nuo vadinamųjų kompensavimo programų (medžių sodinimas, aplinkosaugos projektų rėmimas), kurioms skirdavo visas tvarumo sričiai planuotas investicijas, ir perkelia jas į tiesioginį investavimą arba derinimą kompensavimo programų su tiesioginiu investavimu.

„DHL siūlo „GoGreen Plus“ programas, kurios leidžia klientams tiesiogiai investuoti į su jų siuntomis susijusios taršos mažinimą. Naujoji „GoGreen Plus“ paslauga tapo įmanoma po DHL padarytų investicijų į tvarų aviacinį kurą (SAF) visame pasaulyje. SAF gali sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą iki 80% per savo gyvavimo ciklą, palyginti su įprastu reaktyviniu kuru, kurį jis pakeičia. Lietuvoje įmonės aktyviai domisi tvariais pasiūlymais logistikoje ir yra linkę investuoti į tvarų prekės gabenimą, kurio vis dažniau nori galutinis pirkėjas. Tai mums rodo kasdien vis didėjantis susidomėjimas „GoGreen Plus“ programa“, – apie inovaciją pasakojo V. Kuzminskienė.

Vaida Kuzminskienė

Nevykdant tvarios veiklos gresia baudos ir nuostoliai

Tampa visiškai aišku, kad pasauliui žengiant tvarumo kryptimi, daugelis verslų anksčiau ar vėliau privalės prie to prisitaikyti. Kitu atveju pasekmės gali būti kritiškos. V. Kuzminskienė pastebėjo, kad „verslai, nesiimantys priemonių tapti tvaresni, rizikuoja patirti finansines pasekmes ir aš kalbu ne tik apie vyriausybių baudų riziką, bet ir apie ilgainiui padidėsiančias išlaidas, pakenkti savo reputacijai ir aplinkai. Įmonės, kurios anksti integruos tvarumą į savo veiklą, bus geriau pasirengusios sėkmingai veikti ateityje“.

G. Rožytė – Jokūbavičienė pridūrė, kad kai kurie verslai ir dabar skiria dėmesio tvarumui, deja, tokių nėra gausu. Tvarumo verslo lyderiai didžiausią dėmesį telkia į naujų tvarių produktų kūrimą arba „senų“ produktų kūrimą tvaresnėmis priemonėmis ir su tvaresniais partneriais tiekimo grandinėse. Tvari veikla gali sumažinti sąnaudas, skatinti ekonomišką išteklių naudojimą, mažinant atliekas ir taip taupant pinigus.

„Kūrybiškumas, tvarumas ir verslo sėkmė žengia šalia, tik ne visi verslai išnaudoja šias galimybes. Kaip sėkmingą pavyzdį galima pateikti kompaniją „MATH Scientific“, kuri pagamino 10 000 vnt. produkto pakuočių ir pakuotėje atsiradusią gramatinę klaidą (trūko vienos raidės) pastebėjo tik visas šias pakuotes atspausdinus. Vietoje to, kad pakuotes išmestų, įmonė priėmė sprendimą naudoti „brokuotą“ pakuotę ir supažindinti klientus su šia klaida, kreipiant dėmesį į tvarumo aspektą. Reikia paminėti, kad klientams tai labai patiko“, – teigiamą pavyzdį pateikė Inovacijų agentūros atstovė.

Šaltinis
Temos
Specialusis projektas „Pasaulis yra mažas“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)