Pandemija paskatino įmones verslą perkelti į internetinę erdvę

D. Barojan-Vera, pradėdama skaityti savo pranešimą, sakė, kad akademija „E-Export Nation Lithuania“ yra puikus pavyzdys to, ką galima pasiekti, kai viešasis ir privatusis sektoriai dirba išvien, siekdami bendro tikslo, kuris šio projekto kontekste yra e. komercijos verslų stiprinimas ir jų plėtra už Lietuvos ribų. Ir pasidalijo smulkiojo verslo istorija, kaip pandemija privertė ieškoti naujų sprendimų ir galimybių išlaikyti verslą bei jį plėsti.

„Prieš keletą metų mano pusbrolis tapo bitininku. Jis pradėjo pardavinėti medų ir bičių produktus vietiniuose turguose, mugėse ir renginiuose. Tada prasidėjo pandemija ir jis, kaip ir daugelis smulkiųjų verslininkų, atsidūrė nežinomybėje, susidūrė su daugybe skirtingų iššūkių. Bet tuos iššūkius jis pavertė galimybėmis ir nusprendė įkurti e. parduotuvę. Įkūręs ją norėjo užtikrinti, kad ji yra sėkminga, tad pradėjo mokytis rinkodaros pagrindų ir naudoti socialines medijas, kad pasiektų savo jau turimus klientus ir naują auditoriją.

Mano nuostabai po vos kelių mėnesių jis jau pardavinėjo savo medų ne tik Lietuvoje, bet ir Europos Sąjungos (ES) šalyse. Labiausiai mane nustebino jo ryžtas prisitaikyti ir iššūkius, su kuriais susidūrė, paversti galimybėmis. Jo istorija liudija ne tik ilgas ir gilias Lietuvos bitininkystės tradicijas, bet ir Lietuvos mažųjų verslų gajumą, atsparumą ir verslumą susidūrus su nežinomybe ir beprecedenčiais iššūkiais – tokiais kaip globali pandemija, karas Ukrainoje ar nestabilus makroekonominis klimatas. Mano pusbrolio istorija atspindi realybę, su kuria susidūrė daug verslų pandemijos laikotarpiu“, – kalbėjo D. Barojan-Vera.

Bitininkas

Pasak jos, pandemijos pradžioje, kaip pastebėjo „MasterCard“ ekonomikos institutas, mažųjų įmonių, kurios perkėlė savo verslą ir operacijas į internetinę erdvę, pradėjo trigubėti kiekvieną mėnesį. Pandemija paskatino ir daug pokyčių kalbant apie vartotojų išlaidas, kurios per pandemiją, D. Barojan-Veros teigimu, išaugo net trečdaliu:

„Atlikta analizė rodo, kad vartotojai ne tik išplėtė savo apsipirkimą e. komercijos platformose, bet ir išplėtė jų geografiją. Šiandien net 1 iš 3 europiečių internetu apsiperka iš kitų verslų Europos Sąjungoje, kurie įsikūrę kitoje, nei gyvena pats vartotojas, šalyje.

Šie skaičiai rodo, kad pasaulinė e. prekyba yra vis globalesnė, o tai suteikia daugybę naujų galimybių e. komercijos verslams plėstis, ieškoti naujų rinkų ir naujų klientų.“

Kliūtys, trukdančios sėkmingai skaitmenizacijai

Kaip konferencijoje sakė D. Barojan-Vera, per pastaruosius ketverius metus Lietuvos mažieji ir vidutiniai verslai padarė didžiulę pažangą ir parodė savo atsparumą. Per pandemiją 38 proc. Lietuvos mažųjų ir vidutinių įmonių paspartino savo skaitmenizaciją. Nors tai yra didžiulis pasiekimas, mes šiek tiek atsilikome nuo ES vidurkio, kuris buvo 53 proc.

„Pagrindinė kliūtis, kurią įvardija mažieji ir vidutiniai verslai, yra praktinių žinių trūkumas vykdant skaitmenizacijos progresą. Kitas iššūkis, su kuriuo susiduria mažieji ir vidutiniai verslai, yra kibernetinio saugumo spragos. Tai ypač svarbu e. komercijos verslams, kurie yra itin jautrūs kibernetinėms atakoms. Praėjusiais metais net 28 proc. mažųjų ir vidutinių įmonių Europoje patyrė kibernetinę ataką.

Kibernetinės grėsmės kasmet tik auga, taip pat auga ir jų daromi finansiniai padariniai įmonėms, kurios yra užpuolamos. Dėl to yra ypač svarbu išmokti apsisaugoti ir apsaugoti savo infrastruktūrą internetinėje erdvėje, – teigė D. Barojan-Vera ir pridūrė, kad Lietuvoje net 3 iš 4 mažųjų ir vidutinių verslų nesijaučia pasirengę arba nežino, ar yra pasirengę, atlaikyti kibernetinę ataką.

Kibernetinė ataka

Pagelbės mažiesiems ir vidutiniams verslams

Kalbėdama apie „E-Export Nation Lithuania“ akademiją, D. Barojan-Vera išskyrė „MasterCard“, kuri, jos žodžiais, jau daugiau kaip 50 metų yra mažųjų ir vidutinių įmonių Lietuvoje, Europoje ir pasaulyje partnerė, siekį padėti e. komercijos verslams kibernetinio saugumo, mokėjimų infrastruktūros ir edukacinės medžiagos apie e. komercijos verslo plėtrą, vystymą ir mentorystę klausimais.

„Po pandemijos „MasterCard“ išlieka kertiniu partneriu Europos mažiesiems ir vidutiniams verslams jų skaitmenizacijos ir plėtros kelyje. Mūsų pastangos yra sutelktos į mokėjimų sprendimų kūrimą ir mokėjimų saugumo užtikrinimą, bet neapsiriboja tik tuo. Mes padedame mažiesiems ir vidutiniams verslams stiprinti savo kibernetinį saugumą, skatiname inovacijas, jų tvarumą, teikiame prieigą prie edukacinės medžiagos, kuri paruošta tarptautinių ekspertų ir geriausių savo srities žinovų.

Žvelgiant į ateitį, mūsų Europos mažųjų įmonių apklausa rodo labai optimistines perspektyvas. Net 55 proc. Europos mažųjų ir vidutinių verslų numato augimą jau šiais metais. Lietuvos kontekste ir ypač e. komercijos srityje taip pat matome pozityvias perspektyvas. Tačiau jų potencialą mes galime atskleisti tik dirbdami išvien.

Labai svarbu diegti skaitmenines naujoves, tačiau ne mažiau svarbu yra ir ugdyti bei investuoti į įgūdžių ugdymą bei žinių gilinimą. Tokios iniciatyvos kaip projektas, jungiančios entuziastingus verslininkus, didžiausius pasaulinės e. prekybos ekosistemos žaidėjus ir tarptautinius ekspertus yra būtent tai, ko mums reikia, kad atskleistume visą Lietuvos e. komercijos ir Lietuvos ekonomikos potencialą. Dėl to labai dėkojame už progą būti to dalimi ir labai nekantriai laukiame, kada projektas įsibėgės“, – sakė D. Barojan-Vera.

Donara Barojan-Vera

Apie naujausias e-komercijos tendencijas, strategijas ir praktinius patarimus iš rinkos lyderių siekiant sėkmės globalioje rinkoje jau galima sužinoti „E-Export Nation Lithuania“ akademijoje, o norintys startuoti su akademijos mokymais kviečiami iki vasario 22 d. prisijungti prie nemokamos „eBay“ akademijos Inovacijų agentūros svetainėje.