Tokių Lietuvos gyventojų kaip Adomas, užsienyje atradusių ir pamėgusių įvairius prekės ženklus, kurių vietos rinkoje dar nėra, galima sutikti vis daugiau. Kokių ženklų jie labiausiai pasigenda Lietuvoje?

Laukiamiausio prekės ženklo rinkimai

Tą pamėgins išsiaiškinti DELFI.lt kartu su didžiausia Baltijos regione franšizavimo paroda „Franchise Hub Expo 2014“. Spalio 20-28 d. visus DELFI.lt lankytojus kviečiame atiduoti balsą rubrikoje „Laukiamausias prekės ženklas“ už vieną iš 10-ies garsių prekės ženklų, tarp kurių – „Starbucks“, „Burger King“, „Dunkin‘ Donuts“ ir kt.

Šalia balsavimo taip pat galėsite susipažinti su žinomiausių franšizės pagrindu veikiančių prekės ženklų istorijomis: kaip jie atsirado, augo, kas lėmė jų sėkmę, kodėl iki šiol jų negalima rasti Lietuvoje ir pan. Dalis pristatomų garsių vardų lapkričio 12 d. apsilankys Vilniuje vyksiančioje didžiausioje franšizės parodoje Baltijos regione „Franchise Hub Expo 2014“, kur ieškos partnerių verslo plėtrai.

Franšizės legendos

Nemažai visame pasaulyje žinomų prekės ženklų lietuviams jau gerai pažįstami. Nieko nenustebinsi greitojo maisto restoranais „McDonald‘s“ ir „KFC“, ispaniškais „Mango“ drabužiais, kosmetika iš „The Body Shop“ ar IKEA baldais. Visi šie prekių ženklai veikia franšizės pagrindu. Bet kas yra franšizė? 

„Tai reiškia, kad įmonė Lietuvoje įsigijo teisę naudoti prekės ženklą, produktų receptūras, veiklos metodikas – kitaip tariant, visą verslo sistemą – už tam tikrą mokestį. Tai ir yra franšizė, – kai vietoje nuo nulio kuriamo verslo įsigyjamas kitų sukauptas įdirbis ir patirtis“, – aiškina strateginės vadybos konsultacijų bendrovės „Advanced Advice“ vadovas, franšizavimo ekspertas Ilja Malkin.

Eksperto teigimu, franšizė – puikus būdas paspartinti ir palengvinti verslo kūrimą. Pavyzdžiui, jei verslininkas nusprendžia steigti mėsainių restoraną, tą darant savarankiškai reikės kurti pavadinimą, logotipą, nuo „balto lapo“ dėlioti restorano meniu, kurti interjero dizainą, apgalvoti darbo procesus, šimtus kitų detalių. Franšizė – galimybė sutrumpinti šį kelią ir, pavyzdžiui, perimti keletą dešimtmečių kauptą bei tobulintą „McDonald‘s“ verslo modelį kartu su garsiu prekės ženklu.

Kodėl jie neateina?

Visgi kai kuriuos garsius prekės ženklus galima pamatyti tik nuvykus į užsienį arba žiūrint filmus, nes Lietuvoje jų tiesiog nėra. Be „Starbucks“ kavinių ar spurgomis prekiaujančių „Dunkin‘ Donuts“, Lietuvoje taip pat nerasime roko muzikos įkvėptų kavinių „Hard Rock Cafe“, mėsainių „karaliaus“ „Burger King“ užkandinių, ledainių „Ben & Jerry‘s“ ir daugybės kitų ženklų. 

Hard Rock cafe

Daugiausia sėkmingų franšizių atkeliauja iš JAV ir Didžiosios Britanijos. Būtent šiose šalyse gimė stipriausi prekės ženklai, vėliau paplitę po visą pasaulį. Savo verslo plėtimui didelės bendrovės pirmiausia pasirenka kraštus, kurie yra gerai pažįstami, taip pat prioritetas teikiamas didelėms rinkoms. Dėl šios priežasties tokios šalys kaip Lietuva, Latvija ar Baltarusija ilgą laiką net nebuvo svarstomos kaip galimos plėtros kryptys.

„Nors situacija regione labai pasikeitė, mes vis dar per mažai pasakojame apie save, o potencialūs franšizių davėjai per mažai žino apie mūsų rinkas ir savo verslo plėtros galimybes jose“, – sako Ilja Malkin.

Kaip tapti garsaus prekės ženklo atstovu?

Pristatyti franšizės verslo galimybes regione jau ketvirtus metus siekia tarptautinė franšizavimo paroda, kurią inicijavo Lietuvos verslo darbdavių konfederacija. Šiais metais ji vyks iškart trijose šalyse – Lietuvoje, Latvijoje ir Baltarusijoje.

Ši paroda – tai unikalus renginys, suteikiantis galimybę susitikti žinomų prekės ženklų atstovams ir verslininkams, susidomėjusiems franšizės galimybėmis. Parodoje taip pat laukiami visi, svarstantys apie franšizę kaip apie galimą verslą. Jos metu bus galima gauti išsamios informacijos ir konsultacijų įvairiais su franšize susijusiais klausimais.

„Franchise Hub Expo 2014“ Vilniuje vyks lapkričio 12 d. Daugiau informacijos – http://www.franchisehub.eu.

Projektą „Bendradarbiavimo tinklo franšizavimo srityje sukūrimas Latvijos-Lietuvos-Baltarusijos pasienio regione“ (Projekto Nr. LLB–2–168), kurio pagrindinis tikslas – Latvijos-Lietuvos-Baltarusijos pasienio regionų bendradarbiavimo tinklo franšizavimo srityje kūrimas ir vystymas, didindami franšizavimo verslo modelio žinomumą, įgyvendina Lietuvos verslo darbdavių konfederacija su partneriais Latvijos Universitetu ir Respublikine verslumo konfederacija.  

Projektas finansuojamas pagal Europos kaimynystės ir partnerystės priemonės Latvijos, Lietuvos ir Baltarusijos bendradarbiavimo per sieną programą. Projektui skirtos Europos Sąjungos paramos suma yra 387 585,00 EUR (1 338 253,00 Lt).