Prekiauti internetu užsienyje pasiryžę daugelis Lietuvos verslų
Apie Lietuvos elektroninės prekybos potencialą liudija dar vasarą e. komercijos parodos „Ecomexpo“ organizatorių atlikta apklausa. Išnagrinėjus 200 įmonių, prekiaujančių internetu, atsakymus, tapo aišku, kad daugelis jų jau aktyviai veikia užsienyje, dalis – pradeda prekybą svetur arba yra pasirengusios tarptautinei plėtrai artimiausiu metu.
„Skaitmeninės technologijos leidžia peržengti valstybių sienas ir pasiekti daugybę vartotojų užsienyje. Tai – vienas iš e. prekybos modelio privalumų, tad nenuostabu, kad jį siekia išnaudoti daugelis verslų“, – sako „Ecomexpo“ atstovė Paulina Pretkelytė.
Apie tai, kad e. prekybos kanalai tampa neatsiejama daugelio įmonių pardavimų strategijos dalimi, pasakoja ir Inovacijų agentūros Pažangos departamento Rinkų plėtros skyriaus e. komercijos srities vadovė Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė.
„Eksportas, pasitelkiant e. komercijos kanalus, leidžia pasiekti globalią auditoriją, o didesnis rinkos segmentas reiškia ir didesnes pardavimų galimybes ir potencialų pelno augimą. 2019–2021 m. Europos elektroninės prekybos rinka augo 66 proc., o 2022–2028 m. prognozuojamas dar daugiau nei 40 proc. augimas. Eksportuodami produktus, verslai diversifikuoja riziką – tai reiškia, kad tampa mažiau priklausomi nuo vietinės Lietuvos ekonomikos turbulencijos“, – pasakoja G. Rožytė-Jokūbavičienė.
Be abejo, žengiant į naujas rinkas neretai susiduriama su iššūkiais. Kaip teigia P. Pretkelytė, atliktos apklausos duomenys rodo, kad dažniausiai iššūkiai susiję su finansinių resursų, žinių ir patikimų partnerių užsienyje trūkumu, taip pat – logistikos problemomis. „Nemaža apklaustų įmonių dalis įvardijo ir tokias problemas kaip kalbos barjeras ar iššūkiai prisitaikant prie mokestinės aplinkos“, – sako „Ecomexpo‘24“ atstovė.
Iššūkiu gali tapti PVM mokėtojo kodo gavimas
E. parduotuvę plėtojančio šeimos verslo „AlgisCrafts“ vadovė Rūta Kairienė sako, kad vienas iš iššūkių siekiant sėkmingai prekiauti užsienyje yra PVM mokėtojo kodo kitose valstybėse gavimas. Tai suteikia galimybę savo prekes laikyti tose valstybėse esančiuose sandėliuose ir taip užtikrinti greitesnį prekių pristatymą tų šalių klientams. Šiuo metu PVM mokėtojo statusą unikaliais mediniais gaminiais prekiaujanti bendrovė turi Lietuvoje, Vokietijoje ir Jungtinėje Karalystėje, o taip pat siekia gauti Prancūzijoje ir Lenkijoje.
„Šį procesą esame patikėję buhalterinių paslaugų įmonei, su kuria bendradarbiaujame. Jos ekspertai taip pat rūpinasi ir mokesčių apskaičiavimu bei pateikia teikiamą informaciją Lietuvos VMI ir Registrų centrui. Mokesčius deklaruojame patys – visose šalyse, kuriose turime tai padaryti, perpratus deklaravimo sistemas procesas yra pakankamai nesudėtingas. Tiesa, yra šalių, tokių kaip Ispanija ar Italija, kur mokesčių deklaravimui reikalingi vietiniai tarpininkai. Dėl to kol kas neplanuojame ten siekti PVM mokėtojo statuso – bandėme eiti į Ispanijos rinką, tačiau jau pačioje pradžioje supratome, kad tai sudėtinga“, – sako R. Kairienė, žinias apie e. komercijos niuansus šį pavasarį gilinusi Inovacijų agentūros programoje e. verslo atstovams „E-Export Nation Lithuania“.
Svarbu atlikti „namų darbus“
Konsultacijų ir su PVM susijusių procesų valdymo paslaugas verslui teikiančios bendrovės „1stopVAT“ Netiesioginių mokesčių skyriaus vadovė Rūta Švobienė sako, kad prieš pradedant e. prekybą užsienio rinkose įmonėms reikia gerai pasiruošti ir atlikti kiekvienos šalies, kurioje norima prekiauti, analizę. Ji turėtų apimti įsigilinimą į įstatyminę bazę ir mokestinius klausimus, nes net ir kaimyninėse šalyse yra savų niuansų, kuriuos reikia turėti omenyje.
„Žinoma, reikėtų gerai apgalvoti ir veiklos modelį, logistikos klausimus. Svarbu tai, ar prekės konkrečioje šalyje bus sandėliuojamos, ar bus siunčiamos iš Lietuvos. Svarbu įvertinti visus aspektus. Dažniausiai įmonės siekia veikti ne vienoje užsienio šalyje, o bent keliose, dažnu atveju – visoje ES. Tad pasiruošimas gali pareikalauti daug pastangų ir laiko. Daugeliu atveju optimaliausia tokiai užduočiai pasitelkti išorinius ekspertus, kurie išmano tam tikrų rinkų specifiką ir gali gerokai paspartinti pasiruošimą prekybai kitose šalyse, o verslui leidžia susikoncentruoti į e. parduotuvės ir veiklos procesų palaikymą bei tobulinimą“, – pažymi R. Švobienė.
Daugiausia keblumų kyla Ispanijoje
Anot R. Švobienės, šiuolaikiniai mokėjimo sprendimai leidžia užtikrinti sklandų atsiskaitymą už internetu parduodamas prekes, tačiau mokesčių apskaita, deklaravimas ir permokų susigrąžinimas, nežinant konkrečios šalies specifikos, gali sukelti nemažai keblumų. Neretai prisideda ir kalbos barjeras, kultūriniai skirtumai bendraujant su užsienio šalių institucijų atstovais.
„Skirtumai tarp šalių gali būti išties ryškūs. Nors ES yra bendra rinka, tačiau mokesčių srityje reglamentavimas gali skirtis tikrai stipriai. Manyčiau, kad viena labiausiai komplikuotų šiuo požiūriu yra Ispanija, kur be vietinio tarpininko išspręsti mokestinių klausimų praktikoje turbūt būtų sudėtinga. Net ir PVM mokėtojo registracija be vietinio atstovo pagalbos šioje šalyje gali trukti išties ilgai. Lengviau yra Latvijoje, taip pat Airijoje, kur biurokratinių kliūčių yra mažiau. Visgi net ir einant į šių šalių rinkas reikėtų tinkamai pasiruošti, nes su mokesčiais susijusių klaidų kaina gali būti išties didelė“, – sako R. Švobienė.
Daugiau apie mokesčių klausimus tarptautinės e. komercijos srityje R. Švobienė papasakos rugsėjo 19 d. Vilniaus „Litexpo“ parodų rūmuose vyksiančios „Ecomexpo‘24“ konferencijos metu. Iš viso konferencijoje pranešimus įvairiomis e. prekybos verslams aktualiomis temomis pristatys 30 ekspertų. Renginio metu vyksiančioje parodoje prisistatys didžiausi ir perspektyviausi Baltijos šalių e. prekybos verslai ir projektai.