Pirkimas internetu yra puikus ir tuo, mat jis suteikia galimybę žmogui rinktis iš žymai didesnio skirtingų prekių asortimento. Pavyzdžiui, jau 12 metų sėkmingai veikiančioje internetinėje parduotuvėje „SPORTGURU.LT“ – net 13 tūkst. skirtingų prekių! Sunku būtų įsivaizduoti, kokio dydžio turėtų būti fizinė parduotuvė, kuri sugebėtų talpinti tokį asortimentą.
Kažkada šią internetinę parduotuvę verslininkas Paulius Vaškevičius sukūrė galvodamas ne apie solidų uždarbį. Didelių pėdų savininkui tiesiog pabodo nuolat parduotuvėse išgirsti, kad jo dydžio batų tiesiog nėra! Norėdamas padėti tiek sau, tiek ir kitiems, jis pradėjo naują veiklą, kurią šiuo metu sėkmingai vysto net 7 šalyse.
Kodėl verslininkas sako, kad prieš daugiau nei dešimtmetį mūsų šalyje sportinių batų parduotuvių kultūros apskritai nebuvo? Kaip jam sekėsi įsitvirtinti užsienyje ir kokių patarimų pradedantiesiems verslininkams jis turi? Apie tai ir kalbamės.
Suprato, kad ne jis vienas susiduria su problema renkantis avalynę
P. Vaškevičiaus savo klientams siūlo įsigyti unikalius sportinius batus ir aprangą, kuri, anot jo, dažniausiai būna prieinama tik didžiosiose pasaulio rinkose.
„Visa veikla prasidėjo nuo mano asmeninės patirties. Pamenu, dar 2000 metais buvo beveik neįmanoma rasti didesnių nei 46 dydžio batų. Eidavau į parduotuves ir nuolat užduodavau tą patį klausimą: „ar turite didesnį nei 46 dydį?“. Dažniausiai atsakymas būdavo „ne“. Taip pradėjau internete ieškoti kokybiškų didesnio dydžio batų. Juos siųsdavausi iš užsienio ir greitai supratau, kad ne aš vienas esu toks, kuris susiduria su šia problema. Manęs vis dažniau klausdavo patarimo, kur įsigyti kokybiškų sportbačių už gerą kainą. Taip „gimė“ idėja sukurti internetinę parduotuvę. Tiesiog norėjau padėti kitiems“, – pasakoja pašnekovas.
Vis tik jis prisipažįsta, kad verslo pradžia lengva nebuvo. Anot jo, anuomet Lietuvoje dar nebuvo išvystytos stiprios sportinių batų parduotuvių kultūros.
„Turėjau žmonėms įrodyti, kad galima užsisakyti norimus batus iš užsienio ir džiaugtis ne tik tinkamu dydžiu, tačiau ir retais avalynės modeliais“, – teigia verslininkas.
Svajonių batai gali suteikti daug laimės
Pašnekovas džiaugiasi, mat per tiek metų spėjo užsitarnauti tvirtą lietuvių pasitikėjimą. Dabar jo internetinėje parduotuvėje apsiperka daugybė žmonių, kurie nori įsigyti ne tik gražias, tačiau ir kokybiškas prekes prieinama kaina.
„Yra viena istorija, kuri man visada sukelia šypseną. Pradėjus verslą gavau užsakymą iš kliento, kuris norėjo ypatingai retų sportbačių, kurie buvo riboto leidimo. Problema buvo ta, kad tie batai buvo labai reti, todėl teko paplušėti, kol juos gavau. Vis tik po ilgų paieškų ir derybų man pavyko gauti tuos batus ir juos pristatyti į Lietuvą. Kai klientas atvyko pasiimti sportbačių, jis buvo toks laimingas, kad tiesiog išėjo su naujais batais ir pamiršo senus! Po kelių valandų jis grįžo jų pasiimti. Šis atvejis parodė, kiek džiaugsmo gali suteikti unikalių prekių įsigijimas“, – prisimena P. Vaškevičius.
Ir nors jam vystyti veiklą sekasi gerai, verslininkas pripažįsta, kad iššūkių išvengti neįmanoma.
„Dabartiniai iššūkiai kyla dėl sparčiai kintančios rinkos ir besikeičiančių vartotojų poreikių. Technologijų pažanga keičia verslo modelius, todėl reikia nuolat tobulinti klientų aptarnavimo kokybę, optimizuoti procesus ir reaguoti į naujas tendencijas. Be to, infliacija ir ekonominiai pokyčiai verčia verslus nuolat ieškoti būdų, kaip išlaikyti konkurencingumą, tuo pat metu siūlant aukštos kokybės produktus ar paslaugas“, – sako pašnekovas.
Jis pabrėžia, kad spartus elektroninės komercijos augimas sukuria didžiulę konkurenciją, todėl kiekvienam verslui svarbu ne tik pasiūlyti gerą produktą, tačiau ir užtikrinti puikią pirkėjo patirtį. Anot jo, skaitmenizacija, automatizacija ir dirbtinis intelektas keičia verslo „žaidimo taisykles“, todėl reikia nuolat tobulėti ir prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos.
Užsienio rinkose įsitvirtinti lengva nebuvo
Šiuo metu P. Vaškevičiaus vadovaujama internetinė parduotuvė veikia Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje ir Jungtinėje Karalystėje.
„Nemeluosiu, įsitvirtinti užsienio rinkose lengva nebuvo. Juk kiekviena rinka turi savo specifiką. Vis tik paprasčiau sekėsi veiklą pradėti Latvijoje ir Estijoje, nes šios šalys panašios į Lietuvą. Kitur dirbti dar mokomės, tačiau bendradarbiaujame su vietos partneriais, kurie padeda geriau suprasti vietines vartotojų apsipirkimo tendencijas“, – nurodo pašnekovas.
Šiuo metu jis pats labiausiai ir koncentruojasi į prekybą internetinėje parduotuvėje. Anot jo, jam teko išbandyti ir kelias nišines prekybos platformas, kurios orientuojasi į aukštos klasės mados prekes, tačiau jos nepateisino lūkesčių.
„Taip pat teko eksperimentuoti su socialinės prekybos kanalais, tačiau jų efektyvumas skiriasi, atsižvelgiant į regioną“, – nurodo verslininkas.
Turi ką pasakyti ir verslo naujokams
P. Vaškevičius yra sukaupęs nemenką patirtį elektroninės komercijos srityje. Verslininkams, kurie svajoja apie užsienio rinkas, jis pataria pradėti nuo kaimyninių šalių. Juk būtent šiose šalyse kultūriniai skirtumai, lyginant su Lietuva, ne tokie ir dideli. Anot jo, jei jūsų prekyba klesti Lietuvoje, tikėtina, kad pavyks įsitvirtinti ir kaimyninėse šalyse.
„Aš patarčiau veikti apgalvotai, o ne „nerti“ į sudėtingą rinką. Taip pat nesitikėkite, kad viskas eisis paprastai. Juk kartais reikia ir šiek tiek improvizuoti“, – sako pašnekovas.
Verslininkas rekomenduoja internetinę veiklą pradėjus užsienyje visada atkreipti dėmesį į tai, kaip tos šalies gyventojai mėgsta atsiskaityti už prekes, koks prekių atsiėmimo būdas jiems yra patogiausias.
Artimiausias bendravimas – su lietuviais
P. Vaškevičius sako, kad jam asmeniškai prekyba Lietuvoje yra paprastesnė, mat jis puikai pažįsta vietinę rinką, žino pirkėjų įpročius bei vyraujančias tendencijas.
„Mūsų šalyje vis daugiau žmonių apsipirkinėja internetu. Juk jiems nebūtinai reikia pasimatuoti prekę prieš ją nusiperkant. Nemokamas grąžinimas padeda žmonėms jaustis saugiau. Manau, kad Lietuvoje pats bendravimas su klientais yra artimesnis. Pavyzdžiui, mūsų internetinėje parduotuvėje perka net tokie žmonės, kurie išsirinkę prekę ją užsisako paskambinę telefonu. Galbūt jiems taip tiesiog paprasčiau, o gal kartais tiesiog smagu paplepėti ir paklausti patarimo“, – svarsto jis.
Verslininkas sako, kad užsienyje prekinį ženklą kurti tenka beveik nuo nulio. O ir vartotojai neretai labiau pasitiki žinomais ir įsitvirtinusiais prekių ženklais. Jis pabrėžia ir tai, kad kultūrų skirtumai daro įtaką žmonių pirkimo procesui. Pavyzdžiui, kai kuriose šalyse pirkėjai labiau orientuojasi į prekės kainą, o kitur jiems svarbiau kokybė ir prekės ženklo istorija.
Apie naujausias e-komercijos tendencijas, strategijas ir praktinius patarimus iš rinkos lyderių siekiant sėkmės globalioje rinkoje galima sužinoti Inovacijų agentūros „E-Export Nation Lithuania“ akademijoje.